Citat:
Ursprungligen postat av
LezFear
Jag blev uppsagd från mitt tjänstemannajobb i höstas och var arbetsbefriad under uppsägningstiden på sex månader. Jag hade en tämligen dyr iPhone genom jobbet. Jag ”glömde” att lämna tillbaka den sista dagen jag jobbade och jag använder den dagligen. Ingen har hört av sig ännu och vill att jag lämnar in den. De måste helt enkelt glömt bort mig och mobilen.
Riskerar jag något genom att inte kontakta företaget och be att få lämna in den?
Det beror på hur du agerar.
Risken du löper är att du får betala telefonräkningen och att du blir ombedd att lämna tillbaka telefonen eller ersätta företaget ekonomiskt för den får du räkna med åtminstone då uppsägningstiden löpt ut. Företaget (om det inte är riktiga pajasar) har inte glömt.
Hösten är ju inte så långt gången, och det förekommer att man låter tjänstetelefonen (förmånsbilen etc etc) vara till uppsägningstiden har löpt ut. Frågan är också hur telefonavtalet ser ut - det kan vara så att företaget egentligen inte har kostnader för dina telefonsamtal - man kan ha ett sådant avtal (fast pris hur mycket du ringer/surfar etc).
Juridisk grund: Även som uppsagd och arbetsbefriad har du en skyldighet att vara lojal med din arbetsgivare, och genererar du stora telefonkostnader (ringer dyra betalnummer, t ex) lär de reagera.