Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-11-04, 16:30
Medlem
Jag blev uppsagd från mitt tjänstemannajobb i höstas och var arbetsbefriad under uppsägningstiden på sex månader. Jag hade en tämligen dyr iPhone genom jobbet. Jag ”glömde” att lämna tillbaka den sista dagen jag jobbade och jag använder den dagligen. Ingen har hört av sig ännu och vill att jag lämnar in den. De måste helt enkelt glömt bort mig och mobilen.

Riskerar jag något genom att inte kontakta företaget och be att få lämna in den?
Citera
2024-11-04, 16:34
Du är en tjuv. Grattis!
Citera
2024-11-04, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZoooomAliEr
Du är en tjuv. Grattis!

Nja, jag tror inte att jag kan fällas för stöld.

I Sverige är stöld ett brott enligt 8 kap 1 § brottsbalken. ”Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse i högst två år”.[3]”

Jag har ju haft mobilen till mitt förfogande hela tiden. När min anställning upphörde i våras så hade jag varit arbetsbefriad i ett halvår och inte haft kontakt med företaget under den tiden. Jag tänkte att de skulle höra av sig angående plats och tidpunkt för återlämnande men det gjorde de aldrig.
Citera
2024-11-04, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Jag blev uppsagd från mitt tjänstemannajobb i höstas och var arbetsbefriad under uppsägningstiden på sex månader. Jag hade en tämligen dyr iPhone genom jobbet. Jag ”glömde” att lämna tillbaka den sista dagen jag jobbade och jag använder den dagligen. Ingen har hört av sig ännu och vill att jag lämnar in den. De måste helt enkelt glömt bort mig och mobilen.

Riskerar jag något genom att inte kontakta företaget och be att få lämna in den?

Var det sagt att den skulle återlämnas så skulle det kunna räknas som egenmäktigt förfarande(inte stöld eftersom du inte olovligt tagit den).
Risken att du blir anmäld lär dock vara extremt liten.

Inte hört något företag som kört polisanmälan på sådant dock utan mest troliga är att om de kommer på det så kontaktar de dig och ber dig återlämna den.
Om det sker och du struntar i att lämna tillbaks den så kommer du troligen få en faktura på telefonen.
Citera
2024-11-04, 16:48
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Det beror på hur du agerar.

Risken du löper är att du får betala telefonräkningen och att du blir ombedd att lämna tillbaka telefonen eller ersätta företaget ekonomiskt för den får du räkna med åtminstone då uppsägningstiden löpt ut. Företaget (om det inte är riktiga pajasar) har inte glömt.

Hösten är ju inte så långt gången, och det förekommer att man låter tjänstetelefonen (förmånsbilen etc etc) vara till uppsägningstiden har löpt ut. Frågan är också hur telefonavtalet ser ut - det kan vara så att företaget egentligen inte har kostnader för dina telefonsamtal - man kan ha ett sådant avtal (fast pris hur mycket du ringer/surfar etc).

Juridisk grund: Även som uppsagd och arbetsbefriad har du en skyldighet att vara lojal med din arbetsgivare, och genererar du stora telefonkostnader (ringer dyra betalnummer, t ex) lär de reagera.
Citera
2024-11-04, 16:53
Medlem
Citat:

Förmodar att du ringer från eget kort. Du kan ju alltid hävda att du återlämnar den. Då står ord mot ord. De lär släppa det
Citera
2024-11-04, 17:08
Medlem
Citat:

Det är ju inte din telefon, du kommer förr eller senare få en faktura och erbjudande om att köpa loss telefonen (oftast en symbolisk summa). Du kan titta på olovligt förfogande, det krävs däremot uppsåt.
Senast redigerad av sweetcrypto 2024-11-04 kl. 17:12.
Citera
2024-11-04, 17:18
Medlem
Onanikrems avatar
Ringer du med företagets abonnemang kan du få skit för det. Att du "glömt" lämna tillbaka den tror jag inte de bryr sig om, avskrivningstiden på en telefon är nog runt ett år och vilken "tjänsteman" får en begagnad telefon när den tillträder? Min erfarenhet är att återlämnade telefoner ligger i en låda hos tec. ett par år tills de går till elektronikcontainern.
Citera
2024-11-04, 17:39
Medlem
Vi direktavskriver alla telefoner. Värdet på en begagnad telefon är så lågt att det inte är värt hanteringen.

Rör det sig om en stor verksamhet som har en extern partner eller avdelning som administrerar telefoner så är det större risk att de bryr sig.
Citera
2024-11-04, 17:48
Medlem
Kontakta företaget och fråga hur du ska göra med telefonen. Sen kan du sova gott på nätterna. Bättre att förekomma än att förekommas. Du kanske får den eftersom de verkar vilja bli av med dig.
Citera
2024-11-04, 17:51
Avstängd
Citat:

Nä skit i det. Det är din lur nu.
Citera
2024-11-04, 19:10
Avstängd
PalmeKillers avatar
Är det inte iphone 16 är väl bara behålla den. Gamla iphone har inget värde.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in