Flashback bygger pepparkakshus!
2024-11-04, 15:16
Medlem
Hej,jag har "Wise" och har tidigare fyllt p det frn mitt Swedbankkonto men nu har tydlige Wise bytt till bankgironr istllet fr kontonr. s jag skulle lgga till detta bankgironr p Swedbank.
Detta resulterade i att samtliga mina konton,autogiro osv osv sprrades och har suttit i "frhr" hos banken.Det enda de svarade p som orsak var att Swebank ogillar Wise men inte varfr.
Nn som vet mer om orsak samt om andra banker har samma hat mot Wise ?
Mina konton r ppna igen men jag kan inte fylla p mitt semesterkort (Wise)
Citera
2024-11-04, 20:04
Medlem
feemaxxxs avatar
Det verkar som att det kan bli problem mellan sparbanken och wise. Nr jag verfrde frn sparbanken till wise, s var det wise som gick bananas och frs pengarna tv mnader...
Citera
2024-11-04, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Det verkar som att det kan bli problem mellan sparbanken och wise. Nr jag verfrde frn sparbanken till wise, s var det wise som gick bananas och frs pengarna tv mnader...
Men va fn.Sker p att det var wise som var orsaken ?
Jag hann inte ens frska verfra utan det blev stopp efter QR koden & ok nr jag skulle lgga till deras bankgiro.
Frde ver fr 2 mnader sen men d via det gamla sttet,via bankkonto inte bankgiro.
Frgade wise om det gamla stten inte funkade & fick svaret att "nja jo det gr det men du br gra det enligt instruktionerna som ges."
Citera
2024-11-04, 22:53
Medlem
auto-fellatios avatar
Hur r det frn wise till Swedbank?

Tnkte gra det inom nrmsta mnaderna och vill INTE hrja med lsta konton.

Tackar.
Citera
2024-11-04, 23:31
Medlem
Tjackmosters avatar
Detta r utan verdrift minst den 10:e trden jag har sett dr en helt legitim (men p ngot stt "otypisk" eller av banken onskad) transaktion lett till att Swedbank sprrat ett eller alla konton (i regel alla banktjnster, inklusive bank-ID, vilket frstr fr srskilt frdande konsekvenser fr folk). T.o.m. Finansinspektionen har offentligt kritiserat bankerna fr detta att "slentrianmssigt stnga ute personer frn att ha ett konto", och d syftar de dessutom p kunder som faktiskt har begtt brott eller som p annat stt missbrukat banktjnster.

Oftast handlar det i trdarna om Swish-insttningar (ter igen oskyldiga sdana, typ frn Blocketfrsljningar) eller till och med blygsamma kontantinsttningar; just detta med Wise (eller verfringar till Revolut eller liknande) har jag inte sett tidigare. Vill minnas att jag ngon gng har ett en sdan hr trd dr det handlat om Nordea, men i minst 95% av fallen r det Swedbank.

Fljaktligen: NR ska det g in i huvudet p folk att sluta anvnda den dr jvla banken? Detta kan omjligen vara den frsta varningssignalen du ftt frn Swedbank eller frsta gngen du blivit illa behandlad. Hur kan du inte ha snappat upp att det r en genomrutten och bokstavligen kriminell bank (med en fre detta vd som nyligen dmdes till fngelse), och funderat p hur de samtidigt tar sig rtten att se p och behandla sina kunder som avskum och brottslingar? (De r dessutom den bank som r efter r hamnar lgst i underskningar av kundnjdhet.)

Men folk i det hr djupt sjuka landet r (ter igen, utan minsta verdrift, utan helt bokstavligen) mer lojala, mer frltande och mindre bengna att skiljas frn sina banker n sina kta makar. Ngonstans fr man fr helvete brja skylla sig sjlv.
Senast redigerad av Tjackmoster 2024-11-04 kl. 23:33.
Citera
2024-11-04, 23:36
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auto-fellatio

Tackar.
Rkna med att f alla banktjnster, inklusive bank-ID om du inte (klokt nog) skulle ha tminstone det via ngon annan bank, lsta p obestmd tid. Och du kommer ha enbart dig sjlv att skylla.
Citera
2024-11-04, 23:54
Medlem
Tjackmosters avatar
Jsses, jag lste frst nu att banken i "frhret" (helt sjukt bara det) med dig bokstavligen talade om fr dig att de helt enkelt "ogillar Wise". Det gav mig ett gott skratt och det var i alla fall ett exempel p uppfriskande rlighet.

Men lgg mrke till att de bokstavligen behandlar dig som boskap. De frs dina konton uttryckligen fr att du anvnde en tjnst som de ogillar: Fr att du (antar jag) anvnde Wise fr att gra en utlandsverfring och drmed inte betalade ngra (lngt hgre) avgifter till Swedbank och inte heller, som ett lydigt hjon med mssan i hand, accepterade att det tar flera dagar fr en verfring att g igenom. (Av liknande anledningar fryser de folks konton fr att de, ens delvis, tar ut och betalar med kontanter istllet fr transaktioner via bankkort som de tar ut avgifter p. Bda sakerna fullstndigt otnkbara som ngot en bank i ngot annat EU-land skulle komma undan med fr vrigt.)

Frgan r dock om man ens kan klandra dem? De har p sitt och vis trnats till detta av sina egna kunder. Frhllandet mellan Swedbank och dess kunder pminner lite om den engelska verklassen och arbetarklassen dr, med ironin att Swedbank har sitt ursprung i den s.k. "arbetarrrelsen" och som sagt r Sveriges verlgset ruttnaste och mest kriminella storbank (djupast involverat av alla storbankerna i penningtvtten via Baltikum, som omfattade hundratals miljarder, t.ex.).
Citera
2024-11-05, 03:27
Medlem
auto-fellatios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Rkna med att f alla banktjnster, inklusive bank-ID om du inte (klokt nog) skulle ha tminstone det via ngon annan bank, lsta p obestmd tid. Och du kommer ha enbart dig sjlv att skylla.

Trodde inte wise var nt fuffens. Skaffade det fr att fra ver pengar frn arbetsgivarens aktiemklare eller vad det kallas. D wise har lokala kontor s det blir enklare med verfringar och bttre kurs mellan lnder/valutor.

Fr nog hitta p nn annan variant som ter upp mer av pengarna, svida man inte kan betala rkningar direkt med wise visakort. Men det r nog fr mycket att hoppas p.

Kanske starta upp konto p bank som de kvittar om man blir utlst
Citera
2024-11-05, 03:50
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Trodde inte wise var nt fuffens. Skaffade det fr att fra ver pengar frn arbetsgivarens aktiemklare eller vad det kallas. D wise har lokala kontor s det blir enklare med verfringar och bttre kurs mellan lnder/valutor.

Fr nog hitta p nn annan variant som ter upp mer av pengarna, svida man inte kan betala rkningar direkt med wise visakort. Men det r nog fr mycket att hoppas p.

Kanske starta upp konto p bank som de kvittar om man blir utlst
Det r inget fuffens med Wise, men som Swedbank i "frhret" (att banker kan agera som ngon sorts klagare eller hemlig polis och hlla ngot som kan beskrivas frhr med sina "kunder" r sjukt bara det) ppet erknde, ogillar Swedbank Wise, och de stngde drfr TS konton fr att han anvnde det.

En stor del av pongen med Wise r ju att undvika bankernas ofta hutlsa avgifter fr utlandstransaktioner, som dessutom r lngt mindre smidiga jmfrt med Wise. Inte ett dugg konstigt allts att Swedbank ogillar Wise, lika lite som det r konstigt att de ogillar kontanter. Eftersom banker i Sverige fr gra i stort sett precis vad de vill s kan de (som i TS fall) stnga ner dina konton som straff.

Vissa banker r vrre andra, och Swedbank helt klart vrst. Svepsklet de brukar anvnda nr de stnger ner konton i sdana hr situationer r att "vi frstr inte dina transaktioner", och att om de inte gr det s mste de enligt EU:s penningtvttsdirektiv frysa kontona (p obestmd tid, och det r inte ngon rttsprocess eller myndighetsbeslut, utan ett privat fretag som agerar "enligt avtal", s du kan inte verklaga eller ngot sdant).

S tolkas emellertid inte direktivet i ngot annat EU-land och ingen bank skulle i ngot annat EU-land komma undan med att gra vad svenskar gr mot sina "kunder". Och som sagt, t.o.m. Sveriges egen versynsmyndighet, Finansinspektionen, r "kritisk" mot bankernas stt att godtyckligt stnga ner konton och neka mnniskor ens grundlggande (och livsndvndiga) banktjnster. Men mer n att uttrycka missnje kommer de inte gra. I Sverige r det bankerna som styr, inte staten.

Om du vill anvnda Wise skulle jag personligen rekommendera dig att skaffa ett konto hos Lunar. Det r en internetbank baserad i Danmark men du kan ha ett vanligt svenskt bankkonto dr och de lr inte stnga ner dina konton fr att du anvnder Wise. andra sidan kan ju Swedbank stnga ner dina konton om de upptcker att du gr verfringar till Lunar (de "ogillar" troligtvis banker som Lunar ocks), och det r ju upp till dig om du r beredd att verge Swedbank som huvudbank.
Citera
2024-11-05, 09:14
Medlem
Citat:

Tackar.
Jag fick inte ha ngot med wise att gra i ngon riktning sa swedbank.
Jag har iofs ingen inkomst som landar p wise men de frgade om jag fick pengar den vgen.
Citera
2024-11-05, 09:22
Medlem
Lst igenom svaren tackar fr input (och skll fr att jag inte har jrnkoll p att det fanns fler trdar osv osv ) men d blir funderingen ,vilka andra banker r vettigare instllda ?.
r ganska trtt p Swedbank efter detta.
Har ett husln och ngra vanliga konton bara.
Citera
2024-11-05, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster

Fljaktligen: NR ska det g in i huvudet p folk att sluta anvnda den dr jvla banken? Detta kan omjligen vara den frsta varningssignalen du ftt frn Swedbank eller frsta gngen du blivit illa behandlad. Hur kan du inte ha snappat upp att det r en genomrutten och bokstavligen kriminell bank (med en fre detta vd som nyligen dmdes till fngelse), och funderat p hur de samtidigt tar sig rtten att se p och behandla sina kunder som avskum och brottslingar? (De r dessutom den bank som r efter r hamnar lgst i underskningar av kundnjdhet.)

Men folk i det hr djupt sjuka landet r (ter igen, utan minsta verdrift, utan helt bokstavligen) mer lojala, mer frltande och mindre bengna att skiljas frn sina banker n sina kta makar. Ngonstans fr man fr helvete brja skylla sig sjlv.

Jo detta var inget problem eller varningssignaler frrn fr 2 veckor sedan.
Sjlvklart fr jag skylla mej sjlv fr att jag inte har din extrema kunskap om det detta men troligen kan jag nt som du inte kan s i slutnden kanske det jmnar ut sej och d lovar jag att vrka ur mej om din kompetens hgt och tydligt ;-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in