Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-11-04, 12:24
Medlem
Märker att mina tankar upptar alltmer av mitt liv. Kan ju absolut jobba med mina tankar men tror jag främst behöver öva på att bli mera närvarande i nuet. Alltså att bli lite bortkopplad från min egna inre tanke-dialog och att fokusera mer på vad som pågår i livet just nu. Att bli mera närvarande.
Kan komma på mig själv att ha på tv:n men kollar inte utan är helt upptagen av mitt egna inre.
Är detta en övningssak? Att det går att träna upp?
Citera
2024-11-04, 12:29
Medlem
Mindfulness är väl alltid rekommenderat. Det hjälper en att lägga fokus på det man vill
Citera
2024-11-04, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackkonto122
Mindfulness är väl alltid rekommenderat. Det hjälper en att lägga fokus på det man vill
Men hur funkar det mer i praktiken?
Kan det verkligen funka? Eller är det flum?
Citera
2024-11-04, 12:33
Avstängd
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cataleya70
Märker att mina tankar upptar alltmer av mitt liv. Kan ju absolut jobba med mina tankar men tror jag främst behöver öva på att bli mera närvarande i nuet. Alltså att bli lite bortkopplad från min egna inre tanke-dialog och att fokusera mer på vad som pågår i livet just nu. Att bli mera närvarande.
Kan komma på mig själv att ha på tv:n men kollar inte utan är helt upptagen av mitt egna inre.
Är detta en övningssak? Att det går att träna upp?
Har du svårt för att ta dig för med praktiska saker?
Träna och äta rätt.
Lära dig nya saker.
Göra saker som är roligt och skönt
Citera
2024-11-04, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Har du svårt för att ta dig för med praktiska saker?
Träna och äta rätt.
Lära dig nya saker.
Göra saker som är roligt och skönt
Alltså, jag behöver något som verkligen upptar hela min uppmärksamhet och fokus. Annars så tar tankarna över. Jag lever helt genom mitt huvud. Det är som tankarna är på högsta volym och stör mig hela tiden… svårt att förklara.
Tror jag måste öva mig i varje ögonblick att vara närvarande i nuet. Märker att tankarna tar över hela tiden. Bara att jag upptäckt detta är ju helt skrämmande…
Citera
2024-11-04, 13:05
Medlem
Citat:
Mindfulness behöver inte vara flum (även om det naturligtvis finns mycket sådant) och jag kan intyga att det hjälper mot att tysta den inre kakafonin samt att vara närvarande här och nu. Ladda ner en app och testa gratis!
Citera
2024-11-04, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Mindfulness behöver inte vara flum (även om det naturligtvis finns mycket sådant) och jag kan intyga att det hjälper mot att tysta den inre kakafonin samt att vara närvarande här och nu. Ladda ner en app och testa gratis!
Ska göra det! Tack!
Dock märker jag att många övningar handlar om att bli medveten om sina tankar 🙈 Det är ju precis det jag vill komma förbi. Ok att bli medveten om dom men vill kunna fokusera på nuet i första hand. Om du förstår hur jag menar 😄
Citera
2024-11-04, 13:10
Avstängd
ItsWednesdays avatar
Citat:

Meditation fungerar. Det är inget flum, utan du tränar hjärnan direkt på att vara mer närvarande och fokuserad.

Som ladicius säger, ladda ner en app eller följ en guidad meditation på youtube, finns hur mycket som helst.
Citera
2024-11-04, 13:12
Avstängd
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ska göra det! Tack!
Dock märker jag att många övningar handlar om att bli medveten om sina tankar 🙈 Det är ju precis det jag vill komma förbi. Ok att bli medveten om dom men vill kunna fokusera på nuet i första hand. Om du förstår hur jag menar 😄

Det handlar om att bli medveten om dem för att inte fastna i dem. Utan att kunna registera dem och sedan skjuta undan dem för att fokusera på nuet.
Citera
2024-11-04, 13:22
Medlem
daskapitans avatar
Vipassana

Det funkar garanterat.
Och som sagt mindfulness. När du äter. Ät långsammare än vanligt. Fokusera på smakerna osv. Ingen musik eller tv/data under tiden.
När du diskar så diskar du.
Inget annat. Du diskar så noggrant som du kan.
Kör bil.
Håller hastighetsbegränsningar, kör mjukt och fint för att spara bränsle och bromsar. Ingen musik eller telefon.
Parkerar perfekt mitt i rutan.

Stanna upp. Välkomna tystnaden. Ta ett par djupa andetag och slappna av. Försök att förnimma känslan av luften som passerar genom dina näsborrar.

När du lyssnar på musik så lyssna.
När du skiter så.... Nåväl, jag kör med korsord under tiden då jag är så jäkla rastlös och tycker att det är slöseri med tid att sitta på dass.
Korsordet hjälper mig att slappna av och få gjort en grundlig tarmtömning.

Tillägg:

Glöm TVn.
Dra ut sladden.
Citera
2024-11-04, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daskapitan
Vipassana

Det funkar garanterat.
Och som sagt mindfulness. När du äter. Ät långsammare än vanligt. Fokusera på smakerna osv. Ingen musik eller tv/data under tiden.
När du diskar så diskar du.
Inget annat. Du diskar så noggrant som du kan.
Kör bil.
Håller hastighetsbegränsningar, kör mjukt och fint för att spara bränsle och bromsar. Ingen musik eller telefon.
Parkerar perfekt mitt i rutan.

Stanna upp. Välkomna tystnaden. Ta ett par djupa andetag och slappna av. Försök att förnimma känslan av luften som passerar genom dina näsborrar.

När du lyssnar på musik så lyssna.
När du skiter så.... Nåväl, jag kör med korsord under tiden då jag är så jäkla rastlös och tycker att det är slöseri med tid att sitta på dass.
Korsordet hjälper mig att slappna av och få gjort en grundlig tarmtömning.

Tillägg:

Glöm TVn.
Dra ut sladden.
Tack för tipsen!
Helt ärligt tror jag tv faktiskt kan hjälpa till en början. Det var lite så jag upptäckte att jag inte var närvarande, tv står på och jag ligger i soffan men följer inte med vad som händer i programmet utan är helt upptagen av mina tankar! Har faktiskt tränat mig på att faktiskt TITTA på programmet OCH HÄNGA MED I HANDLINGEN! Det kräver ett enormt fokus och närvaro märker jag. Återigen märker jag hur jag tappar tråden och dras med i tankarna. Är inne på avsnitt 3 nu och tro det eller ej men jag följer med i handlingen på ett helt annat sätt.. tror det kan vara bra träning också faktiskt 😄 Annars är jag helt med på de andra sakerna du nämner 👍
Citera
2024-11-04, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Det handlar om att bli medveten om dem för att inte fastna i dem. Utan att kunna registera dem och sedan skjuta undan dem för att fokusera på nuet.
Ja precis!! Har börjat fatta det 🙈😄🙏 men jisses vad svårt…😳 Herregud, jag måste vara mästarnas mästare på att TÄNKA IHJÄL MIG 😳😱🙈
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in