Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-11-04, 11:24
Medlem
Barnet är folkbokfört hos mamman.
Pappa bor i någon annan stad.
Man har gemensamtvårdnad om barnet.

Vem ansvarar för att boka tandläkare och ta barnet till tandläkaren?

Jag anser att båda föräldrar har exakt samma ansvar här. Att ena föräldern har valt att flytta ifrån "hemstaden" skall inte gå ut över vårdnaden av barnet.

Jag kan inte hitta några lagar som säger något annat. Länka gärna till något om ni har koll.
Citera
2024-11-04, 11:27
Medlem
Det kommer man väl överens om? Bokar en lämplig tid, antingen när barnet är hos pappan eller mamman. Är det något att fundera över?
Citera
2024-11-04, 11:36
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CLJA
Barnet är folkbokfört hos mamman.
Pappa bor i någon annan stad.
Man har gemensamtvårdnad om barnet.

Vem ansvarar för att boka tandläkare och ta barnet till tandläkaren?

Jag anser att båda föräldrar har exakt samma ansvar här. Att ena föräldern har valt att flytta ifrån "hemstaden" skall inte gå ut över vårdnaden av barnet.

Jag kan inte hitta några lagar som säger något annat. Länka gärna till något om ni har koll.

Man har gemensamt föräldraansvar även om barnet är folkbokfört hos den ena föräldern.
Citera
2024-11-04, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det kommer man väl överens om? Bokar en lämplig tid, antingen när barnet är hos pappan eller mamman. Är det något att fundera över?

Jag är glasklar vad som gäller. Men om föräldrar inte har sammarbetsförmåga.

Varför jag ställer frågan är för att jag har fört en diskustion med en som påstår att den föräldern där barnet är folkbokfört har mer ansvar över vissa tjänster.
Citera
2024-11-04, 12:06
Medlem
Citat:
Jag är glasklar vad som gäller. Men om föräldrar inte har sammarbetsförmåga.

Varför jag ställer frågan är för att jag har fört en diskustion med en som påstår att den föräldern där barnet är folkbokfört har mer ansvar över vissa tjänster.
Sådant som ska göras på platsen där man är bokförd är praktiskt om den föräldern följer med på.
Citera
2024-11-04, 12:20
Medlem
ConnyJonssons avatar
Citat:
Att ena föräldern har valt att flytta ifrån "hemstaden" skall inte gå ut över vårdnaden av barnet.

Jag märker att du satt hemstad inom citationstecken, som att du själv inser att det inte riktigt håller. Båda föräldrar bor ju i sina hemstäder..?
Citera
2024-11-04, 13:02
Avstängd
ResanTillMelonias avatar
Barnet blir kallad till tandläkaren. Så det är tandläkarens ansvar
Citera
2024-11-04, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyJonsson
Jag märker att du satt hemstad inom citationstecken, som att du själv inser att det inte riktigt håller. Båda föräldrar bor ju i sina hemstäder..?

Ja, men barnet ? Har ju en folkbokföringsadress. Ett barn kan inte ha flera folkbokföringsadresser vad jag vet.

Därför jag frågar om dessa tjänster ligger på den förälder där barnet är folkbokfört.
Citera
2024-11-04, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Sådant som ska göras på platsen där man är bokförd är praktiskt om den föräldern följer med på.

Det är praktiskt. JA.
Men är det så att dessa tjänster enligt lag ligger på att den förälder som barnet är folkbokfört hos skall lösa detta?
Citera
2024-11-04, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ResanTillMelonia
Barnet blir kallad till tandläkaren. Så det är tandläkarens ansvar

Barnet blir kallat JA. Men du kan ju alltid avboka eller omboka.
Min fråga är vem som har enligt lag ansvar över att ta barnet till tex tandläkaren.
Är det den förälder som barnet är folkbokfört hos?
Citera
2024-11-04, 15:11
Avstängd
ResanTillMelonias avatar
Citat:
Barnet blir kallat JA. Men du kan ju alltid avboka eller omboka.
Min fråga är vem som har enligt lag ansvar över att ta barnet till tex tandläkaren.
Är det den förälder som barnet är folkbokfört hos?
Vet inte om det finns någon lag? Det är ju inget krav på att gå på sin kallade tid, men jag tror Folktandvården gör en orosanmälan på de barn som efter upprepade kallanden inte dyker upp.

Ni har alltså gemensam vårdnad om barnet? Det borde väl vara den föräldern som enklast kan vabba från sin arbete som får gå. Tänk på att även mormor eller annan kan vara den som följer med.
Citera
2024-11-04, 19:23
Medlem
Finns inte lagar om allt. Kan väl vara problem om man bor tillsammans också att bestämma vem som ska ta ledigt. Eller vem som ska boka tandläkaren
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in