Citat:
Ursprungligen postat av
snuskfitta
Auto Motor und Sport´s Dauertest (100 000 km) är ännu ett bevis på VW´s dåliga kvalitet. Bilen kallas den värsta Golfen i 24 år. Är detta början på slutet för krisdrabbade VW som inte har haft koll på sina bilar i många år?
https://www.auto-motor-und-sport.de/...ack-dauertest/
https://www.t-online.de/mobilitaet/a...24-jahren.html
Ber om ursäkt för min svenska. Jag är född och uppvuxen i Angola.
Har inte läst artikeln, men det är ju så att det tjänas pengar på att väcka uppmärksamhet genom att bre på och raljera i rubriker och texter.
Självklart kan VW precis som i princip alla andra tillverkare göra missar då och då.
Men det är sjukt hur folk kan ha så kraftiga åsikter mot VW som vi ser i denna tråd i exemplen nedan, som om VW alltid bara skulle vara skrot. När folk kastar fram sådana korkade påståenden så är det tydligt att de har kass koll på verkligheten och mest bara styrs av sina fördomar.
Det de hela tiden missar, när de mässar om hur urusla de påstår att VW (ja hela VAG) skulle vara, är att VW trots detta eviga smutskastande har legat i toppskicket och konkurrerat i princip i alla år med sina modeller inom olika segment. Ja det är t o m så att VW oftast varat referensen alla andra försökt mäta sig med.
Och hela tiden har VW klarat att ligga i toppskiktet vad gäller försäljning med sina modeller i de flesta segment.
Det är fullständigt orealistiskt att de skulle ha klarat det i alla dessa år OM deras bilar var så urusla som belackarna i tråden försöker hävda.
Med det sagt så har självklart VW klantat sig rejält i vissa fall, som när man avslöjat uppenbart fuskande, eller när de hade en period med ökade problem med vissa modeller av DSG-lådan eller problem med vissa av sina TSI-motorer. Men sådant är det INTE bara VW som råkar ut för
Men, då VW/VAG under lång tid ansetts lite som ”herre på täppan” så kör folk på, vanligt folk likväl som de som lever på att basunera ut rubriker för att sälja sina artiklar eller klipp på YouTube, så blir det som med t ex Apple, det är mer lönsamt att klaga på den/de som är störst, det ger mer uppmärksamhet, vare sig det som påstås är sant eller inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Snicksnackaren
Hade denna tråd handlat om Tesla så hade det redan varit 20 svar i den "öööhhh förbjud leksaksbilarna"
I själva verket visar detta hur ointressant märke VW är. Ingen bryr sig om en VW är bra eller dålig.
Faktum är att det är precis tvärt om, många bryr sig om vad som sker med VW, om de är bra eller dåliga. Detta för att de flesta alltid har haft VW referens att jämföra med då deras modeller varit ”ribban” i många segment. Varför tror du annars det är vanligt med uttryck som t ex Passat-klassen, Golf-klassen etc…?
Citat:
Ursprungligen postat av
Norrbagg79
Hoppas det är början på slutet, i årtionden har VW fuskat och lurat folk med attraktiva bilar men med undermålig kvalitê pga girighet. Dock kommer folk fortfarande köpa skiten, då dom flesta inte vet bättre.
VW har inte överlag dålig kvalitet, utan det är helt ok kvalitet på det mesta sett till konkurrensen, men de har haft vissa mer allvarliga vurpor vad gäller kvalitet på vissa komponenter.
Hade kvaliteten varit så undermålig som folk försöker påstå så skulle inte VW kunna hålla sig på den position i bilvärlden som de i princip alltid varit på, i toppskicktet för de segment deras modeller konkurrerar.
Samt knappast kunna vara leverantör av fordon till en massa krävande kunder som myndigheter etc etc som har hårda krav på att grejorna ska fungera.
Se dig/er omkring i vardagen och du kan knappast undgå att se att det är mycket gott om VW på våra vägar, bland privatbilismen likväl som inom Polis, kommuner, företag etc etc.
Citat:
Ursprungligen postat av
volvo230
Jag skyr nutidens tyska bilar som pesten.
Detta eftersom prislappen är densamma samtidigt som kvalitén är närmast obefintlig. Att folk fortfarande köper detta skräp är för mig en gåta. Överarbetade konstruktioner i kombination med som jag precis nämnde usel kvalité.
Vad jag tror dem gjort de senaste 25 åren är att klämma ytterligare lite mer blod ur stenen om och om igen, tills dem står där de står nu. Dvs att det inte finns något kvar av vad märket en gång stod för. Kort och gott tror jag att den tyska bilindustrin är ett luftslott som nu är på väg att kollapsa. Som någon skrev är det kanske början på slutet.
Du överdriver extremt mycket, det är inte usel kvalitet på VW, se svar ovan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Klas-Vegas
Jag delar din åsikt. Problemet är bara att alla andra har samma skräp.
Kvalite brukade betyda tjockare plåt. Nu konkurrerar man med tex "design" fast alla ser likadana ut.
Dacia är väl den enda bil där man faktiskt får vad man betalar för (nej jag har ingen, bara spekulerar).
Om kvalitet brukade betyda tjockare plåt så är det nåt antikt, som man tog till för man inte kunde annat på den tiden. Tjockare plåt är inte per automatik ett bevis på att det är högre kvalitet. Idag kan plåt vara betydligt tunnare men ändå mycket bättre och ge högre kvalitet och många fördelar än tjockare plåt förr i tiden.
Att ”alla ser lika ut” har folk sagt i alla tider om nyare bilar, alltså även på 50talet….
Det är nästan komiskt hur folk kan ha så bergfasta åsikter om olika bilmärken, och minsann ”vet” att vissa märken är bara ”skräp”. T ex så baktalas franska och italienska bilar av de flesta, de ”vet” minsann att dessa är bara ”skit”. Men samtidigt så hyllas dessa bilar i Frankrike och Italien, och folk i de länderna kastar antagligen liknande skit på svenska och andra bilar….
Själv har jag genom livet ägt bilar från olika tidsepoker och länder som Japan, Italien, Frankrike, England, Sverige, USA, Tyskland. Och sen kört en herrans massa bilar från de flesta tillverkare och länder, och faktiskt sällan upplevt någon väsentlig kvalitetsskillnad över huvud taget sett till jämförbara konkurrerande modeller från andra tillverkare, ja inte i stort då, men kanske en och annan mindre detalj som dessutom mer handlat om vad jag personligen gillar bättre än att det skulle handla om just kvalitet.
Har de senaste 5 åren kört en Passat (min andra Passat, den första gick 35k mil utan större problem innan jag sålde den för 5 år sedan, och den är i drift fortfarande) -18 och den är den absolut trevligaste och bästa bil jag haft.
Den har idag gått 16k mil varav jag kört ca 13k. Detta utan ett enda egentligt problem (men med stigande mil kan det ju börja visa sig problem, som med alla andra bilar oavsett märke) aldrig behövt byta en enda lampa på den, bara gjort normal service och bytt vindruta p g a stenskott, samt fått en mindre skada i frontplasten fixad efter att en för optimistisk hare gjort sitt, och vid det tillfället lackades front skärmar huv om för att i samma veva bli av med lite retsamma stenskott.
Den är mycket trevlig att köra och går som ett skott med sin mycket kraftfulla dieselmotor, och underbara DSG-låda, och är mycket snål. Inredningen ser ut som ny, bara ett par retsamma knirranden från en panel vid vissa temperaturer.
Om jag ska gnälla på nåt med den så är det väl att golvmattan känns väl tunn och billig, i alla fall i jämförelse med den tjocka täta i min BMW E38 7 serie, men det är ju skillnad på klass på dessa bilar med, den ena mer ”budget” och den andra mer ”lyx” från början. Och att det låter lite klonkigt billigt när elhissarna går i topp.
Misstolka mig inte nu, för jag menar absolut inte att VW skulle vara ett under av driftsäkerhet och hög kvalitet jämfört med konkurrerande bilar, utan bara att det inte är i närheten så katastrofalt som belackarna försöker hävda.
Men, för att återknyta till trådstarten, så är det självklart inte bra om VW nu skulle gjort ett sämre arbete med den nya Golfen än tidigare. Men det är kanske lite väl tidigt att raljera om att den skulle vara sämre innan tiden fått visa vad den egentligen går för…?