Citat:
Ursprungligen postat av
Libertarismus
Du gör ju redan mycket bra, sparar på Avanza i en indexfond. Fortsätt med det!
Jag skulle dock inte lägga någonting på kryptoinvesteringar, möjligtvis max 5% av dessa pengar du får in.
Enligt avanzas fond analys är min fördelning:
42.76% Fonder, Länsförsäkringar Global index, Avanza Zero samt Nordea Indien fond jämnt fördelat.
(Helt baserat på ett godtyckligt ogrundat val.)
9.81% Certifikat = BTC Zero SEK
14.21% Aktier, 50% Nvidia, 25/25 Telia, MPC container (hög avkastning).
33,22% I pengar.
Har egentligen inte köpt in något på aktier/certifikat det senaste året, Förutom ett blygsamt extra inköp på Nvidia i augusti.
Har kommit till insikt att mina aktie/cert inköp har helt och hållet varit FOMO baserade och jag vet egentligen inte vad jag sysslar med..
Även om dessa har varit en bra investering så har jag insett att Fonder är de som val som låter klokast för mig. Iallafall för tillfället.
Sen försöker jag studera flitigt under tiden.
Just nu ser mina insättningar ut såhär.
2000kr sparkonto - -> 2000 kr Länsförsäkringar--> 2000kr Avanza Zero, --> 2000 kr Nordea Indien, så går det runt så för varje månad...
Jag anser själv att jag ändå gjort bra val, trotts min okunskap...
Men inser också att 700k ytterligare förändrar mycket och jag behöver kanske tänka om lite?
Jag har som sagt aldrig hanterat såna här summor och jag vill inte göra bort mig.
Mina största funderingar just nu är väl egentligen vad som är klokast.
Om jag hyfsat aggressivt ska börja flytta in till fonder, säg mellan 75-150 tusen / år till index fond. Eller om det är bästa att bara låta dom ligga på sparkontot, Iallafall 12 månader framöver? Eller om något mitt emellan?