2024-11-03, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Du gör ju redan mycket bra, sparar på Avanza i en indexfond. Fortsätt med det!

Jag skulle dock inte lägga någonting på kryptoinvesteringar, möjligtvis max 5% av dessa pengar du får in.

Enligt avanzas fond analys är min fördelning:
42.76% Fonder, Länsförsäkringar Global index, Avanza Zero samt Nordea Indien fond jämnt fördelat.
(Helt baserat på ett godtyckligt ogrundat val.)

9.81% Certifikat = BTC Zero SEK
14.21% Aktier, 50% Nvidia, 25/25 Telia, MPC container (hög avkastning).
33,22% I pengar.

Har egentligen inte köpt in något på aktier/certifikat det senaste året, Förutom ett blygsamt extra inköp på Nvidia i augusti.

Har kommit till insikt att mina aktie/cert inköp har helt och hållet varit FOMO baserade och jag vet egentligen inte vad jag sysslar med..
Även om dessa har varit en bra investering så har jag insett att Fonder är de som val som låter klokast för mig. Iallafall för tillfället.
Sen försöker jag studera flitigt under tiden.

Just nu ser mina insättningar ut såhär.
2000kr sparkonto - -> 2000 kr Länsförsäkringar--> 2000kr Avanza Zero, --> 2000 kr Nordea Indien, så går det runt så för varje månad...

Jag anser själv att jag ändå gjort bra val, trotts min okunskap...
Men inser också att 700k ytterligare förändrar mycket och jag behöver kanske tänka om lite?
Jag har som sagt aldrig hanterat såna här summor och jag vill inte göra bort mig.

Mina största funderingar just nu är väl egentligen vad som är klokast.
Om jag hyfsat aggressivt ska börja flytta in till fonder, säg mellan 75-150 tusen / år till index fond. Eller om det är bästa att bara låta dom ligga på sparkontot, Iallafall 12 månader framöver? Eller om något mitt emellan?
Senast redigerad av HejFrans 2024-11-03 kl. 22:30.
Citera
2024-11-03, 22:37
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet420
Lägg en del av pengarna på ädelmetaller alltså guld och silver ifall det blir svåra tider så kommer alltid guld stå sig stark

Vid svåra tiden så har staten laglig rätt att konfiskera ditt guld. Det visste du inte va?
Citera
2024-11-03, 22:39
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Enligt avanzas fond analys är min fördelning:
42.76% Fonder, Länsförsäkringar Global index, Avanza Zero samt Nordea Indien fond jämnt fördelat.
(Helt baserat på ett godtyckligt ogrundat val.)

9.81% Certifikat = BTC Zero SEK
14.21% Aktier, 50% Nvidia, 25/25 Telia, MPC container (hög avkastning).
33,22% I pengar.

Har egentligen inte köpt in något på aktier/certifikat det senaste året, Förutom ett blygsamt extra inköp på Nvidia i augusti.

Har kommit till insikt att mina aktie/cert inköp har helt och hållet varit FOMO baserade och jag vet egentligen inte vad jag sysslar med..
Även om dessa har varit en bra investering så har jag insett att Fonder är de som val som låter klokast för mig. Iallafall för tillfället.
Sen försöker jag studera flitigt under tiden.

Just nu ser mina insättningar ut såhär.
2000kr sparkonto - -> 2000 kr Länsförsäkringar--> 2000kr Avanza Zero, --> 2000 kr Nordea Indien, så går det runt så för varje månad...

Jag anser själv att jag ändå gjort bra val, trotts min okunskap...
Men inser också att 700k ytterligare förändrar mycket och jag behöver kanske tänka om lite?
Jag har som sagt aldrig hanterat såna här summor och jag vill inte göra bort mig.

Mina största funderingar just nu är väl egentligen vad som är klokast.
Om jag hyfsat aggressivt ska börja flytta in till fonder, säg mellan 75-150 tusen / år till index fond. Eller om det är bästa att bara låta dom ligga på sparkontot, Iallafall 12 månader framöver? Eller om något mitt emellan?
Ur ett vetenskapligt och autistiskt perspektiv är det mest ekonomiskt gynsammt att lägga in dessa pengar på börsen så fort som möjligt. Dock, ur ett mänskligt och emotionellt perspektiv kan det kännas bättre att sprida ut köpen, kanske på 1-2 år, vilket skulle innebära att du investerar 30-60k/mån av dessa 700 000 kr. Gör det som fungerar för dig.
Citera
2024-11-03, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Du föreslår på fullaste allvar att man ska betala csn före bostadslån?
Yes alla lån före bostadslån. Det är inte coolt att sitta med csn på några tusen bara för det är låg ränta. Nej bort med alla skit lång direkt är det bästa
Citera
2024-11-03, 22:44
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2024-06-22
Yes alla lån före bostadslån. Det är inte coolt att sitta med csn på några tusen bara för det är låg ränta. Nej bort med alla skit lång direkt är det bästa
Varför skulle det vara bättre?

Ett csn-lån är dessutom vanligen snarare på hundratusen. Inte "några tusen"

Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Vid svåra tiden så har staten laglig rätt att konfiskera ditt guld. Det visste du inte va?
Intressant, men inte så oväntat. Men vilket lagrum hänvisar du till?

I praktiken är det ju dock en teoretisk diskussion, för det förutsätter ju att de vet om att du äger guld.
Senast redigerad av SvenHelsing 2024-11-03 kl. 22:47.
Citera
2024-11-03, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gammgubbe
Börsen kan gå både upp och ner. Medan du funderar på vad du ska göra öppna ett sparkonto på carpay. Fria uttag och du får fn 3.15% ränta vilket betyder 1500kr i ränteintäkt per månad om du sätter in 600000kr.

Hmm, intressant. Är räntan skattefri också?
Citera
2024-11-03, 22:48
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Hmm, intressant. Är räntan skattefri också?
Nej, du måste betala 30% skatt på ränta. Således blir dessa 1500 kr snarare 1000 kr ner i fickan.
Citera
2024-11-03, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Fråga: När har du tänkt dig att du vill använda pengarna?

Svaret på den frågan är extremt avgörande för hur du ska göra med pengarna. Men säg att du inte planerar att använda pengarna nu i snar framtid och du vill använda dem för att investera dem.

Då skulle jag sätta i olika indexfonder och samtidigt börja studera aktier och läsa på om investering i aktier för att hitta den modellen som passar dig. Hur mycket tid du vill lägga till exempel.

Ja, du. Som sagt aldrig haft I närheten av dessa summor innan. Så mitt korta svar är att jag vet inte...
Min initiala tanke just nu är att ser pengarna som en försäkring och ska inte spenderas om det inte är absolut nödvändigt...
På lång sikt så är mina förhoppningar att pengarna ska växa, sakta men stadigt och successivt.. Jag är enstående förälder till en liten som går på förskolan.
Min dröm är att hon ska få en uppväxt som är stabil och trygg, eftersom jag själv aldrig fick en sådan uppväxt så är det viktigt för mig. Dessa pengarna representerar detta tycker jag och jag kan börja andas ut...
Sen representerar pengarna på lång sikt också pensionen...
Sen vet man aldrig, kanske hamnar i någon ekonomisk kris, då är det ju bra att ha lite kapital att röra sig på.
Citera
2024-11-03, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Fråga: När har du tänkt dig att du vill använda pengarna?

Svaret på den frågan är extremt avgörande för hur du ska göra med pengarna. Men säg att du inte planerar att använda pengarna nu i snar framtid och du vill använda dem för att investera dem.

Då skulle jag sätta i olika indexfonder och samtidigt börja studera aktier och läsa på om investering i aktier för att hitta den modellen som passar dig. Hur mycket tid du vill lägga till exempel.

Ja, du. Som sagt aldrig haft I närheten av dessa summor innan. Så mitt korta svar är att jag vet inte...
Min initiala tanke just nu är att ser pengarna som en försäkring och ska inte spenderas om det inte är absolut nödvändigt...
På lång sikt så är mina förhoppningar att pengarna ska växa, sakta men stadigt och successivt.. Jag är enstående förälder till en liten som går på förskolan.
Min dröm är att hon ska få en uppväxt som är stabil och trygg, eftersom jag själv aldrig fick en sådan uppväxt så är det viktigt för mig. Dessa pengarna representerar detta tycker jag och jag kan börja andas ut...
Sen vet man aldrig, kanske hamnar i någon ekonomisk kris, då är det ju bra att ha lite kapital att röra sig på.
Citera
2024-11-03, 23:00
Medlem
Citat:
Varför vill du att pengarna ska växa sakta?
Citera
2024-11-03, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Åk till Pattaya.

Ja, man kanske skulle överväga att importera en fruga?🤔🤔🤔 Inte helt uteslutet iallafall
Citera
2024-11-03, 23:03
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Varför vill du att pengarna ska växa sakta?
Skulle tro att det TS menar är att den inte vill ta höga risker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in