Flashback bygger pepparkakshus!
2024-11-03, 20:10
Medlem
Överväger att läsa till elkonstruktör (yrkeshögskola) till nästa höst då jag vill utvecklas och få mer utmaningar än som serviceelektriker, men hittar väldigt lite information om hur det faktiskt är att vara konstruktör. Undrar därför om något här har svaret på mina frågor;

Ingångslön; google säger allt mellan 25-40k i månaden. Vad är rimligt?

Arbetsuppgifter; hur ser en vanlig dag eller projekt ut? Självständigt eller mycket samarbeten mellan andra aktörer såsom arkitekter, byggherre osv.

Någon som vet några sociala medier med konstruktörer som visar sin vardag? Eller för den delen studenter? Än så länge enbart sett referensobjekt från olika företag men då är det främst bara en bild, ej vad som faktiskt är utfört.

Finns det andra som jobbar som elingenjör, mekatronikingenjör, elkrafttekniker och eltekniksingenjör får ni gärna också dela med er.
Citera
2024-11-03, 21:36
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejflicka
Överväger att läsa till elkonstruktör (yrkeshögskola) till nästa höst då jag vill utvecklas och få mer utmaningar än som serviceelektriker, men hittar väldigt lite information om hur det faktiskt är att vara konstruktör. Undrar därför om något här har svaret på mina frågor;

Ingångslön; google säger allt mellan 25-40k i månaden. Vad är rimligt?

Arbetsuppgifter; hur ser en vanlig dag eller projekt ut? Självständigt eller mycket samarbeten mellan andra aktörer såsom arkitekter, byggherre osv.

Någon som vet några sociala medier med konstruktörer som visar sin vardag? Eller för den delen studenter? Än så länge enbart sett referensobjekt från olika företag men då är det främst bara en bild, ej vad som faktiskt är utfört.

Finns det andra som jobbar som elingenjör, mekatronikingenjör, elkrafttekniker och eltekniksingenjör får ni gärna också dela med er.

Jag skulle säga att det är bättre att du siktar mot ett jobb som elkonstruktör eller varför inte automationsingenjör inom industrin istället.
Du får ett mycket mer omväxlande jobb, du får ett jobb där du får använda ny teknik och inte bara rita uttag, strömbrytare och centraler.
Utvecklingspotentialen blir även den mycket större och du blir inte fullt lika styrd av ränteläget, hög ränta, inget byggs.

Industrin kommer under lång framtid behöva automatiseras och byggas ut, förbättras och utvecklas.

Lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in