Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-11-03, 14:13
Medlem
Vem gr det och vad kostar det - p en Suzuki Jimny 3?
Erfarenheter och rekommendationer?
Citera
2024-11-03, 14:20
Medlem
Jag sg en variant dr bilen blev gravid fr att huvens folie expanderade till en upptbubbla.

Det sg roligt ut men jag avstr nog frn foliering om det inte bara r som en kul grej fr tillflligt showande.
Citera
2024-11-03, 16:12
Medlem
Jag har med egna gon hos VEHO-bil sett 4 personer gulfoliera olika Mercedesbilar fr taxibruk.
Det gick som en dans fr teamet.
Och fint blev det.

Sen har jag p senare tid, frra veckan, sett "hemmafolierad" bil som tv amatrer folierat.
Med massor av strre och mindre luftbubblor.
inte snyggt.
Antar att i sommar, med soluppvrmning, kommer blsorna att frstoras.

Hrutver har jag sett bilar som (camoflage-)folierades fr mer n 10 r sedan.
Den folieringen har sprukit och delvis flagnat p framfr allt motorhuv, men ven p tak - solens inverkan?
Citera
2024-11-03, 16:18
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Vem gr det och vad kostar det - p en Suzuki Jimny 3?
Erfarenheter och rekommendationer?

I tyskland anvnds folie p typ 100% av Taxibilarna. Verkar fungera bra. Ibland ser man en liten reva i folien och man ser lacken under. Men sjlv tycker jag att det alltid ser lite "billigt" ut med folie d den inte fr samma djup som en lack. Sedan nr drrar ppnas ser man orginalfrgen vilket r fult.
Citera
2024-11-04, 08:57
Medlem
Citat:

Sen har jag p senare tid, frra veckan, sett "hemmafolierad" bil som tv amatrer folierat.
Med massor av strre och mindre luftbubblor.
inte snyggt.
Antar att i sommar, med soluppvrmning, kommer blsorna att frstoras.

Det finns film med microhl i, den r ltt att lgga och den kan inte fnga bubblor p det sttet.

/Dick
Citera
2024-11-04, 09:10
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
I tyskland anvnds folie p typ 100% av Taxibilarna. Verkar fungera bra. Ibland ser man en liten reva i folien och man ser lacken under. Men sjlv tycker jag att det alltid ser lite "billigt" ut med folie d den inte fr samma djup som en lack. Sedan nr drrar ppnas ser man orginalfrgen vilket r fult.
Det beror helt och hllet p vem som gjort jobbet. Jag vet massor av bilar dr insidan av drrar och liknande folieras s att det inte syns nr du ppnar drren. ppna huven istllet...

BMW M5 F10 fanns i frger dr bilen inte var lackad utan folierad frn fabriken sista. Allts, inte ngot extra tillval eller liknande. Folk kpte bilen och upptckte vid en kollision att den var folierad. Den sldes i ett par olika frger och om jag minns rtt var tv av frgerna (en matt gr och en matt orange) var s.k. "wraps".
Citera
2024-11-04, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Jag har lite svrt att frst de som vill satsa p att foliera sin privata bil.
Att Taxibilar etc. folieras r vl ganska sunt, d vljer de en frg som sticker ut och syns sen kan man "Ltt" terstlla bilen till en mer komersiellt gngbar kulr nr den sedan sljs.
Men fr privatbilen knns det lite overkill.
Citera
2024-11-04, 10:32
Medlem
Finns minst 3 orsaker till att man nskar foliera en bil.
Man har bilen som hobby och kr "i skogen" och vill skydda lacken med transparent/genomskinlig folie.
Ny bil finns inte att f i den kulr man nskar.
Begagnad bil dr man nska byta kulr - alt dlja repor efter "lek i skogen".

Men, ngon som kan rekommendera seris "folierare" och svara p vad en foliering kan kosta.
Citera
2024-11-04, 10:54
Avstngd
Citat:
Man har bilen som hobby och kr "i skogen" och vill skydda lacken med transparent/genomskinlig folie.

Men, ngon som kan rekommendera seris "folierare" och svara p vad en foliering kan kosta.
Helt riktigt. PPF (Paint Protection Film) r en investering som vldigt mnga gare av lite dyrare bilar gr. Man kan naturligtvis diskutera om det r ndvndigt p en Suzuki Jimny som kostar ett par tusenlappar att fixa p en mrkesverkstad, men att lacka om fronten p en Aventador r inte billigt och om man gr det p annat n en mrkesverkstad sjunker vrdet minst lika mycket. Jag vet folk som folierat hela bilen i frebyggande syfte av det sklet.

Vad det kostar beror p vad det r fr bil, vilken folie du vljer och till och med nivn p foliering (insida drrar och liknande). Googla s fr du ungefrligt pris. Mitt tips r att inte gra det om du inte har ngon som kan g i god fr stllet, det poppar upp skitstllen som tror dom skall bli Yiannimize (Youtubekanal om en kille som blivit smfrmgen p att foliera vrstingbilar). Jag har sett ett otal fullstndigt misslyckade folieringar nr folk som inte vet vad dom pysslar med skall ge sig i kast med ngot dom inte frstr (ungefr lite som nr folk skall diskutera motordynamik utan att ha en susning om ngonting).
Citera
2024-11-05, 13:44
Medlem
Om du tycker det r trevligt att tvtta din bil , skit i foliering.
Om du vljer en ljus frg kommer den se ut som ett krigsfordon med alla stenskott (Som ofta nd gr igenom p lacken)

Om du ocks missar att en fgel har skitit p den och det r sommarmnader, grattis. Du fr en flck som inte gr bort om du inte tar bort skiten DIREKT. Den brnns in i folieringen.

Det r ganska vanligt att firman spnner den fr tajt vilket ocks gr att den lossnar. Ser ut som plster som r p vg av.

Men om du nu nd ska ta en s tar du en matt. Allt annat skriker arab
Citera
2024-11-05, 13:46
Medlem
Citat:

Skydda lacken mot vad? en vanlig foliering skyddar inte ens mot stenskott modell lite strre.

Men du fr rkna med 25-30 tkr fr en vanlig foliering och upp mot 70 fr en PPF
Citera
2024-11-06, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Skydda lacken mot vad? en vanlig foliering skyddar inte ens mot stenskott modell lite strre.

Men du fr rkna med 25-30 tkr fr en vanlig foliering och upp mot 70 fr en PPF
Jag vet inte skillnaden p "vanlig" och PPF-foliering.
Vill mest ndra kulren.
Och kanske dlja befintliga repor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här