Citat:
Ursprungligen postat av
Flattematte
Finns minst 3 orsaker till att man nskar foliera en bil.
Man har bilen som hobby och kr "i skogen" och vill skydda lacken med transparent/genomskinlig folie.
Ny bil finns inte att f i den kulr man nskar.
Begagnad bil dr man nska byta kulr - alt dlja repor efter "lek i skogen".
Men, ngon som kan rekommendera seris "folierare" och svara p vad en foliering kan kosta.
Helt riktigt. PPF (Paint Protection Film) r en investering som vldigt mnga gare av lite dyrare bilar gr. Man kan naturligtvis diskutera om det r ndvndigt p en Suzuki Jimny som kostar ett par tusenlappar att fixa p en mrkesverkstad, men att lacka om fronten p en Aventador r inte billigt och om man gr det p annat n en mrkesverkstad sjunker vrdet minst lika mycket. Jag vet folk som folierat hela bilen i frebyggande syfte av det sklet.
Vad det kostar beror p vad det r fr bil, vilken folie du vljer och till och med nivn p foliering (insida drrar och liknande). Googla s fr du ungefrligt pris. Mitt tips r att inte gra det om du inte har ngon som kan g i god fr stllet, det poppar upp skitstllen som tror dom skall bli Yiannimize (Youtubekanal om en kille som blivit smfrmgen p att foliera vrstingbilar). Jag har sett ett otal fullstndigt misslyckade folieringar nr folk som inte vet vad dom pysslar med skall ge sig i kast med ngot dom inte frstr (ungefr lite som nr folk skall diskutera motordynamik utan att ha en susning om ngonting).