Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-11-03, 09:48
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Lyssnar på reportage om den nya begravningsplatsen utanför Stockholm. Det pratas om att det blir brist på gravplats framöver.

Det jag slås av är att Kolumbarium varken nämns eller diskuteras. Finns förvisso några få i Stockholm. Men det är typ det. Själv tycker jag att kolumbarium är idealiskt i tättbebyggt områden. Tänk bara vad tillgänglig för efterlevande det vore med kolumbarium i tunnelbanan exempelvis på förläggningen av Blå linjen. I anslutning till någon av västlänkens stationer, samma med citytuneln i Malmö och Helsingborg.

Vad tror ni sndra att bristen på kolumbarium beror på?
Citera
2024-11-03, 10:59
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Jag tror inte många vet vad kolumbarium är...
Men visst, ökar antal människor på en plats ökar också behovet av gravplatser.
Citera
2024-11-03, 11:01
Medlem
Timoteuss avatar
Vanans makt? Folk vill ha en plats att göra till sin, plantera, sätta lyktor osv. Helst i det gröna.
Kolumbarier kan vara estetiska, men de liknar ju en jättestor postboxanläggning.

Kanske skulle det hjälpa om det låg i en fin liten park istället för inuti en byggnad.
Citera
2024-11-03, 11:35
Medlem
Majasmokers avatar
Lär väl kosta en slant om man gör som Engelbrekts kyrka har gjort. Oerhört vackert & rentav lite mysigt.

Dock var det ett skyddsrum från början så inte som att kyrkan betalte själva....
Citera
2024-11-03, 11:43
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Kolumbarium tar ju ändå upp plats och kommer att bli full.

Så jag har en fråga, vad gör man annars med askan efter en kremering?
Hälls den ut i en minneslund eller slängs den ut i havet eller naturen?
Tycker att även en hög med aska blir ganska stor efter några decennier så en minneslund blir ju full till sist den också.
Citera
2024-11-03, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh

Tycker att även en hög med aska blir ganska stor efter några decennier så en minneslund blir ju full till sist den också.

Mänsklig aska är i princip farligt avfall (tänk gamla amalgamfyllningar, mikroplaster och ett livs ackumulerade tungmetaller) och den som vill sprida aska på andra ställen än en begravningsplats/minneslund måste söka tillstånd hos Länsstyrelsen. Man får inte heller ha askan hemma i Sverige av etiska skäl, vilket omöjliggör den klassiska filmkomedi-grejen med någon som välter ner/ dräller ut urnans innehåll.

Aska går ner i jorden och försvinner rätt fort, så en minneslund håller för väldigt mycket aska om man inte envisas med att urnsätta utan bara strör ut.
Citera
2024-11-03, 12:25
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetopia
Mänsklig aska är i princip farligt avfall (tänk gamla amalgamfyllningar, mikroplaster och ett livs ackumulerade tungmetaller)
Jag minns hur det talades om att krematorier i USA skulle få bättre filter eftersom antalet döda med silikonbröst och liknande ökade snabbt, vet ej hur det gick med det.

Citat:
Aska går ner i jorden och försvinner rätt fort, så en minneslund håller för väldigt mycket aska om man inte envisas med att urnsätta utan bara strör ut.
Tycker att det efter några decennier skulle finnas risk för att tungmetallerna går ner i grundvattnet, typ Think Pink fast i mindre skala.
Citera
2024-11-03, 12:29
Medlem
Klas-Vegass avatar
OLika länder har olika kultur, tex kring begravningar. Vi kunde ju även göra som i indien slänga liken i dalälven/göta älv.
Citera
2024-11-03, 12:29
Medlem
Citat:
Jag minns hur det talades om att krematorier i USA skulle få bättre filter eftersom antalet döda med silikonbröst och liknande ökade snabbt, vet ej hur det gick med det.

Tycker att det efter några decennier skulle finnas risk för att tungmetallerna går ner i grundvattnet, typ Think Pink fast i mindre skala.

Säkert är det så, men dricksvatten tas vanligen från vattentäkt och där gör man mätningar, liksom man har filter och reningsbäddar innan vattnet kommer till kranen. Så minneslunden i stan är kanske inte så relevant? Inte mer än ett äckligt gammalt industriområde med en massa skit i marken i alla fall, och jag vet nog ingen mellanstor stad som inte har sådana kvarter också.
Citera
2024-11-03, 13:16
Medlem
Jag vill bli svept i en enkel svepning av typ linne, eller nå't annat "naturligt/organiskt" material, nedskottad i backen & få ett träd planterat på min hög! Gärna en ek eller fura. Tänk vad mycket ny skog/kolfälla det skulle bli om detta blev en ny begravningstradition.
Citera
2024-11-03, 13:33
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:

Går ju enkelt att bygga in i källaren på bostadshus elker kommersiella fastigheter eller liknade. Hur facket på 30 år och där efter flyttas,askan till "far far away" typ Grums.

Skulle förenkla för många äldre, handla, fika och besöka, avliden livspartner på samma färdtjänstresa.
Citera
2024-11-03, 13:35
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easydor
Jag vill bli svept i en enkel svepning av typ linne, eller nå't annat "naturligt/organiskt" material, nedskottad i backen & få ett träd planterat på min hög! Gärna en ek eller fura. Tänk vad mycket ny skog/kolfälla det skulle bli om detta blev en ny begravningstradition.

Men tänk om alkalisk jord, så som på min uväxtkyrka där man kan råka gräva upp relativt intakta döingar från både 12, 14, 16 och 1800-talet...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in