Citat:
Ursprungligen postat av
HenAnnan
Det spelar egentligen ingen roll vilken konfession en statsminister erkänner sig till. Det är värdegrunden som har betydelse. Ulf Kristersson är gift med en präst; man kan anta att han är kristen. Ebba Busch är definitivt öppen med sin religion.
Så länge de inte försöker få det sekulariserade Sverige att anta deras religiösa värderingar så är det OK för mig.
En muslimsk statsminister är också OK ifall tjejerna kan fortsätta ha gymnastik tillsammans med killarna, man inte försöker införa 5 obligatoriska pauser för bön i vardagen, om inte julen ersätts med Ramadan etc. (Jul hör till vår judisk-kristna värdegrund, ramadan gör det inte).
Alltså: En statsminister kan ha vilken religion han eller hon vill, men måste acceptera de svenska normerna, inte försöka införa nya. Och gissa vems ansvar det är att vi får en statsminister som respekterar den svenska värdegrunden?
Just det! Det är medborgarnas ansvar.
Du vet att islam är mer än en religion? Det är liksom inte bara ramadan, eid, maträtter osv.
Islam är också en politisk inriktning. En muslim är också bokstavstroende och man har inte reviderat sin "religion" till moderna tider (den är kvar på 600-talet).
Jag antar att du är som Stefan Löven - "vi såg det inte komma", "vi har varit naiva"...
Att du helt okritiskt jämför modern kristendom med medeltidens begynnelses islam skvallrar om att du faktiskt inte vet vad islam är.
Men skitsamma, nu tycker jag vi sjunger we shall overcome!