Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-11-03, 07:55
Medlem
Någon gång måste det inte ha funnits en enda biologiskt levande varelse. Vissa tror att mikroorganismer landade på jorden från kometer, men det är egentligen irrelevant, då det bara flyttar på problemet någon annanstans.

Som jag förstår det måste det någon gång hänt någon kemisk eller fysisk reaktion som av en ren slump skapade något som kunde göra fler av sig själv. Resten tar evolutionen hand om. Kol finns överallt i universum, men frågan är om det finns någon fysisk eller kemisk reaktion som kan göra att kolet omvandlas till något som sedan kan göra fler exemplar av sig själv.
Citera
2024-11-03, 08:17
Medlem
Leckies avatar
Du får fram svaret om du bakar surdegsbröd.
Citera
2024-11-03, 08:32
Medlem
Ungefär som rubriken lyder tror jag på. Livet finns därför att det är möjligt, och det är möjligt tack vare tillfälligheter, inte någon högre makt eller mening. Detta är alltså vad jag TROR, jag försöker inte påstå att jag skulle veta mer än andra om det.
Citera
2024-11-03, 10:20
Medlem
En del säger liv kom från rymden. Kanske möjligt, men jag tror mer på att det startade med svavel reagerar med kol där det inte fanns syre i värme som t ex i vulkaner. Där det finns syre kan det bli syre, istället för svavel, ihop med kol.
Citera
2024-11-03, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuttasLidkrantz
Ungefär som rubriken lyder tror jag på. Livet finns därför att det är möjligt, och det är möjligt tack vare tillfälligheter, inte någon högre makt eller mening. Detta är alltså vad jag TROR, jag försöker inte påstå att jag skulle veta mer än andra om det.

Ja, om det finns perfekta förhållanden för liv så borde det förr eller senare hända något som ger upphov till liv. Frågan är dock vad.

Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
En del säger liv kom från rymden. Kanske möjligt, men jag tror mer på att det startade med svavel reagerar med kol där det inte fanns syre i värme som t ex i vulkaner. Där det finns syre kan det bli syre, istället för svavel, ihop med kol.

Det måste ju bildas något som kan fortplanta sig.
Citera
2024-11-03, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qh
Ja, om det finns perfekta förhållanden för liv så borde det förr eller senare hända något som ger upphov till liv. Frågan är dock vad.

Det måste ju bildas något som kan fortplanta sig.
Som jag skrev kan (förstadie till) bakterier bildas i varma miljöer som t ex vulkaner i reaktioner mellan kol och svavel/syre.
Celler och bakterier kan föröka sig,
och ibland blir det mutationer, en del dör, en del blir utveckling.
Citera
2024-11-03, 16:39
Avstängd
pn222jws avatar
Teorier säger att det för 3.5 miljarder år sen började bildas mikrober i framförallt grottor intill haven.

"Cyanobacteria, also known as blue-green algae, started out on Earth quite a while ago. Possible fossil examples have been found in rocks that are around 3500 million years old, in Western Australia."

https://www.science.org.au/curious/s...ins-life-earth

En slump eller ett gudomligt ingripande - det får bli en annan, religiös fråga.
Citera
2024-11-03, 16:45
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Som jag skrev kan (förstadie till) bakterier bildas i varma miljöer som t ex vulkaner i reaktioner mellan kol och svavel/syre.
Celler och bakterier kan föröka sig,
och ibland blir det mutationer, en del dör, en del blir utveckling.
Så om man blandar det som du säger, med värme, uppstår liv? Då kan man skapa liv av bara materia?
Citera
2024-11-03, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Så om man blandar det som du säger, med värme, uppstår liv? Då kan man skapa liv av bara materia?
Det är vad en del forskare säger KAN hända. Jag är inte kemist.

Livet måste ju ha startat på något sätt, och det var INTE på BS-sättet som religiösa hävdar
Citera
2024-11-03, 16:59
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Det är vad en del forskare säger KAN hända. Jag är inte kemist.

Livet måste ju ha startat på något sätt, och det var INTE på BS-sättet som religiösa hävdar
Nu är jag inte religiös, men menar nog att man inte kan skapa liv idag. Man vet inte inte hur man blåser liv i död materia helt enkelt. Så varje obevisad hypotes är då lika mycket värd. Till och med bibelns.
Citera
2024-11-03, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Nu är jag inte religiös, men menar nog att man inte kan skapa liv idag. Man vet inte inte hur man blåser liv i död materia helt enkelt. Så varje obevisad hypotes är då lika mycket värd. Till och med bibelns.
Nej, inte lika mycket eftersom en gudgubbe inte är lika trolig som en kemisk reaktion. Jag slutade tro på Gud då jag som 6-7-åring listade ut att det inte kan vara som kyrkan sa...
Citera
2024-11-03, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leckie
Du får fram svaret om du bakar surdegsbröd.

Detta har definitivt inget med abiogenes, "uralstring", att göra! Inte bara är mjölet i surdegen av biologiskt ursprung, utan, mycket viktigare, får du ingen jäsning i degen om du noggrant steriliserar den och ser till att inga jästsporer får tillträde!

(Detta bevisades först av Pasteur, vilket renderade honom ett pris om 2.500 franc från Franska Vetenskapsakademin.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in