Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-11-02, 22:34
Medlem
MuppSmurfs avatar
Jag gjorde en hastig rörelse tidigare idag och då hände något med ryggen.

Jag har stundvis riktigt ont i nedre delen av ryggen. Enda ggn jag känner lindring är när jag sitter ner men sen när jag reser mig efter säg 30-60 min så gör det jätteont att gå och stå en stund innan det börjar släppa. Känns hela tiden men blir lättare efter en stund.

Är det ryggskott jag åkt på? Finns det något som effektivt mot det? Tagit ibumetin men det gjorde inte mycket.
Citera
2024-11-02, 22:44
Medlem
Jepp, det är ryggskott! men det går över av sig själv. Hur lång tid varierar, fast det beror på hur allvarlig det är. Tabletter lindrar, men samtidigt har de också en tendens till att göra så man inte känner smärta lika mycket, vilket gör att man gör mer dåliga ryggrörelser också kommer det att ta längre tid att försvinna. Jag har haft ryggskott i ett par veckor en gång, men någon dag eller en vecka brukar vara vanligare.
Voltaren gel eller tigerbalsam är bättre.
Citera
2024-11-02, 22:58
Medlem
Zaedrewss avatar
Tyvärr låter som ryggskott. Det är rent av en extremt plåga. Smärtstillande hjälper i viss mån. Men det tar tyvärr tid att bli fri ifrån. Det som ska hjälpa även om man inte tror det när man har denna jävulskap är att försöka röra på sig så mycket som möjligt. Fastän det knappt går och gör svinont. Det ska minska tiden till att man bli fri från helvetet.
Citera
2024-11-02, 23:12
Medlem
Jag har haft konstant ont i ryggen sen 2001. Började precis som dig men bara någon månad senare kunde jag varken sitta, ligga eller stå utan obeskrivlig smärta. Nu har jag tränat så pass mycket och vant mig att jag åtminstone får paus i vila. Enda som biter på smärtan är varmt bad eller bastu. Smärtstillande gör varken till eller från.

Välkommen till klubben.
Citera
2024-11-02, 23:42
Medlem
TallPinneKottes avatar
Har tyvärr inte nå bra förslag för att behandla det i stunden, men för att förebygga att sådant händer lika lätt igen kan jag rekommendera stretching och träning. Speciellt med fokus på ryggmusklerna för mjuka upp och bygga styrka. Märker själv att jag får ont i nacke och rygg betydligt oftare när jag faller av träningsrutinen.
Citera
2024-11-02, 23:48
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Ryggskott. Försök röra på dig. Var inte för still. Det går inte att vila sig frisk från.
Citera
2024-11-03, 01:06
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuppSmurf

Jag har stundvis riktigt ont i nedre delen av ryggen. Enda ggn jag känner lindring är när jag sitter ner men sen när jag reser mig efter säg 30-60 min så gör det jätteont att gå och stå en stund innan det börjar släppa. Känns hela tiden men blir lättare efter en stund.

Är det ryggskott jag åkt på? Finns det något som effektivt mot det? Tagit ibumetin men det gjorde inte mycket.
Värre blir det i morgon när du ska upp ur sängen....
Citera
2024-11-03, 13:17
Medlem
Citat:

Låter som ryggskott, kolla i en spegel om du är sned i kroppen nu (går över).
Undvik att sitta- det blir värre då, stå eller ligga är grejen första dagarna. Finns en del bra enkla träningsrörelser du kan göra för det blir bättre
Citera
2024-11-03, 13:19
Medlem
Citat:

Googla ”ryggskott och vad du kan göra själv” av Fredrik Jensen- finns på youtube- jag kan lova dig de övningarna kommer hjälpa dig men gör de långsamt
Citera
2024-11-03, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportitvsoffan
Jag har haft konstant ont i ryggen sen 2001. Började precis som dig men bara någon månad senare kunde jag varken sitta, ligga eller stå utan obeskrivlig smärta. Nu har jag tränat så pass mycket och vant mig att jag åtminstone får paus i vila. Enda som biter på smärtan är varmt bad eller bastu. Smärtstillande gör varken till eller från.

Välkommen till klubben.

Om man har tillgång till bad - så är det epsomsalt som gäller. tyvärr har jag inte det, har diskbråck, ryggen bråkar med mej. Smärtstillande är inte min vän. Önskade jag hade eget badkar
Citera
2024-11-03, 14:00
Medlem
Jag har med egna ögon sett hur DMSO fungerar som smärtlindring där Ipren/Alvedon/Naproxen går bet. Om jag skulle råka ut för kraftig smärta skulle jag absolut testa DMSO istället för starkare beroendeframkallande grejer. Bara att applicera på huden där det gör ont så försvinner smärtan.

Pierre Kory, MD MPA @PierreKory
"This article shows how DMSO safely freed millions from chronic pain and was proven to rapidly treat 80-90% of injury. Yet, despite decades of incredible data and widespread protest for it to be legalized, the FDA still buried it."

https://x.com/PierreKory/status/1852753750097834111
How DMSO Treats
•Chronic Pain
•Arthritis, Bursitis, and Gout
•Sprains, Strains and Contusions
•CRPS, Fibromyalgia and Disc Disease
•Headaches and Trigeminal Neuralgia
•Scars and Surgical Wounds
•Restless Leg Syndrome
•Sports Injuries
Citera
2024-11-03, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dick-Jerker
Jag har med egna ögon sett hur DMSO fungerar som smärtlindring där Ipren/Alvedon/Naproxen går bet. Om jag skulle råka ut för kraftig smärta skulle jag absolut testa DMSO istället för starkare beroendeframkallande grejer. Bara att applicera på huden där det gör ont så försvinner smärtan.

Pierre Kory, MD MPA @PierreKory
"This article shows how DMSO safely freed millions from chronic pain and was proven to rapidly treat 80-90% of injury. Yet, despite decades of incredible data and widespread protest for it to be legalized, the FDA still buried it."

https://x.com/PierreKory/status/1852753750097834111
How DMSO Treats
•Chronic Pain
•Arthritis, Bursitis, and Gout
•Sprains, Strains and Contusions
•CRPS, Fibromyalgia and Disc Disease
•Headaches and Trigeminal Neuralgia
•Scars and Surgical Wounds
•Restless Leg Syndrome
•Sports Injuries

vad står dmso för?
Citera