Jag köpte en liten oisolerad stuga på 25kvm med egen liten skog för 5år sedan, och den stugan saknade
både el, vatten och avlopp. Nu är 95% av den stugan helt ny och isolerad, plus 2st stugor till där en av
dom är isolerad och klar. Mina 2 stugor som är klara är välventilerade och isolerade med träfiberisolering
och diffusionsöppen konstruktion som bättre tål att kallställa. Finns ingen fuktig luft allt i dom stugorna
Nästa år kommer jag ansluta både vatten och el pga att jag skall flytta dit på heltid. Har idag solceller
vindturbin, elverk, gasolkaminer, vedkaminer mm, men vill nu ha lite mer bekvämligheter.
Vattenfrågan är mitt största problemet. Jag tar oftast med vatten på dunk, men har även möjlighet att
rena regnvatten. Det är väl inte heller så praktiskt att ha 3st småstugor.. men mysigt
Mina tips om du vill ha ett riktigt offgridhus är att köpa en lagom stor stuga så du slipper fler småstugor
som mig (ej bergstomt) och med öppen planlösning. Sen sätter du in en vattenmantlad kakelugn med
ackumulator tank. Gällande vattenfrågan så hade jag valt att gräva ner ett flertal IBC-tankar 20-30st
för regnvatten och köpt ett bra regnvattenfilter. Alternativet är borrad brunn, men den kräver mer el
Köp ingen stuga med gammalt avlopp om du inte har gott om pengar, för då är det registrerat att avlopp
finns och man vet aldrig när kommunen tvingar på en kommunalt vatten och avlopp