Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-11-02, 18:00
Medlem
Jag går i tankar på att köpa en stuga ute på landsbygden, förslagsvis i exempelvis Värmland eller Dalarna. Stugan ska vara billigt och jag tänker att det inte gör så mycket om den är i lite halvdant skick. Viktigare är tomten, att den är fin att vara på. Cirka 200 000-300 000 kronor tror jag att man kan få något för. Det är ett par saker jag funderar på som jag skulle vilja rådfråga kring. Min tanke är ju att jag skulle vilja ha stugan kallställd på vintern. Så för det första: jag har hört att om man kallställer en stuga med rinnande vatten så kan rören spricka på vintern. Stämmer det? Är det ett stort problem och är det då bättre att inte ha rinnande vatten med tanke på detta? För det andra: jag har hört att om man har en stuga som är isolerad så tenderar den att få fuktskador på vintrarna. Är det då bättre att ha en stuga som inte har någon isolering? För det tredje: är elen någonting man också borde avstå från om man kallställer stugan på vintern? Tacksam för svar.
Citera
2024-11-02, 18:22
Medlem
sommarlovs avatar
Om den är kallställd har du nog inte vatten heller, om du har el kallställer du den inte.

Isolering fungerar, om det är sådan sort som är kompatibelt med hur man gjorde förr, glasull, stenull och gipsskivor ger problem.
Men isolering är bara vettigt om du ska vara där kalla årstiden.
Citera
2024-11-02, 20:03
Medlem
Timoteuss avatar
Om du har vatten indraget tömmer du ur vattnet ur varmvattenberedare och kranar på hösten så att det inte står vatten i rören, man slår också av pumpen och stänger brunnsventilen. Då kommer rören inte frysa sönder eftersom de är tomma och inget vatten kommer in i huset. (Det som gör att rör går sönder är att vatten som fryser till is expanderar. Allrså inte för att rören i sig inte tål kyla. )
Vet du inte hur man gör kan du anlita en rörmokare.
Det är väldigt praktiskt att ha vatten indraget!
Citera
2024-11-02, 21:53
Avstängd
ResanTillMelonias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dhammabum
Jag går i tankar på att köpa en stuga ute på landsbygden, förslagsvis i exempelvis Värmland eller Dalarna. Stugan ska vara billigt och jag tänker att det inte gör så mycket om den är i lite halvdant skick. Viktigare är tomten, att den är fin att vara på. Cirka 200 000-300 000 kronor tror jag att man kan få något för. Det är ett par saker jag funderar på som jag skulle vilja rådfråga kring. Min tanke är ju att jag skulle vilja ha stugan kallställd på vintern. Så för det första: jag har hört att om man kallställer en stuga med rinnande vatten så kan rören spricka på vintern. Stämmer det? Är det ett stort problem och är det då bättre att inte ha rinnande vatten med tanke på detta? För det andra: jag har hört att om man har en stuga som är isolerad så tenderar den att få fuktskador på vintrarna. Är det då bättre att ha en stuga som inte har någon isolering? För det tredje: är elen någonting man också borde avstå från om man kallställer stugan på vintern? Tacksam för svar.
Det stämmer och är nästan alltid problem varje år när du sätter på vattnet igen
Citera
2024-11-02, 22:16
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dhammabum

Ja, jag skulle definitivt stänga av strömbrytaren och därmed elen om jag inte tänkte vara där under vintern - bland annat på grund av kostnader och brandfaran. För att minska mögelrisken skulle jag placera en eller två luftavfuktare exempelvis "torrbollen" i huset innan jag åkte.

https://www.clasohlson.com/se/Luftav...IaAjLwEALw_wcB
Citera
2024-11-02, 22:21
Medlem
Inga problem att kallställa? Brukar kalla det stänga av vattnet inför vintern… Töm varmvattenberedare, T-sprit i toan och alla vattenlås samt stäng av inkommande vatten på frostfri plats. Töm rör, spola toaletter och SKRUVA BORT termostatblandare där det kan frysa. Har du diskmaskin så försöker man torka upp så mycket vatten som möjligt i salt och pump för att sedan hälla i salt och lite whiskey för att inte få obehaglig smak av T-sprit.
Bra med kallt hus man inte är i eftersom det inte lockar in möss. Håll lådor öppna och textilier luftigt för att slippa mögel. Lämna kyl och frys öppna och låt solen skina in. Glöm inte lägga nät på skorstenen så inga fåglar bygger bo. Bra med stuga som inte tickar värmepengar i onödan. Kolla grannar innan du köper - guld värt med bra grannar. Lycka till med huset!
Citera
2024-11-03, 00:30
Moderator
yz44s avatar
Som andra svarat så gäller det att tömma allt vatten ur systemet innan vintern.
Ett par fuktslukare skadar inte om det ska stå utan värme.

Har själv stuga med sommarvatten från sjön som utan problem står utan värme vintertid.
Citera
2024-11-03, 12:30
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alreadyexperienced
Inga problem att kallställa? Brukar kalla det stänga av vattnet inför vintern… Töm varmvattenberedare, T-sprit i toan och alla vattenlås samt stäng av inkommande vatten på frostfri plats. Töm rör, spola toaletter och SKRUVA BORT termostatblandare där det kan frysa. Har du diskmaskin så försöker man torka upp så mycket vatten som möjligt i salt och pump för att sedan hälla i salt och lite whiskey för att inte få obehaglig smak av T-sprit.
Bra med kallt hus man inte är i eftersom det inte lockar in möss. Håll lådor öppna och textilier luftigt för att slippa mögel. Lämna kyl och frys öppna och låt solen skina in. Glöm inte lägga nät på skorstenen så inga fåglar bygger bo. Bra med stuga som inte tickar värmepengar i onödan. Kolla grannar innan du köper - guld värt med bra grannar. Lycka till med huset!

Det fetade ovan...Är det verkligen vettigt lämna kvar textiler ? (organisk material) det lär väl mögla även om det kanske inte syns direkt.

En bekants äldre släkting hade en sommare stuga vid en liten sjö, pga dålig pension stängde han sista åren av elen helt.
Vi var där ett par ggr vintertid , fullt med snö ute, solen sken in i stugan & det dröp av fukt från rutornas insida minns jag , fanns självdrags ventilation men tveksamt om det funkade, textiler var kvar likaså mattor, soffa av något textil material .

Åren efter var vi där sommartids för fiske & övernattade då i medtagna sovsäckar och jag minns att det luktade instängt vid ditkomst, värre var att när man kom hem kände man dagen efter tydlig mögellukt från sovsäck och alla kläder man haft på sig, sista året var det väldigt skarp lukt på kläder och sovsäck efter det slutade jag åka dit pga hälsorisken som var uppenbar.
Citera
2024-11-03, 12:42
Medlem
eltonkebabs avatar
Hade avrått från att kallställa totalt, ha någon uppvärmning på låg nivå så att det inte blir äckligt och mögligt. De få hundralapparna det kostar om året är värt det.
Citera
2024-11-03, 14:23
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Det fetade ovan...Är det verkligen vettigt lämna kvar textiler ? (organisk material) det lär väl mögla även om det kanske inte syns direkt.

En bekants äldre släkting hade en sommare stuga vid en liten sjö, pga dålig pension stängde han sista åren av elen helt.
Vi var där ett par ggr vintertid , fullt med snö ute, solen sken in i stugan & det dröp av fukt från rutornas insida minns jag , fanns självdrags ventilation men tveksamt om det funkade, textiler var kvar likaså mattor, soffa av något textil material .

Åren efter var vi där sommartids för fiske & övernattade då i medtagna sovsäckar och jag minns att det luktade instängt vid ditkomst, värre var att när man kom hem kände man dagen efter tydlig mögellukt från sovsäck och alla kläder man haft på sig, sista året var det väldigt skarp lukt på kläder och sovsäck efter det slutade jag åka dit pga hälsorisken som var uppenbar.

Detta ☝️
Oftast så är det snålt med friskluftsventiler och ”självdrag” i de naturliga otätheterna räcker inte till.
Lösningen är fler ventiler.
Citera
2024-11-03, 16:27
Medlem
Jag köpte en liten oisolerad stuga på 25kvm med egen liten skog för 5år sedan, och den stugan saknade
både el, vatten och avlopp. Nu är 95% av den stugan helt ny och isolerad, plus 2st stugor till där en av
dom är isolerad och klar. Mina 2 stugor som är klara är välventilerade och isolerade med träfiberisolering
och diffusionsöppen konstruktion som bättre tål att kallställa. Finns ingen fuktig luft allt i dom stugorna

Nästa år kommer jag ansluta både vatten och el pga att jag skall flytta dit på heltid. Har idag solceller
vindturbin, elverk, gasolkaminer, vedkaminer mm, men vill nu ha lite mer bekvämligheter.

Vattenfrågan är mitt största problemet. Jag tar oftast med vatten på dunk, men har även möjlighet att
rena regnvatten. Det är väl inte heller så praktiskt att ha 3st småstugor.. men mysigt

Mina tips om du vill ha ett riktigt offgridhus är att köpa en lagom stor stuga så du slipper fler småstugor
som mig (ej bergstomt) och med öppen planlösning. Sen sätter du in en vattenmantlad kakelugn med
ackumulator tank. Gällande vattenfrågan så hade jag valt att gräva ner ett flertal IBC-tankar 20-30st
för regnvatten och köpt ett bra regnvattenfilter. Alternativet är borrad brunn, men den kräver mer el

Köp ingen stuga med gammalt avlopp om du inte har gott om pengar, för då är det registrerat att avlopp
finns och man vet aldrig när kommunen tvingar på en kommunalt vatten och avlopp
Senast redigerad av Berga70 2024-11-03 kl. 16:31.
Citera
2024-11-08, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Detta ☝️
Oftast så är det snålt med friskluftsventiler och ”självdrag” i de naturliga otätheterna räcker inte till.
Lösningen är fler ventiler.
Japp! Finns solcellsdriven fläkt just för sommarstugor👍
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här