Citat:
Ursprungligen postat av
millan8950
Är en kvinna på 37 år som har problem med mensen. Har haft mens 10 dagar och har ont i nedre delen av magen och i underlivet. Får kramper och smärta som hugger. Känner mig kissnödig hela tiden och får ont när jag är kissnödig. Kommer svarta/mörka klumpar när jag kissar. Förra veckan hade jag feber 1 dag i samband med mensen. Någon som har någon teori?
Du bör ta detta på stort allvar. Boka akuttid för undersökning så snart som möjligt.
Långvarig mens med intensiv smärta, kramper, och den typ av besvär du beskriver kan bero på flera olika saker - man skulle vilja utesluta tillstånd som kräver behandling. Svarta eller mörka klumpar kan ibland tyda på koagulerat blod, men kan också vara tecken på andra förändringar i livmodern eller äggstockarna, som exempelvis cystor eller endometrios.
De symtom du beskriver (smärtor i nedre delen av magen och underlivet, ständigt kissnödig och smärta vid urinering), kan också indikera en urinvägsinfektion eller bäckeninflammation, särskilt eftersom du hade (har?) feber. Man skulle vilja undersöka om du har någon infektion, vilken isf kan kräva behandling med antibiotika. Även en ultraljudsundersökning kan behöva genomföras för att se om det finns några anatomiska förändringar eller cystor.
Ring 1177 och be om ytterligare råd imorgon.