Flashback bygger pepparkakshus!
2024-11-02, 15:22
Medlem
Hej!

Antar att liknande formulerade frågor ställts förut, har dock sökt runt utan att få bra och passande svar för mig. Hoppas det är okej med en ny tråd.

Jag söker en ny form av betalkonto/tjänst. Jag har idag endast en traditionell bank (inga krediter/lån någonstans) och vill av olika anledningar utöka mina möjligheter, t.ex. för säkerhet, att vissa köp inte ska finnas på bankkontoutdraget samt för att säkra upp ifall mina vanliga tjänster ligger nere.

Det jag behöver är endast ett enkelt och säkert betalkonto med tillgång till digitalt betalkort för ohindrade/okomplicerade köp online, gärna också ett fysiskt kort men det är inget krav. Jag behöver ingen kredit, och räntesatser och eventuella bonusar är irrelevant, men jag har förstås inget emot om det finns. Inga behov för att växla eller flytta pengar hit eller dit, varken i Sverige eller utomlands. Jag har däremot sen länge en del sparat/investerat i krypto som jag gärna ser att det finns möjlighet att växla in av ibland, men det är inget krav.

Det kommer inte användas som lönekonto etc. utan jag kommer flytta över sparpengar (under 15 000 kr initialt) från min ordinarie bank som medel, och succesivt fylla på när/om det behövs. Totalt sett kommer det inte röra sig om några större summor, gissningsvis kommer balansen alltid ligga under 10-20 000 kr och handlas/flyttas för max 50-75 000 kr per år.

Jag har dålig koll, men har tittat lite på alternativ som Revolut, Rocker, Lunar och även funderat på någon form av traditionell bank, men det känns som överkurs. Det får gärna vara ett gratis alternativt så billigt som möjligt. Vad kan ni tipsa om?

Jag har också läst att det händer att konton stängs etc. och att man kan behöva deklarera var pengarna kommer från. Det är inget som helst fuffens inblandat i mina affärer och jag vill göra rätt från start och minimera risken för "missförstånd". Är det något speciellt jag behöver tänka på?

Tack på förhand.
Citera
2024-11-03, 13:37
Medlem
zickans avatar
Din situation påminner om min. Jag kör Revolut sedan ett tag tillbaka och är väldigt nöjd. Läser en del på Reddit om folk som fått sina konton frysta men inget jag har blivit utsatt för. Alltid funkat klockrent för mig. Till och med övervägt att använda det som lönekonto.
Citera
2024-11-08, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zickan
Din situation påminner om min. Jag kör Revolut sedan ett tag tillbaka och är väldigt nöjd. Läser en del på Reddit om folk som fått sina konton frysta men inget jag har blivit utsatt för. Alltid funkat klockrent för mig. Till och med övervägt att använda det som lönekonto.

Tack för svaret. Det är väl bara att prova och hoppas att det fungerar, antar jag. Det mesta jag läser om Revolut är positivt iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in