2024-11-02, 20:12
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GAMLE SVARTEN
Det är väl bara att neka in absurdum? Utebli från förhör och rättegång etc? Det här lär skrivas av blixtsnabbt. Finns massor med exempel på betydligt större brott med utmärkt bevisläge som slentrianmässigt skrivits av.
Det är ju inte alls säkert. Går det till rättegång kommer högst sannolikt nämndemän och domare att se det som uppsåtligt.
Citera
2024-11-02, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Jag antog att det var "vanlig" scanning med scanner i butiken, och då kan jag förstå att det kan vara lätt att missa ibland. Även om jag aldrig missat en enda vara för jag kontrollerar alltid priset då de flesta butiker fifflar.
Det är vanlig scanner i butiken som jag har gått runt med. Den andra användarn fantiserar om vad som hänt
Citera
2024-11-02, 20:17
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av businessasunusual
Det är vanlig scanner i butiken som jag har gått runt med. Den andra användarn fantiserar om vad som hänt

Begär nytt förhör och sedan ytterligare komplettering av förundersökningen, då kommer de sannolikt lägga ner ärendet. Det finns inte en chans att de anser att det är försvarbart kostnadsmässigt att fortsätta driva ärendet om du står på dig och hävdar din oskuld.
Citera
2024-11-02, 20:17
Medlem
TS trollar uppenbarligen, polis kom alltså fram till dig direkt efter utcheckning? Hade du skrivit butiksbiträde eller ordningsvakt hade det varit betydligt mer sannolikt att tro på din historia, ena tråden scannar du i snabbkassor andra går du runt med scanner, detta i sig är helt irrelevant egentligen.
Senast redigerad av sweetcrypto 2024-11-02 kl. 20:20.
Citera
2024-11-02, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
TS trollar uppenbarligen, polis kom alltså fram till dig direkt efter utcheckning? Hade du skrivit butiksbiträde eller ordningsvakt hade det varit betydligt mer sannolikt att tro på din historia, ena tråden scannar du i snabbkassor andra går du runt med scanner.
Ja vad är det som är svårt att fatta? Polisen kom fram efter utcheckning, vilken väg han kom vet jag inte. Om det var inifrån butiken eller utifrån.

Var har jag sagt att jag scannar i snabbkassor?
Citera
2024-11-02, 20:23
Medlem
Citat:
Begär nytt förhör och sedan ytterligare komplettering av förundersökningen, då kommer de sannolikt lägga ner ärendet. Det finns inte en chans att de anser att det är försvarbart kostnadsmässigt att fortsätta driva ärendet om du står på dig och hävdar din oskuld.
Tänk om de tolkar det som efterhandskonstrukttion?

Kan polisen som tog mig varit ett vittne och att dett då är kört? Oavsett vad jag säger i rätten
Citera
2024-11-02, 20:25
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Tänk om de tolkar det som efterhandskonstrukttion?

Kan polisen som tog mig varit ett vittne och att dett då är kört? Oavsett vad jag säger i rätten

Har du klarat alla avstämningar tidigare?
Citera
2024-11-02, 20:27
Medlem
Citat:
Har du klarat alla avstämningar tidigare?
Ja alla
Citera
2024-11-02, 20:28
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ja alla

Då har du bra bevisning där, om nu din historia är sann.
Citera
2024-11-02, 20:30
Medlem
Citat:
Då har du bra bevisning där, om nu din historia är sann.
Ja och jag tänker kräva att de använder det som underlag för bedömningen av min trovördighet
Tänker inte tillåta de döma mig pga slarv

Avstämningarna är alla rätt och ibland går jag till kassa och avstämningarna är väldigt få, nån som åker på avstämning ofta gör fel ofta men jag åker aldrig på sånt
Citera
2024-11-02, 20:36
Medlem
vergissmeinnichts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Det stämmer. Med det finns dock en nedre gräns vid ringa stöld (snatteri) där åklagaren inte väcker åtal oavsett hur uppenbart det är att uppsåt föreligger. Tror den gränsen ligger på 60 kr eller något liknande.

Den är tydligen höjd till 75 kronor nu (Riksåklagarens riktlinjer RÅR 2021:1) så det kommer inte användas i TS fall. Men helt sant, bra påpekande.
Citera
2024-11-02, 20:38
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ja och jag tänker kräva att de använder det som underlag för bedömningen av min trovördighet
Tänker inte tillåta de döma mig pga slarv

Avstämningarna är alla rätt och ibland går jag till kassa och avstämningarna är väldigt få, nån som åker på avstämning ofta gör fel ofta men jag åker aldrig på sånt

Hur mycket pengar hade du på kontot ungefär då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in