Citat:
Ursprungligen postat av
Tom.Of.Finland
Trump är en affärsman. Putin är en tjuv i jämförelse.
Trump vill ha en "peace deal" som han kallar det för. Hur denna "deal" ska se ut, berättar han inte. Men han förklarar att han ska sätta Zelensky och Putin i ett rum och sedan så ska dom göra fred på minst en dag.
Men....problemet är att det är inte Zelensky som ska vara där. Putin är inte i krig med Ukraina, har Putin sagt. Putin är i krig mot Nato, har han sagt.
Putins krav är inte att få behålla dom ockuperade leriga områdena i Ukraina. Putins krav, sedan 2022, är att Nato måste backa till 1993 års gränser, därmed så måste USA kastas ut ur Europa.
Har Trump förstått detta att priset för hans "peace deal", är en bekostnad på "Make America Great Again"-filosofin?
Ibland känns det som att Trump tror att Ukraina och Ryssland är i krig med varandra, men det är egentligen Putin som vill besegra USA's makt över Europeiska territoriet.
Om Trump tror att han kan totalt ge bort USA's makt till andra länder bara så där, för att få bli kallad "fredlig" (eller lydig) av auktoritära ledare. Ja, då kan jag meddela att Kamala Harris blir president nu på Onsdag.
Kan man tänka sig att Trump´s främsta anledning att vilja lämna Nato är bara ett affärsmässigt hot men till sist en förhandlingsbar kompromiss med övriga nato-länder ? Trump har inte angett några andra skäl än att de övriga Nato-länderna inte lever upp till sina obligationer att vika 2% av BNP till försvaret.
Jag tror att Trump inser att amerikanska särintressen genom Nato kommer alltid att finnas där, och
inte frivilligt ger mer plats och manöverutrymme åt "fel" maktblock
Det blir intressant detta. Jag tror att Trump bara agerade som en affärsman som vill ha en ny deal med Nato-länderna och inget annat. Trump kommer naturligtvis
inte att gå Putin till mötes till slut. Då skulle Trump ses som en softing som låter sig dikteras av främmande makt