Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-11-02, 02:25
Medlem
Hej! Jag är 18 år och har jobbat inom restaurang / bartender ”fin resturang” i exakt ett år nu och har en timlön på 115 kr. Jag har gjort en utbildning som heter ansvarsfull alkoholservering. När jag började på detta jobb hade jag en timlön på 109 kr. Jag har jobbat näst längst på restaurangen av all serveringspersonal som jobbar där nu. Juni i somras började det en 19 årig tjej med lite erfarenhet av restaurang sen innan men har ingen utbildning, hon har en timlön på 125kr. Ungefär i augusti började det en kille i samma ålder som mig (18) som inte har någon erfarenhet av restaurang tidigare och har heller ingen utbildning. Han hade också 109 i timlön när han började. Ett tag efter han började fick jag löneförhöjning till 115 kr i timmen. Nu har han killen som började i augusti fått sin löneförhöjning och blivit höjd till 125 kr i timmen. Och nu sedan en månad tillbaka. Har det börjat en till tjej som är 20år som Har ingen erfarenhet ingen utbildning. Hon har jobbat fem pass och nu får hon tydligen en timlön på 144 kr. Hon har precis börjat och har redan en timlön på 144 medan jag som har jobbat här i ett år med nu ett års erfarenhet och en utbildning har lägre lön än någon som jobbat fem pass utan någon utbildning och ingen erfarenhet.

Jag 18år, 115kr/h jobbat där i 1år och har nu ett års längre erfarenhet än nästan de flesta. Och har gjort et utbildning

Tjej 19år, 125kr/h började i juni har lite erfarenhet av restaurang sen innan. Ingen utbildning

Kille 18år, 125kr/h började ca i augusti. Ingen erfarenhet, ingen utbildning

Tjej 20år, 144kr/h Jobbat 5 pass, ingen erfarenhet, ingen utbildning.

Jag kan inte se hur jag ska ha lägst lön, som jobbat där längst och har nu mer erfarenhet än de andra, och har gjort en utbildning ingen annan har. Och mina chefar är väldigt oseriösa typ ”ena saken går in i ena örat å sen åker de ut igen” helt enkelt så bryr dom sig inte så mycket. Och har försökt söka nya jobb men går inte så bra och finns inte så stort utbud i min stad. Och vet inte hur jag ska prata med dom… help🥲
Citera
2024-11-02, 02:40
Medlem
Eponumoss avatar
Du är väl inte så duktig varken på ditt jobb eller på att visa framfötterna?

Ni har individuell lönesättning och du behöver motivera varför de ska höja din lön utan att komma med taffliga argument som att det är ”orättvist”.
Citera
2024-11-02, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos

Ni har individuell lönesättning och du behöver motivera varför de ska höja din lön utan att komma med taffliga argument som att det är ”orättvist”.

Hon kan vara duktig men med individuella löner är det så att den som kan snacka för sig och ställer sig in får högre lön. Den som enbart arbetar får ingen högre lön.

I dag premieras det att vara fräck och ta åt sig äran och prata om hur duktig man är.

Du har satt dit pris när du började och du kan inte räkna med att få upp den lön du tycker att du är värd. Det är priset av individuella löner.

Livet är orättvist. Rättvisa är något som vi eftersträvar när vi känner oss i underläge. Alla tycker att de är värda mer. Det enda du kan göra är att fortsätta söka jobb. Lycka till!
Citera
2024-11-02, 03:24
Medlem
auruns avatar
Välkommen till vuxenvärlden, jag menar det!

Det kommer alltid finnas orättvisor bland löner på alla arbetsplatser du kommer hamna på.
Den enda som kan göra något åt det är du själv.
Citera
2024-11-02, 04:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos

Hade jag inte varit bra på mitt jobb hade jag inte fått de arbetstimmarna jag får😁 tack för mig
Citera
2024-11-02, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starogen
Hon kan vara duktig men med individuella löner är det så att den som kan snacka för sig och ställer sig in får högre lön. Den som enbart arbetar får ingen högre lön.

I dag premieras det att vara fräck och ta åt sig äran och prata om hur duktig man är.

Du har satt dit pris när du började och du kan inte räkna med att få upp den lön du tycker att du är värd. Det är priset av individuella löner.

Livet är orättvist. Rättvisa är något som vi eftersträvar när vi känner oss i underläge. Alla tycker att de är värda mer. Det enda du kan göra är att fortsätta söka jobb. Lycka till!

Jag hade inget att ens säga till om lön när jag började. Visste inte vad jag hade för timlön för ens jag fick min första lönespecifikation. Säger en del om chefen när jag inye fått skriva på ett anställningsavtal efter 1år. Fast att det är lag på att man ska ha de från 2a veckan eller första månaden man börja tror jag de stod. Har tjatat flera gånger men de är som att prata med en 3åring.
Citera
2024-11-02, 05:30
Medlem
Perdidoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senap5
Hej! Jag är 18 år och har jobbat inom restaurang / bartender ”fin resturang” i exakt ett år nu och har en timlön på 115 kr. Jag har gjort en utbildning som heter ansvarsfull alkoholservering. När jag började på detta jobb hade jag en timlön på 109 kr. Jag har jobbat näst längst på restaurangen av all serveringspersonal som jobbar där nu. Juni i somras började det en 19 årig tjej med lite erfarenhet av restaurang sen innan men har ingen utbildning, hon har en timlön på 125kr. Ungefär i augusti började det en kille i samma ålder som mig (18) som inte har någon erfarenhet av restaurang tidigare och har heller ingen utbildning. Han hade också 109 i timlön när han började. Ett tag efter han började fick jag löneförhöjning till 115 kr i timmen. Nu har han killen som började i augusti fått sin löneförhöjning och blivit höjd till 125 kr i timmen. Och nu sedan en månad tillbaka. Har det börjat en till tjej som är 20år som Har ingen erfarenhet ingen utbildning. Hon har jobbat fem pass och nu får hon tydligen en timlön på 144 kr. Hon har precis börjat och har redan en timlön på 144 medan jag som har jobbat här i ett år med nu ett års erfarenhet och en utbildning har lägre lön än någon som jobbat fem pass utan någon utbildning och ingen erfarenhet.

Jag 18år, 115kr/h jobbat där i 1år och har nu ett års längre erfarenhet än nästan de flesta. Och har gjort et utbildning

Tjej 19år, 125kr/h började i juni har lite erfarenhet av restaurang sen innan. Ingen utbildning

Jag kan inte se hur jag ska ha lägst lön, som jobbat där längst och har nu mer erfarenhet än de andra, och har gjort en utbildning ingen annan har. Och mina chefar är väldigt oseriösa typ ”ena saken går in i ena örat å sen åker de ut igen” helt enkelt så bryr dom sig inte så mycket. Och har försökt söka nya jobb men går inte så bra och finns inte så stort utbud i min stad. Och vet inte hur jag ska prata med dom… help🥲

Detta är normalt. Det ser ut ungefär så överallt. Det du borde göra är att försöka lista ut hur de har gjort för att få högre lön. De kanske bara begärde den lönen. Som tjej kan det också handla om att vara snygg. Det är bra att förstå vad skillnaden beror på och sedan göra något åt den.
Citera
2024-11-02, 05:55
Medlem
Du har rätt i attt det är orättvist..
Tycker du är skitvettig som tar upp detta, och så möts du bara av tråkiga svar.
Ge inte upp. Din chef verkar falla för snack, snarare än tillämpar lönesättning efter arbetsprestationen.

Restaurangbranschen är dock känd för sina låga löner,så rekommenderar dig att söka dig något annat. Eller kanske starta eget. Du verkar driven och smart.
Citera
2024-11-02, 06:13
Medlem
Du ska ha 109,75/timme enligt ditt fackförbund
Citera
2024-11-02, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senap5

En viktig lärdom till att börja med är att livet är orättvist, från början till slut. Har lite funderingar kring de du skrivit. Utbildningen du gick hur lång va dem? Bra att du har fått en utbildning, är den bra kan de vara till nytta för dig tänker jag när du söker nya jobb. Det är ju en förmån för dig som inte kollegorna fått. Sen tänker jag att de skiljer i ålder på er, lite men kan ha betydelse i er ålder. Kan inte ert kollektivavtal men i min egen branch har vi olika lägsta löner för dem som är 18, 19 och över 20. Tänker också att ditt inlägg upplevs aningen gnälligt och tjatigt pga av flera upprepningar. Upplevs du liks dant på jobbet kan de va orsak till att löneutevecklingen inte blivit bättre. Sen brukar man få löneökning en gång per år, du har precis jobbat ett år så att du bara fått en löneökning är helt normalt och rättvist. Ta reda på när ni får era höjningar nästa gång och fortsätt visa framfötterna och gör ett bra jobb, är du fortfarande missnöjd är der enda du kan göra att byta jobb. Arbetsgivaren kommer inte öka för att du gnäller om rättvisa, står ingen stans i lag eller kollektivavtal att lön ska vara rättvis.
Citera
2024-11-02, 06:54
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starogen

Detta är, enligt mig, sanningen inom arbetsmarknaden och gäller för alla arbeten.
Det enda du kan göra är att söka en annan arbetsgivare och sälja dig själv dyrare.
Citera
2024-11-02, 07:13
Medlem
StorKokoss avatar
Tjejer är ju givetvis mer attraktiva inom restaurangbranschen förutom kock, där männen mer eftertraktade så klart tjejen tjänar mer då hon drar mer kunder om hon inte är ful men utgår ifrån att hon inte är det. Det givetvis diskriminering men kanske hon är äldre än du som hon tjänar mer?

Hur vet du deras timlön?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in