Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-11-01, 23:31
Medlem
Jag förstår faktiskt inte varför detta inte mer eller mindre är standard

(Skapad med AI) bågens design kan utvecklas.
https://postimg.cc/v4YLRC4z

Varför har inte svenska polisbilar en rejäl frontbåge som kan trycka till andra bilar?
Har tittat på massor av biljakter där svensk polis kvaddar sina bilar när de ska preja/stoppa under jakt.
Med tanke på hur samhällsklimatet ser ut idag borde en stor majoritet av polisbilar ha detta.

Ser faktiskt inget negativt med detta överhuvudtaget.
Senast redigerad av Kvargman 2024-11-01 kl. 23:34.
Citera
2024-11-01, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvargman
Jag förstår faktiskt inte varför detta inte mer eller mindre är standard

(Skapad med AI) bågens design kan utvecklas.
https://postimg.cc/v4YLRC4z

Varför har inte svenska polisbilar en rejäl frontbåge som kan trycka till andra bilar?
Har tittat på massor av biljakter där svensk polis kvaddar sina bilar när de ska preja/stoppa under jakt.
Med tanke på hur samhällsklimatet ser ut idag borde en stor majoritet av polisbilar ha detta.

Ser faktiskt inget negativt med detta överhuvudtaget.

Problemet med olika bågar för prejning är att de påverkar krocksäkerheten väsentligt, inte minst om de krockar med någon oskyldig. Men jag skulle kunna tänka mig såna där spjut i fälgarna så man kan punktera bovarnas däck när man kör förbi.

J
Citera
2024-11-02, 00:00
Medlem
Såhär ska det se ut:

https://thunderstruckbumpers.com/sit...?itok=QD5tl63G
Citera
2024-11-02, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Modokrille
Såhär ska det se ut:

https://thunderstruckbumpers.com/sit...?itok=QD5tl63G

Mmm, det skulle vart Flames på motorhuven bara
Citera
2024-11-02, 00:34
Medlem
TordesPungs avatar
En grappler i fronten.
Citera
2024-11-02, 01:06
Medlem
kalkryggars avatar
Det blir för farligt när polisen som kör plockar upp sin donuts och inte ser tjejen på cykel och kör in i henne med sina bågar. Hon dör illa kvickt och polisen missar att smaska donuts i lugn å ro bakom ratten. Utan bågar så skulle hon klara sig.

Det är många som föreslagit såna olika typer av bågar. Har för mig att det anges att det blir för farligt i massa olika situationer.

Jag anser att de borde sluta jaga med bil i många situationer och istället följa med drönare på hög höjd och sen klippa personen/personerna senare i lugn å ro.
Citera
2024-11-02, 01:14
Medlem
Zaedrewss avatar
Sett till risker. Se till svenska poliser som dör i tjänst. Det är överlägset mest döda i trafiken. Det är inte att de blir knivade eller skjutna. Det är att de dör i en polisbil. Ihjälklämda efter varit ute i en jakt efter folk., eller bara dött i ett prio 1 larm för de kört fort och farligt.

Sett till det mer trafiksäkra bilar borde vara polisen prio 1. Airbags. Kanske extra av den varan tom.
Citera
2024-11-02, 01:14
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Men jag skulle kunna tänka mig såna där spjut i fälgarna så man kan punktera bovarnas däck när man kör förbi.

J

Mythbusters gjorde ett test med detta och som jag minns det var nackdelarna fler än fördelarna och detta under ett kontrollerat test.
Citera
2024-11-02, 04:10
Medlem
Nån slags lösning på "fotfängsel" fastmonterad i bilen, idag skjuter de bak passagerarstolen så benen kläms mot baksätet om de misstänker att man inte tänker sitta stilla.

Kanske även någon karbinhake eller liknande till handfängslen för folk som inte sitter stilla, poliserna får väldiga problem om den gripne/omhändertagne inte sitter stilla i baksätet. Oftast löser dom det idag genom att greppa kedjan på handfängslen, det gör dock att personen måste sitta vriden utan bälte samt att det såklart inte är bekvämt för polisen att hålla ett sådant grepp om man ska åka länge.
Citera
2024-11-02, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Sett till risker. Se till svenska poliser som dör i tjänst. Det är överlägset mest döda i trafiken. Det är inte att de blir knivade eller skjutna. Det är att de dör i en polisbil. Ihjälklämda efter varit ute i en jakt efter folk., eller bara dött i ett prio 1 larm för de kört fort och farligt.

Sett till det mer trafiksäkra bilar borde vara polisen prio 1. Airbags. Kanske extra av den varan tom.
På 60-/70-talet, när ANA i Nyköping levererade Plymouth polisbilar, var bilarnas karosser förstärkta med kraftig störtbåge mellan B-stolparna under takklädseln.
Citera
2024-11-02, 18:05
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews

Nu ska vi ju inte måla fan på väggen här men enligt https://www.spmp.se/site2/index.php/statistik dog 103 poliser i tjänst mellan 1900 och 2021, alltså över 100 år. 63 av dem dog i trafiken. Sett till hur många kilometer polisen kör är det nog inget uppseendeväckande.

Jag tror inte man får ner skador och dödlighet i trafik för poliser genom fantastifulla uppfinningar utan snarare genom att inte försätta sig i så pass farliga situationer att man riskerar att dö.
Citera
2024-11-02, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Nu ska vi ju inte måla fan på väggen här men enligt https://www.spmp.se/site2/index.php/statistik dog 103 poliser i tjänst mellan 1900 och 2021, alltså över 100 år. 63 av dem dog i trafiken. Sett till hur många kilometer polisen kör är det nog inget uppseendeväckande.

Jag tror inte man får ner skador och dödlighet i trafik för poliser genom fantastifulla uppfinningar utan snarare genom att inte försätta sig i så pass farliga situationer att man riskerar att dö.

Apropå på att försätta sig i farliga situationer kan ju nämnas att trafikolyckor även om de sker i tjänsten kan vara just olyckor också. Vi har ju den där polisen som råkade lägga i backen på en fyrhjulingoch råkade backa ner i vattnet vid strömbron. I det fallet hade troligtvis någon form av fartbegränsare räddat polisen förutom flytväst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in