Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-11-01, 22:55
Medlem
Prodelins avatar
Det kommer ju beslutas om ett nytt körkortsdirektiv inom EU vilket innebär att de som har B-körkort kommer kunna få A1, dvs lätt-mc, efter att man gått en teoriutbildning.

13 av EU:s 27 medlemsländer + UK tillåter idag att man får köra lätt MC med B-kort idag.

Nån som hört något mer om detta i Sverige?

Edit

Ligger tydligen en motion i Riksdagen om detta, så det är på gång

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...l-med_ha02797/
Senast redigerad av Prodelin 2024-11-01 kl. 22:59.
Citera
2024-11-01, 23:43
Medlem
Sn0o0oZs avatar
kan man pendla motorväg med en 125a?

jag välkomnar att det godkäns på b-kortet, gamla farsgubbar och äldre har väl a-kort enbart genom att ta bilkortet (innan 1996?)
Citera
2024-11-01, 23:58
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0o0oZ

jag välkomnar att det godkäns på b-kortet, gamla farsgubbar och äldre har väl a-kort enbart genom att ta bilkortet (innan 1996?)

Det gällde för körkort tillverkade före 1976.
Citera
2024-11-02, 00:02
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:

edit:

Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Det gällde för körkort tillverkade före 1976.

tack för klarifikation
Citera
2024-11-02, 00:21
Medlem
Det låter ju inget bra alls, det fanns ju orsak att man gjorde det till ett eget körkort. Jag trodde att man hade nollvision som mål och ett främjande av trafiksäkerhet. Tvärtom borde man skärpt kraven på bättre utbildning för både bil och mc!
Citera
2024-11-02, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det låter ju inget bra alls, det fanns ju orsak att man gjorde det till ett eget körkort. Jag trodde att man hade nollvision som mål och ett främjande av trafiksäkerhet. Tvärtom borde man skärpt kraven på bättre utbildning för både bil och mc!
Som fullvuxen man skulle jag gärna köpa en 125:a vespa då dom är lite större och starkare, testkört 50 kubikare och känner mig som en cirkus björn på en för liten cykler.
Citera
2024-11-02, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitpadig
Som fullvuxen man skulle jag gärna köpa en 125:a vespa då dom är lite större och starkare, testkört 50 kubikare och känner mig som en cirkus björn på en för liten cykler.
En 125:a är inte direkt större, så den skillnaden lär du inte märka. Vill du köra mc så ta ett körkort och köp en lite större om du vill hänga med i trafiken. Glöm inte en ordentlig utbildning först!
Senast redigerad av KamratBlue 2024-11-02 kl. 00:49.
Citera
2024-11-02, 06:48
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Det kommer ju beslutas om ett nytt körkortsdirektiv inom EU vilket innebär att de som har B-körkort kommer kunna få A1, dvs lätt-mc, efter att man gått en teoriutbildning.

13 av EU:s 27 medlemsländer + UK tillåter idag att man får köra lätt MC med B-kort idag.

Nån som hört något mer om detta i Sverige?

Edit

Ligger tydligen en motion i Riksdagen om detta, så det är på gång

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...l-med_ha02797/
Men det där behandlades ju 2022 och det blev avslag?
Citera
2024-11-02, 11:03
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Men det där behandlades ju 2022 och det blev avslag?

Nope, Björn Söder har lyft detta nu och Riksdagen ställer sig bakom och det har gått vidare till Trafikutskottet.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...l-med_hc02399/
Citera
2024-11-02, 11:05
Medlem
Prodelins avatar
Citat:

Det kommer säkert röstas igenom då Riksdagen är för det och Sverige behöver anpassas till övriga i EU länder.

Att gamla gubbar fick A-behörighet i corn flakes paket fattar jag ingenting av, borde ha reglerats.
Citera
2024-11-02, 11:08
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitpadig

Har kört mycket MC i min ungdom utan kort så det är välkommet, då kan man börja penda till jobbet utan dåligt samvete att åka dit, 11KW kommer man långt med, gör väl en 100km/h och räcker i snigeltrafiken i Sthlm.
Citera
2024-11-02, 13:39
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Det kommer säkert röstas igenom då Riksdagen är för det och Sverige behöver anpassas till övriga i EU länder.

Att gamla gubbar fick A-behörighet i corn flakes paket fattar jag ingenting av, borde ha reglerats.

Detta var ju verkligen intressant nyhet!
Trodde man aldrig att i detta paragrafernas land man skulle tillåta detta.

Kommer själv inte utnyttja detta då jag ej behöver pendla men ser stora fördelar vid pendling. idag är ju infarterna och samhället igenkorkat vid morgon och kvälls pendlingen av personer som sitter ensamma sina bilar, parkeringsplatserna räcker ej heller till.

Återstår dock se om folk är tillräckligt bekväma pallra sig ur sina varma och sköna bilar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in