Flashback bygger pepparkakshus!
2024-11-01, 20:27
Medlem
Idag när man köper nya skor typ vinterkängor. Där det står att de är vattentäta, men expediten i kassan att man ska köpa impregnering så att de ska bli vattentäta.
Är detta en scam?? Köper jag vattentäta skor från början skall jag väl inte behöva behandla dem.
Hur tänker ni andra ??
Citera
2024-11-01, 20:33
Avstängd
Manginazs avatar
Att använda impregneringsspray innebär garanterat en massa skitkemikalier vi inte vill ha på våra kläder!
FETT impregnerar man skor med!! och jag brukar gå in skorna innan jag impregnerar dom.
Citera
2024-11-01, 20:34
Medlem
FitGirlies avatar
Impregnering luktar ju s*tan. Struntar i det.
Citera
2024-11-01, 21:18
Medlem
Impregnering är för att skydda mot smuts, fett och fläckar. På vilket sätt skulle dom bli vattentäta, om dom inte redan är det?
Citera
2024-11-01, 21:21
Avstängd
pn222jws avatar
Om det är läderskor brukar jag impregneringsspreja dom - ja.
Citera
2024-11-01, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dagsattbytanick
Idag när man köper nya skor typ vinterkängor. Där det står att de är vattentäta, men expediten i kassan att man ska köpa impregnering så att de ska bli vattentäta.
Är detta en scam?? Köper jag vattentäta skor från början skall jag väl inte behöva behandla dem.
Hur tänker ni andra ??

Det är en scam som de kör med mot samtliga kunder. Fast samtidigt är det egentligen ingen scam för frågan är nog oftast befogad. Skinn och läder är i princip aldrig behandlat och bland textilier kan det se ut hur som helst kängan kanske inte heller ätt tänkt att vara 100% vattentät överallt.
Citera
2024-11-01, 22:15
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Jag köpte en burk på något slags miljövänligt vax på Gothenburg Horse Show. Det brukar jag kleta in skorna i. Funkar ganska bra. Ska tydligen gå att ha till läder, skärbrädor och annat. Kanske inte blir snyggt på canvas och liknande men annars så!

Därför impregnerar jag aldrig i butiken längre.
Citera
2024-11-01, 23:27
Medlem
Riddargrevens avatar
Nej, köper sällan skor som kräver det. Sen är nog de flesta skor giftiga, funderar lite över kompositen och annat i stålskydden samt membranen. Visst finns tester men om man inte fattat eller vet vad som komma skall är testerna lönlösa, PFAS skulle vi inte oroa oss för sade man för flera år sedan. Kanske bara ett "fåtal" kommuner skulle vara drabbade. Vissa skor blir fötterna "slemmiga" av och då är det inte fotsvettens fel.
Citera
2024-11-02, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Impregnering är för att skydda mot smuts, fett och fläckar. På vilket sätt skulle dom bli vattentäta, om dom inte redan är det?

Hur ofta impregnerar du dem om jag får fråga?
Nej de expediter jag pratat menar på att man ska använda det för att de vattentäta skorna ska förbli täta
Citera
2024-11-03, 21:32
Avstängd
ResanTillMelonias avatar
Jag brukar alltid spraya nya skor. Även jackor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in