Flashback bygger pepparkakshus!
2024-11-01, 20:13
Medlem
SkattefriZons avatar
Går det att bygga ut spårvagnstrafiken så att det blir fyra filer istället för två som i dag?

Dom flesta sträckor tror jag inte det är några problem.
Typ Brunnsparken och Järntorget som är omöjliga men där får dom gå ihop till två som vanligt så klart.

Tror inte dom nya vagnarna kommer lösa problemet med att det är överfullt på morgonen på väg till jobbet. Dom är bara 12 meter längre. Lösningen blir dock kortvarigigt då staden växer väldigt mycket hela tiden.

Blir mindre stop när dom renoverar spåren då dom kan ha två öppna medans dom fixar med dom andra två.
Senast redigerad av SkattefriZon 2024-11-01 kl. 20:20.
Citera
2024-11-01, 20:43
Medlem
Neksnors avatar
Det går väl, men det är fel lösning.
Börja med saker som att separera från övrig trafik och fortsätt sedan med att minska antalet linjer som kör på varje spår. Helst, men kanske lite väl optimistiskt, bör varje linje ha egna spår och, för att formalisera lite, vara mindre beroende av andra linjer. Det innebär inte att vi ska ha tre spår till Angered utan en Angeredslinje som kör på de befintliga spåren. Då kan de köra i tätare trafik. Givetvis innebär det att vi inte kan behålla dagens 12 linjer och det kommer att kräva väl utformade hållplatser/stationer för byte mellan linjer,
När Angeredslinjen är full trots mycket längre vagnar och har uppgraderats till tunnelbanestandard för att sedan fyllas igen, då kan det vara läge att bygga ut den till fyra spår.
Citera
2024-11-01, 23:47
Medlem
Göteborg borde bygga monorail, istället för spårvagnar.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Monorail
Citera
2024-11-02, 00:00
Medlem
kalkryggars avatar
Jag känner en som sitter på hög position i Göteborgs Spårvägar. Har talat mycket med hen om just Göteborgs Spårvägar och det är ingen rolig berättelse hen har att förtälja.

Just nu så har de ett enormt problem med spåren som är så utslitna att det knappt går att köra på dem. Det finns inte heller mycket pengar att "fixa" spåren och hela spåranläggningen underhålls endast när de är i så dåligt skick att det inte går att köra alls om de inte nöd-fixar spåren.

Uppenbarligen så ska vagnarna köra i 5 km/h på allt fler och fler sträckor. För att spåren inte klarar mer utan risk att braka samman totalt.

Men spåren tror jag ägs av Göteborgs stad och inte Göteborgs Spårvägar (??).

I övrigt så finns det inga pengar till någonting och lönen förarna får ska vara så pissdålig att de inte ens får ihop personal att köra alla tänkta linjer och sträckor som de har behov av. Så de har dragit in massa turer och förkortat linjers sträckor osv. Allt ska visst vara en enda röra av kaos.

Det är intressant att höra hur Göteborg kör Spårvägen rätt åt helvete pga inkompetens som är så allvarlig att de som styr detta förmodligen inte ens duger att stå i Pressbyrån.

Men TS idé är ändå helt tokig.
Jag skulle hellre faktiskt låta spårvägen vara som den är och fortsätta köra på tråden tills den brister så att säga. Samtidigt satsar man på ett helt nytt system som man bygger vid sidan helt och hållet.

Man planerar det perfekta trafiknätet inför den planering som finns för Göteborgs framtid. Sen bygger man det separata systemet som ska anpassas för förarlösa vagnar. Där vagnarna storleksmässigt är som en tredjedel av dagens vagnar. Men ett tåg ska kunna ha möjlighet att kunna koppla på 50 vagnar om så behövs. Man kanske vid mycket långa tåg stannar två gånger på en station.

Det ska vara AI som styr hur många vagnar ett tåg ska ha och hur många tåg som ska köra de olika sträckorna. Mycket långa tåg-set som kräver två stopp kanske bara behövs vid toppen på rusningstrafiken och några få hållplatser i centrala delar. Efter det så kan tåget dela sig på mitten och köra separat för att göra det enkelt. Alla tåg-vagnar ska kunna köra själva.

Detta tycker jag att Göteborg som en av Europas största städer med spårvagn borde satsa på. Se till att vara i framkant och utveckla tekniken.

När man bygger den nya spårvägen så borde man också bygga det mycket mer trafiksäkert för alla trafikanter. Bilister, cyklister, fotgängare mm.
Citera
2024-11-02, 00:04
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RepublikenTaiwan
Göteborg borde bygga monorail, istället för spårvagnar.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Monorail

Det finns inte många ställen jag skulle vilja se en sån ful konstruktion i Göteborg. Tänk att förstöra Linnégatan med det. Hua mig.
Citera
2024-11-02, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det finns inte många ställen jag skulle vilja se en sån ful konstruktion i Göteborg. Tänk att förstöra Linnégatan med det. Hua mig.

Hehe, nej visst, estetik är viktigt.
Citera
2024-11-02, 00:20
Medlem
Man kan ju gräva ner spåren ungefär ungefär som man gör när man bygger tunnlar under vattnet. Man gjuter betongelement som skruvas ihop sänks ner i grävda hål som sedan täcks över.
Citera
2024-11-02, 16:20
Medlem
En dum fråga men vad skulle man tjäna på fyrfiliga spår?
Är tanken att det ska finnas "snabbspårvagnar" som bara stannar på vissa stationer?
Citera
2024-11-02, 18:54
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
En dum fråga men vad skulle man tjäna på fyrfiliga spår?
Är tanken att det ska finnas "snabbspårvagnar" som bara stannar på vissa stationer?
I något så idiotiskt som Göteborgs spårvägsnät skulle det minska köerna eftersom man kan köra färre linjer på varje spår. Vettigare i Göteborgsfallet vore nog att bygga "snabbspår" som hoppar över någon station.

Tillägg: Man kan se det relativt nya spåret förbi Stenpiren som spår tre och fyra mellan Brunnsparken och Järntorget och som ett "snabbspår" på sträckan. Fast det utnyttjar det vanliga dubbelspåret mellan Brunnsparken och Västra Hamngatan.
Senast redigerad av Neksnor 2024-11-02 kl. 19:14.
Citera
2024-11-03, 16:57
Medlem
Takpapps avatar
Fyrfiliga spårvägar som ska korsa varandra härs och tvärs? Det blir ju bara mer parkeringsplats för stillastående spårvagnar som väntar på att få köra vidare genom nästa trafikhärva. Fyrfiligt från Korsvägen till Mölndal för att öka kapaciteten? Är du på riktigt? Dela ut skateboards blir effektivare oavsett kostnad.

Apropå just Mölndals/Göteborgsvägen så vore ju monorail eller upphöjd spårväg en bra idé. Inte en enda korsning skulle störa spårvägen då. Full fart utan minsta väntan mellan hållplatserna. Och där är det redan så fult så ingen skulle märka någon skillnad.
Citera
2024-11-03, 17:53
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Fyrfiliga spårvägar som ska korsa varandra härs och tvärs? Det blir ju bara mer parkeringsplats för stillastående spårvagnar som väntar på att få köra vidare genom nästa trafikhärva. Fyrfiligt från Korsvägen till Mölndal för att öka kapaciteten? Är du på riktigt? Dela ut skateboards blir effektivare oavsett kostnad.
...
Det kommer att bli succé, tänk dig fyra spår genom Brunsparkens växlar i Östra Hamngatan.
Jag har för mig att New York har en del fyrspår i tunnelbanan, jag fattade det som att en del tåg då kör förbi. Även London har det, fast då är det olika linjer. Enda exemplet jag känner till är District Line och Piccadilly Line som samkör en del i markplan i västra London. District stannar på alla stationerna, Piccadilly kör förbi några. Sedan kör de samma sträcka på andra platser, men då handlar det om olika tunnlar, linjerna har olika lastprofil.
Citera
2024-11-03, 18:25
Medlem
Spårvägen i Göteborg har enorma problem på alla håll och kanter.

Men trafikmässigt så upplever jag det som ett misstag att så mycket trafik ska gå igenom Brunnsparken som olyckligtvis har en korsning där all trafik fastnar trots att de är uppdelade på många olika hållplatser.

Likaså vid korsvägen som också är sorgligt underdimensionerad för trafiken, det händer hela tiden att det blir köbildning där både bussar och spårvagnar får vänta innan de kommer in på hållplatsen. Samtidigt som folk i rusningstrafiken trängs ganska bra och springer över mellan hållplatserna mitt framför inkommande bussar och spårvagnar.

Sedan det här med att spårvagnarna går så långsamt för att spåren är i dålig kvalite. Det är ett stort bekymmer som egentligen inte är så nytt. Finns fler anledningar att spårvagnarna går långsamt, framförallt då de inte har egna spår utan man blandar alla trafikslagen. Händer på flera ställen i stan att i rusningstrafik så står spårvagnarna still eftersom bilar står i vägen, t.ex Sahlgrenska.

Jag tror inte på att bygga ut till fyrfiliga linjer. Så många spårvagnar går det inte att det är trångt mellan hållplatserna utan mer enligt ovan att de trängs ihop vid vissa punkter i staden.

Mitt förslag är att faktiskt reparera spåren och istället på väl valda platser bygga 1-2 nya linjer som kör delvis nya sträckor. På det sättet får man lättare att komma vidare med spårvagnarna när det blir stopp någonstans. Kombinera det med bättre information.

I övrigt så tror jag mer på att utöka antalet busslinjer.

Man kommer ju att automatisera väldigt mycket kollektivtrafik närmaste 100 åren vilket är en anledning att redan nu tänka över vad det kan innebära i infrastrukturen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in