Flashback bygger pepparkakshus!
2024-11-01, 11:33
Medlem
rakaenhunds avatar
Stod idag djupt in i skogen och rasta draken. Fundering: Kiss är ju typ djurens postit-lapp så vad tycker dom om mitt? Jag ser framför mig ett väldigt förvirrat djur som undrar vad det är för apfilur som hälsat på. Vad säger djurexperterna på fb?
Citera
2024-11-01, 12:16
Medlem
En vargforskare satte upp sitt läger inom synhåll från varglyan med valpar för att studera dem. Han tyckte att vargarna kom för nära då han låg i tältet. Han provade att "pinka in sitt revir" bara lite närmast runt lägret, och det respekterade vargarna.
Citera
2024-11-01, 13:10
Medlem
dickachus avatar
Jag har med framgång pissat ner marken o sluppit grisbök i flera år, när grannarnas gräsmattor blev upplöjda om nätterna!
Citera
2024-11-01, 13:25
Medlem
Onanikrems avatar
Varg och vilda djur skyr över lag människan, men utstötta djur eller utsvultna kan anfall. Inte skett i Sverige under modern tid men har hänt i andra länder där det finns mer varg.

Pissa in revir är en bra ide då det känner vittring av människa och helst viker undan. Enda djur som ser människan som ett bytesdjur rent generellt är isbjörn vad jag vet. Tigrar som fått smak på människa och insett vi är relativt lätta byten kan bli extremt farliga, men även de undviker vanligen människa om de kan och är friska. Allt är generaliseringar, en trängd eller skadad björn är livsfarlig men de upptäcker vanligen oss långt tidigare än vi dem och avviker därmed. Har man hund med sig som drar dem till en kan man dock ligga extremt illa till. Grizzlyman i staterna lyckades ju bli dödad och uppäten av sina skyddslingar, men det genom att han levt med dem dem lång tid och de lärt sig att inte frukta honom.

Vilda djur i Sverige skyr vanligtvis människan, älgar är dock de som lättast anfaller, då om de irrat sig in i bebyggelsen, om de har kalv eller är fulla på jästa äpplen.
Citera
2024-11-01, 13:28
Medlem
kalkryggars avatar
Djuren känner det som att du har för avsikt att markera revir.
Citera
2024-11-01, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Varg och vilda djur skyr över lag människan, men utstötta djur eller utsvultna kan anfall. Inte skett i Sverige under modern tid men har hänt i andra länder där det finns mer varg.
Inte minst sedan kyrkobokföringen startade för över 300 år sedan.
De enda undantagen var vargar som MÄNNISKAN stängt in och gjort dem vana vid människor.
En flock nyligen i djurpark.
En för länge sedan "Gysingevargen" som de först fångade och höll fången, sedan bestämde att döda, men den som utsågs till att göra det, ville inte döda den, utan släppte den. Sedan anföll vargen folk där.

((I min släkt berättades att min farfars farfars mor hade blivit dödad av varg,
men då jag släktforskade hittade jag att det INTE var sant. Hon dog långt senare av hög ålder. Maken dog ung och de hade många barn, så hon hade ingen chans att försörja mer än några. De andra spreds som fosterbarn. Jag antar att storyn om vargen hittades på av någon vuxen då fosterbarnet frågade var mamma tagit vägen för att bortförklara det.
Vet inte hur första generationen i "mitt" led blev, men jag gissar att det blev bra redan där för farfars far var mycket familjekär och spenderade mycket tid med barnen 70 år innan det blev vanligt och alla män efter det har varit så.))
Citera
2024-11-01, 14:12
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Inte minst sedan kyrkobokföringen startade för över 300 år sedan.
De enda undantagen var vargar som MÄNNISKAN stängt in och gjort dem vana vid människor.
En flock nyligen i djurpark.
En för länge sedan "Gysingevargen" som de först fångade och höll fången, sedan bestämde att döda, men den som utsågs till att göra det, ville inte döda den, utan släppte den. Sedan anföll vargen folk där.

Något sådant ja.. Men jag skrev väl inte tillräckligt noggrant. Jag är frekvent jägare i område där det finns varg och björn, endast sett björn en gång i mitt liv. och nej, jag jagar inte rovdjur, annat än om de tagit min hund vilket aldrig hänt än. Skulle det hända skulle jag gå efter den, men så är livets spel. De skyr människan, men kan gå efter hundarna.
Senast redigerad av Onanikrem 2024-11-01 kl. 14:18.
Citera
2024-11-01, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Något sådant ja.. Men jag skrev väl inte tillräckligt noggrant. Jag är frekvent jägare i område där det finns varg och björn, endast sett björn en gång i mitt liv. och nej, jag jagar inte rovdjur, annat än om de tagit min hund vilket aldrig hänt än. Skulle det hända skulle jag gå efter den, men så är livets spel. De skyr människan, men kan gå efter hundarna.
Ja.
De enda attacker från björn mot människa i modern tid, som jag känner till, är mot jägare.

(Knä)hundar kan ställa till det. I ett fall blev en fru massakrerad, såg ut som med något böjt blad trodde polisen, som var "säkra" på att det måste vara maken. Men som tur var för maken, var det en polis, som visste om ett liknande fall i Kanada. Det var älg. Antagligen hade hunden retat upp älgen och sedan tagit skydd bakom matte.

((Då jag plockade hallon nära mitt hus från buskar på en liten kulle så jag såg inte över, hörde jag lite prassel på andra sidan. Trodde det var katten, så jag pratade med den, men den kom inte. Då jag hade plockat klart från de buskarna, flyttade jag lite för att plocka på nästa. Då såg jag att det var en stor älgtjur som stod 2 meter bort på andra sidan och åt från ett träd. Plockade klart på det stället, men för att plocka mer efter det skulle jag ha behövt flytta mot älgen, så det gjorde jag inte utan gick därifrån.
Kanske vet djuren att jag har infört jaktfri zon på min mark Rådjur kommer ofta och går förbi nästan inom räckhåll då jag sitter ute.))
Citera
2024-11-01, 22:09
Medlem
rakaenhunds avatar
Ha! De va det värsta. Ska börja pissa runt trägårn så grannens hund fattar vem det är som bestämmer. Hoppas inga barn kikar förbi.
Citera
2024-11-02, 04:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rakaenhund
Stod idag djupt in i skogen och rasta draken. Fundering: Kiss är ju typ djurens postit-lapp så vad tycker dom om mitt? Jag ser framför mig ett väldigt förvirrat djur som undrar vad det är för apfilur som hälsat på. Vad säger djurexperterna på fb?

Eftersom en stor andel av drogerna går rakt igenom kroppen och kommer ut med urinen så blir väl djuren höga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in