Citat:
Ursprungligen postat av
Onanikrem
Varg och vilda djur skyr över lag människan, men utstötta djur eller utsvultna kan anfall. Inte skett i Sverige under modern tid men har hänt i andra länder där det finns mer varg.
Inte minst sedan kyrkobokföringen startade för över 300 år sedan.
De enda undantagen var vargar som MÄNNISKAN stängt in och gjort dem vana vid människor.
En flock nyligen i djurpark.
En för länge sedan "Gysingevargen" som de först fångade och höll fången, sedan bestämde att döda, men den som utsågs till att göra det, ville inte döda den, utan släppte den. Sedan anföll vargen folk där.
((I min släkt berättades att min farfars farfars mor hade blivit dödad av varg,
men då jag släktforskade hittade jag att det INTE var sant. Hon dog långt senare av hög ålder. Maken dog ung och de hade många barn, så hon hade ingen chans att försörja mer än några. De andra spreds som fosterbarn. Jag antar att storyn om vargen hittades på av någon vuxen då fosterbarnet frågade var mamma tagit vägen för att bortförklara det.
Vet inte hur första generationen i "mitt" led blev, men jag gissar att det blev bra redan där för farfars far var mycket familjekär och spenderade mycket tid med barnen 70 år innan det blev vanligt och alla män efter det har varit så.))