Flashback bygger pepparkakshus!
2024-11-01, 11:10
Medlem
Tjena

Har spann på en bil som jag länge velat ha vilket är en Mercedes 190e.

På bilderna så ser den fin ut generellt men däremot så ser man att det är lite blött runt topplockspackningen nära oljelocket på en bild.

Frågar säljaren om detta och han säger då att det är packningen som börjar bli lite torr och att det därför blir lite blött just där. Men att det är enkelt och billigt att byta.

Har aldrig hört talas om att en packning kan bli ”torr” på detta sätt, så funderar nu istället på om det är som han säger eller om det kan bero på något annat fel att det läcker lite kring det området.

Är detta ett fel som kan uppstå? Och isåfall är det enkelt att fixa? Eller är det ett annat fel, och hur fixar man det isåfall?

Tackar för alla svar
Citera
2024-11-01, 11:18
Medlem
VoktorDodkas avatar
Det är ventilkåpspackning du menar hoppas jag. Dom var ofta gjorda av kork på äldre bilar, vet inte om det var det på mercedes men det är inga stora krav på en sån packning så den kan mycket väl vara uttorkad. i vilket fall är det som regel lätt att byta, frågan är varför inte säljaren gör det innan han säljer.
Citera
2024-11-01, 11:30
Medlem
Okej, är inte så jätte bra på detta ämne så detta kanske är en idiotfråga.

Men vart sitter ventilkåpspackningen och hur gör man för att byta den?
Citera
2024-11-01, 12:01
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Skruva loss ventilkåpan. Då borde du kunna se ventilkåpspackningen. Ta bort den och sätt dit en ny. Skruva tillbaka ventilkåpan.
Citera
2024-11-01, 14:52
Medlem
PeterNosters avatar
Packningsordning:

Ventilkåpa
Ventilskåpspackning
Topplock med ventiler
Topplockspackning
Motorblock med cylindrar och kolvar
Oljetrågspackning
Oljetråg med motorolja.

Sitter med 5 skruvar:

https://www.ebay.co.uk/itm/305480039...4&gad_source=1
Senast redigerad av PeterNoster 2024-11-01 kl. 14:59.
Citera
2024-11-01, 14:55
Medlem
borrasss avatar
Ventilkåpan sitter längst upp på motorn.
Citera
2024-11-01, 15:38
Medlem
Okej men då vet jag, tack så mycket

Men finns det något övrigt som jag borde kolla upp på bilen innan jag köper den. Ska åka och kika på den imorgon.

Några vanliga fel för just denna modell eller andra saker man ska se upp efter typ
Citera
2024-11-01, 15:57
Medlem
hennepins avatar
De är jättelätta att byta själv på M102/103 motorer. Köp en packning för hundringen och lossa några bultar och dra loss och sätt dit den nya och dra åt allt. Allt gummi torkar och spricker med tiden.
Citera
2024-11-01, 16:43
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahejj
Okej men då vet jag, tack så mycket

Men finns det något övrigt som jag borde kolla upp på bilen innan jag köper den. Ska åka och kika på den imorgon.

Några vanliga fel för just denna modell eller andra saker man ska se upp efter typ
Om du inte vet vad en ventilkåpa är misstänker jag att du ändå inte är kapabel att identifiera några fel på bilen.
Citera
2024-11-01, 23:17
Moderator
yz44s avatar
Att tänka på om det är korkpackning, skruva inte åt för hårt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in