Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-11-01, 10:36
Medlem
Jag gick idag ur stadskyrkan.
Det visar sig att man inte kan begära utträde med bank-id.
Man måste fylla i en blankett och skicka in eller lämna in på pastorsexpedition.
Vad jag har förstått så gick det ett tag att göra detta digitalt.
Nu går det inte och man stöder sig på kyrkoordningen.
Vem har bestämt vad som skall stå i kyrkoordningen?
Man försvårar ett utträde medvetet.
Detta borde en EU-domstol kunna pröva?
Låt säga att det inte gäller kyrkan utan Netflix.
Du blir automatiskt Netflixmedlem.
Netflixordningen bestämmer att du kan bara gå ur genom att skriftligen eller personligen gå ur,
digitalt gäller inte.
Jag kan inte se skillnaden.
Citera
2024-11-01, 10:42
Blir svårt att rättsligt pröva saken när du redan bestämt dig för - och genomfört - att gå ur kyrkan.
Citera
2024-11-01, 11:06
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ullebull
Man måste fylla i en blankett och skicka in eller lämna in på pastorsexpedition.
Netflixordningen bestämmer att du kan bara gå ur genom att skriftligen eller personligen gå ur,
digitalt gäller inte.
Vilka EU-lagar eller regler strider det emot menar du? Har EU någonstans fastställt att det ska vara möjligt att begära urträde ur Svenska Kyrkan med BankID? Vad har Netflix med detta att göra?
Citera
2024-11-01, 11:29
Medlem
RobbanUCs avatar
Bra gjort!
Citat:
digitalt gäller inte.
Du behöver ingen domstol, utan gör som många andra före dig gjort i årtionden.
Rekommendationen till de som ledsnat på SVK: Fyll i din blankett för att gå ur och lämna in den.
Fira sedan att du inte längre finansierar dårskapen som den statliga Svenska Kyrkan står för.
Senast redigerad av RobbanUC 2024-11-01 kl. 11:35.
Citera
2024-11-01, 11:32
Medlem
MyJustices avatar
fyll i din blankett
Gå till pastorexpeditoinen få blanketten fyll i den
Och då är du ute
men misstänker att du är sent ute
Citera
2024-11-01, 11:42
Medlem
Eoppoyzs avatar
Det finns varken stadskyrka eller statskyrka i Sverige. För övrigt kommer detta inte ens gå till domstol, utan detta skulle läggas ner på lägsta nivån.
Citera
2024-11-01, 13:28
Medlem
Undseendes avatar
Citat:
digitalt gäller inte.
Svenska kyrkan är okristlig och EU är djävulens hantlangare. Tycker att det är fint att man skriftligt "måste"/kan ge en anledning till att man vill träda ur.

Varför är du en fegis?
Citera
2024-11-01, 13:30
Medlem
GregerMedeltids avatar
Pratar du om de lagar som säger att det måste vara lika lätt att lämna en tjänst som det var att gå med? Jag tror inte du har så mycket att gå på där, det är väl inte direkt så att Svenska Kyrkan har en onlinetjänst för att gå med? eDop?
Citera
2024-11-01, 14:30
Medlem
kalkryggars avatar
Vi bör inte lägga tid på detta. Istället så skulle det för sakens skull vara så att alla medlemskap i Svenska Kyrkan upphör. Sen får de som förening/organisation öppna i egen regi för registrering av medlemmar. Det ska därmed också sluta gå via skattsedeln.

Begravningsavgiften ska avskaffas och gå via den vanliga skatten. Själva begravningen ska också helt skiljas av från Svenska Kyrkan.

Mark som Svenska kyrkan har ska gå tillbaka till statligt ägande och kyrkor och andra fastigheter ska givetvis också gå tillbaka till statlig ägo. Sen får Svenska Kyrkan givetvis köpa fastigheter eller hyra för medlemmars pengar (medlemsavgifter).

Med allt detta som motiv så bör du istället kämpa för det fetmarkerade.
Citera
2024-11-01, 14:56
Medlem
Jag har för mig att brytpunkten för att gå ur kyrkan är i Oktober, så även om du går ur idag är du medlem nästa år. Så det blir först deklarationen 2027 du skulle märka nån skillnad skattemässigt. Men bra att ta tag i saken och få det gjort iallafall, ingen blir lyckligare av att stödja den vänstermuslimsörjan.
Citera
2024-11-01, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Vi bör inte lägga tid på detta. Istället så skulle det för sakens skull vara så att alla medlemskap i Svenska Kyrkan upphör. Sen får de som förening/organisation öppna i egen regi för registrering av medlemmar. Det ska därmed också sluta gå via skattsedeln.

Begravningsavgiften ska avskaffas och gå via den vanliga skatten. Själva begravningen ska också helt skiljas av från Svenska Kyrkan.

Mark som Svenska kyrkan har ska gå tillbaka till statligt ägande och kyrkor och andra fastigheter ska givetvis också gå tillbaka till statlig ägo. Sen får Svenska Kyrkan givetvis köpa fastigheter eller hyra för medlemmars pengar (medlemsavgifter).

Med allt detta som motiv så bör du istället kämpa för det fetmarkerade.

Du tror att det där skulle gå att genomföra helt rättsligt?

Vilks andra föreningar/organisationer/samfund borde få alla medlemskap anullerade och börja om på nytt?

Så du vill att alla andra godkänd samfund ska få samla in pengar över skattsedeln (tex muslimska samfund) men inte Svenska Kyrkan. Riktigt otäck tanke. För du har såklart inte glömt bort att samfund av alla möjliga religioner samlar in sin medlemsavgift via skattsedeln?
Citera
2024-11-01, 15:34
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
Du tror att det där skulle gå att genomföra helt rättsligt?

Ja eftersom det är en ganska unik situation där många människor har "tvingats" på sitt medlemskap så att säga och därmed har också många tvingats att betala in medlemsavgift mot sin vilja. Så om det krävs en lagändring för att genomföra detta så är det principiellt viktigt att vi faktiskt gör detta. Den avgift som folk tvingats betala bör också Svenska Kyrkan betala tillbaka till de som känner sig lurade.

Citat:
Vilks andra föreningar/organisationer/samfund borde få alla medlemskap anullerade och börja om på nytt?

Finns det någon annan organisation som haft detta upplägget så är det givetvis aktuellt att även se på det. Vet du någon?

Citat:
Så du vill att alla andra godkänd samfund ska få samla in pengar över skattsedeln (tex muslimska samfund) men inte Svenska Kyrkan.

Nä, varför skulle jag vilja det? Kan inte minnas att jag har uttryckt någonting som kan tolkas som det någonsin i hela mitt liv. Så varför du tror det övergår en sund människas förstånd.

Citat:
Riktigt otäck tanke.

Ja verkligen!

Citat:
För du har såklart inte glömt bort att samfund av alla möjliga religioner samlar in sin medlemsavgift via skattsedeln?

Nä det har jag inte glömt av. Men tråden handlar om Svenska Kyrkan. Givetvis så ska allt sånt här trams stoppas.

Det finns dock en stor skillnad på Svenska Kyrkans tjänst och övrigas när det gäller uppsamlingen av medlemsavgifter via skattsedeln. En ganska hemsk sak som du kunde använda din mening "Riktigt otäck tanke" på. Du vet förstås vad jag menar, eller hur?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in