Flashback bygger pepparkakshus!
2024-11-01, 07:40
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Då jag inte tror på oknytt mm utan helre stödjer mig på naturvetenskapliga förklaringar läger jag tråden i medecinforumet.

Nu i natt, natten till 1/11 24 hade jag en sömnparalys. Det var min första på mycket länge, tidigare hade jag dem någon gång i månaden minst och kraftiga varje kvartal. Nu var det första på knappa 2 år.

Der som hände var att jag blev medveten av mig själv och kände mig tung. Efter en stund dock en eller två Roger (kallar dem så, de små grå, efter Roger i American dad) och börjar dra och slita i mig. Men känner inget och framförallt det fortsätter att vara mörk. De blir efter en stund frustrerade och iriterade och börjar sparka på mig och bete sig som frustrerade små barn. Samtidigt känner jag hur min pacemaker börjar jobba. Detta pågick ett tag, hela tiden utan något kraftigt ljus. Efter en stund gav de små grå upp och lämnade mig skit sura och undrade vad jag gjort. Där efter släppte sömnparalysen och jag föll tillbaka i vanlig sömn.

Tidigare innan pacemakern såg jag ofta "Roger" och sömnparalyserna var kraftiga och de inkluderade framförallt extremt starkt vitt ljus som jag alltid balanserade på. Innan pacemakern så hade jag under sömn en puls på runt 18-20, och flertal hjärtstopp längre än 10s vissa upp till runt 20s, varje timme,

Så vad var det som hände inatt? Kändes verkligen helt mysko.
Citera
2024-11-01, 07:43
Medlem
Severlohs avatar
Varför väckte du dig inte?
Citera
2024-11-01, 07:47
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Då jag inte tror på oknytt mm utan helre stödjer mig på naturvetenskapliga förklaringar läger jag tråden i medecinforumet.

Nu i natt, natten till 1/11 24 hade jag en sömnparalys. Det var min första på mycket länge, tidigare hade jag dem någon gång i månaden minst och kraftiga varje kvartal. Nu var det första på knappa 2 år.

Der som hände var att jag blev medveten av mig själv och kände mig tung. Efter en stund dock en eller två Roger (kallar dem så, de små grå, efter Roger i American dad) och börjar dra och slita i mig. Men känner inget och framförallt det fortsätter att vara mörk. De blir efter en stund frustrerade och iriterade och börjar sparka på mig och bete sig som frustrerade små barn. Samtidigt känner jag hur min pacemaker börjar jobba. Detta pågick ett tag, hela tiden utan något kraftigt ljus. Efter en stund gav de små grå upp och lämnade mig skit sura och undrade vad jag gjort. Där efter släppte sömnparalysen och jag föll tillbaka i vanlig sömn.

Tidigare innan pacemakern såg jag ofta "Roger" och sömnparalyserna var kraftiga och de inkluderade framförallt extremt starkt vitt ljus som jag alltid balanserade på. Innan pacemakern så hade jag under sömn en puls på runt 18-20, och flertal hjärtstopp längre än 10s vissa upp till runt 20s, varje timme,

Låter snarare som en mardröm.
Citera
2024-11-01, 07:53
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Låter snarare som en mardröm.

Jo det skulle man kunna beskriva det som. Skillnaden var att jag hade den där "bältade" känslan från sömnparalysen. Det borde även skett runt kl 4 då jag brukar vackra till.
Citera
2024-11-01, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was

Om du har en puls på 20, så bör du lägga in dig för sjukhusvård omedelbart.
Citera
2024-11-01, 07:57
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Varför väckte du dig inte?

Är i ett stadium mellan sömn och vaken och kan inte röra mig. Så sällan jag kunnat väcka mig själv.
Det var ju inte heller speciellt skrämmande, mer bara konstigt.

När sömnparalyserna varit ruggiga på riktigt har jag bara kunnat väcka mig genom att skrika tills jag får ur mig ett gurglande ljud som väcker mig.
Citera
2024-11-01, 07:58
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Om du har en puls på 20, så bör du lägga in dig för sjukhusvård omedelbart.

Var innan pacemakern, så nu är det inget problem längre.
Citera
2024-11-01, 08:00
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Det jag är nyfiken på är vad fan hände inatt och har någon annan upplevt något liknade (en annorlunda sömnparalys) och vad har det då berott på.
Citera
2024-11-01, 08:20
Medlem
proconsuls avatar
Min fru hade ofta sömnparalyser förr. Men det var de vanliga, en hemsk varelse som satt på henne och försökte stoppa tungan i hennes mun.
Sömnparalyser kopplade till aliens.....min killgissning är att det inte är en klassisk sömnparalys utan att du blev paralyserad av de små grå.
Det finns en miniserie på Netflix nu om en kvinna som blivit bortförd på Manhattan, och hon som många andra bortförda upplevde också att hon var paralyserad. Intressant serie, 23 oberoende vittnen såg henne sväva utanför fönstret på sin lägenhet på 9de våningen för att sedan sugas upp i en ljusstråle.
Citera
2024-11-04, 18:46
Avstängd
ResanTillMelonias avatar
Var det så att du vaknade innan du slutade drömma? Ibland har jag sett mörka gestalter gå förbi. Har bara inte vaknat till då än. Läs i ett av mina äldre inlägg om den döende snubben som hängde på en stege.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in