Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-11-01, 06:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Någon fler än jag som reflekterat över denna trend som pågått i kanske 6-8 år?

Överallt i parker, anslutning till motionsspår m.m. poppar de upp. Utegymmen.

Sällan är det bra grejer. Ofta totalt oergonomiska och tycks knappast vara konstruerade av vare sig gymmare eller sjukgymnaster.

Allt som oftast är de tomma, eller används av barn som något slags klätterställning.
Känns som det måste varit och fortfarande är en trend bland samhällsplanerare - "vi måste ha ett utegym också - det måste man ha nu för tiden".

Misstänker att dessa utegym kommer vara borta ur stadsbilden inom några år. Lika otidsenliga som rökrutor på högstadieskolor.

Varför i hela friden lägger kommuner miljontals kronor på sådant kan man undra?
Någon här som brukar använda dem, eller tycker de är bra? Jag har testat någon gång, men inser efter några drag att de är rätt kassa.
Citera
2024-11-01, 06:38
Medlem
Solestrollss avatar
Finns ett i kommunen där jag bodde fram till ganska nyligen. Har aldrig sett någon använda det. Men det är kanske inte så konstigt.

1) Det är i princip omöjligt att hitta dit om man inte vet var det finns. Det är placerat långt utanför samhället i utkanten av en skog. Inte skyltat vad jag har sett. Upptäckte det av en slump.
2) Det underhålls inte. Grejorna är slitna och naturen har gjort sitt.
3) "Redskapen" är helt värdelösa.
Citera
2024-11-01, 06:48
Medlem
CarlXIIs avatar
Använde det för några år sedan, blev ganska stark i marklyft. På sommaren gillar jag inte att träna inomhus. Men de har blivit sämre, marklyft som är där nu är lagom till högstadieflickor. Instämmer att de flesta är mindre bra.
Citera
2024-11-01, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Någon fler än jag som reflekterat över denna trend som pågått i kanske 6-8 år?

Överallt i parker, anslutning till motionsspår m.m. poppar de upp. Utegymmen.

Sällan är det bra grejer. Ofta totalt oergonomiska och tycks knappast vara konstruerade av vare sig gymmare eller sjukgymnaster.

Allt som oftast är de tomma, eller används av barn som något slags klätterställning.
Känns som det måste varit och fortfarande är en trend bland samhällsplanerare - "vi måste ha ett utegym också - det måste man ha nu för tiden".

Misstänker att dessa utegym kommer vara borta ur stadsbilden inom några år. Lika otidsenliga som rökrutor på högstadieskolor.

Varför i hela friden lägger kommuner miljontals kronor på sådant kan man undra?
Någon här som brukar använda dem, eller tycker de är bra? Jag har testat någon gång, men inser efter några drag att de är rätt kassa.

På det stora hela så är ju kostnaden en fis i rymden.

Det används regelbundet där jag bor och är i mkt fint skick.

Det är även kompletterat (av allmänheten) med lösa vikter på skivstång och hantlar.
Citera
2024-11-01, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solestrolls
Finns ett i kommunen där jag bodde fram till ganska nyligen. Har aldrig sett någon använda det. Men det är kanske inte så konstigt.

1) Det är i princip omöjligt att hitta dit om man inte vet var det finns. Det är placerat långt utanför samhället i utkanten av en skog. Inte skyltat vad jag har sett. Upptäckte det av en slump.
2) Det underhålls inte. Grejorna är slitna och naturen har gjort sitt.
3) "Redskapen" är helt värdelösa.

Vad är det som är värdelöst menar du?

Bänkpressen, Benböj, Axelpress funkar ju precis som på gymmet även om det inte är lika skönt att ligga på en träbänk. Visst, du kan inte träna supertungt men det är ju inte heller tänkt att ersätta vanliga gym.

Ser inget som är värdelöst.
Citera
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Där jag bor finns det en hel drös av dessa utegym, ibland i någon pastellfärg men också vissa i trä där det är stockar som är vikter.
Har sett det användas ett fåtal gånger men till största delen är det barn som klättrar runt på ”maskinerna”.

Jag kan förstå tanken om man sätter upp ett med angränsning till motionsspår men att ställa ut dem mitt i en park är helt bortkastat. Säkerligen är dessa gym svindyra och med tanke på antalet användare så är det en helt bortkastad peng för kommunerna att satsa på. Folkhälsan kommer inte bli bättre för att man sätter ut ett gym i en fin park.

Tror som TS, dessa kommer vara borta om ett tiotal år när de som står kommer börja kosta mer i underhåll än vad de faktiskt ger. Redan nu ger de väldigt lite.

Här fanns lite priser utsatta. Tänk sen också på att prylarna ska monteras och området ska fixas av våra kommunala arbetare med grävmaskiner och spadar.
https://www.kompan.com/sv/se/produkt...0aArgiEALw_wcB
Senast redigerad av Vit-Brandbil 2024-11-01 kl. 07:00.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
På det stora hela så är ju kostnaden en fis i rymden.

Det används regelbundet där jag bor och är i mkt fint skick.

Det är även kompletterat (av allmänheten) med lösa vikter på skivstång och hantlar.

Okej..du behöver inte säga var du bor, men vad är det för typ av område? Land, stad, ytterområde, villor, lägenheter. Hur ser sociodemografin ut? Miljonprogram, lägre medelklass, övre medelklass, överklass?
Citera
2024-11-01, 06:58
Medlem
Solestrollss avatar
Citat:

Bänkpressen, Benböj, Axelpress funkar ju precis som på gymmet även om det inte är lika skönt att ligga på en träbänk. Visst, du kan inte träna supertungt men det är ju inte heller tänkt att ersätta vanliga gym.

Det gym jag pratar om har inte de redskap du beskriver.
Citera
2024-11-01, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Okej..du behöver inte säga var du bor, men vad är det för typ av område? Land, stad, ytterområde, villor, lägenheter. Hur ser sociodemografin ut? Miljonprogram, lägre medelklass, övre medelklass, överklass?

De flesta är överklass, men spelar det nån roll?

Det bor mkt medelklass här oxå, och närmsta flyktingmottagning ligger väldigt nära ”gymmet”. Det handlar iofs inte om många flyktingar dock.

Jag ser samma sorts gym överallt, tex Södertälje har flera i fint skick.
Citera
2024-11-01, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solestrolls
Det gym jag pratar om har inte de redskap du beskriver.

Jag vet såklart inte vilket du tänker på, men vad har ”ditt” gym då?
Citera
2024-11-01, 07:03
Medlem
Tycker oftast de står oanvända, går förbi några, sommar som vinter.
Kanske bostadsbolag, kommuner vill visa att de bryr sig om folks hälsa.
Senast redigerad av Klickbete 2024-11-01 kl. 07:07.
Citera
2024-11-01, 07:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Finns väl ingen möjlighet att ändra vare sig inställningar eller belastning? Ofta är de gjorda i trä, men inte alltid. Riktiga gym har ju ofta en slags utväxling regressivt/progressivt så övningarna blir effektiva och skaderisken blir mindre. Vinklar och rörelser känns väldigt off på det jag testat på utegymmen, men visst - är ingen gymexpert. Har tränat på riktiga gym till och från under åren, men mest från. Har även en del hemmagrejer och även de håller jag nog högre än de utegym jag provat på. Jag dissar dem i vart fall. 🙂
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in