Citat:
Ursprungligen postat av
rotebro-conny
Jag hittade en text där det stog att dessa bara ska monteras i ramar där bakgafflarna har en speciell utformning, stämmer detta eller kan man stoppa i det i en ram där det tidigare suttit nexus 7?
En viktig parameter är Over Locknut Distance (O.L.D.). Om det är samma som avståndet mellan de bakre gaffeländarna så är allt frid och fröjd. Om O.L.D är mindre på navet så kanske man kan använda distanser/brickor? Men om O.L.D. är större så blir det problem.
En annan viktig parameter är kedjelinjen. Sheldonbrown.com har en sida om kedjeline och O.L.D.:
https://sheldonbrown.com/chainline-internal-gear.html
De som har kedjespännare har troligen vertikal dropout, vilket inte möjliggör kedjespänning.
Jag har Nexus 8 med skivbroms. En del (på t.ex. happyride) säger att Nexux 7 är mer tillförlitligt och att de använt nav i många år utan något underhåll. Men Shimano rekommenderar att man underhåller deras nav varje 1000-2000 km eller minst varje/varannat år. (Jag har sett olika uppgifter.) Detta gäller upp till 8 växlar, och då tar man ur insatsen för underhållet.