Flashback bygger pepparkakshus!
2024-10-31, 21:37
Medlem
Hej, då har det hänt. Jag glömde på ljusen på bilen i flera timmar och nu startar inte bilen, all elektronik funkar men bilen startar helt enkelt inte. Då jag inte drabbats av detta tidigare så undrar jag vad det enklaste sättet att få igång den är, få en kompis att komma hit med startkablar och sin bil och hjälpa mig eller att köpa en batteristartare på t.ex. Biltema? Då jag är fullkomlig novis på området så undrar jag också om starthjälp från annan bil är skadligt för mitt batteri samt när jag väl får igång bilen behöver jag åka ett tag för att ladda batteriet igen? Vore tacksam för all hjälp, känner mig som en fullkomlig idiot.
Citera
2024-10-31, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvintol
Hej, då har det hänt. Jag glömde på ljusen på bilen i flera timmar och nu startar inte bilen, all elektronik funkar men bilen startar helt enkelt inte. Då jag inte drabbats av detta tidigare så undrar jag vad det enklaste sättet att få igång den är, få en kompis att komma hit med startkablar och sin bil och hjälpa mig eller att köpa en batteristartare på t.ex. Biltema? Då jag är fullkomlig novis på området så undrar jag också om starthjälp från annan bil är skadligt för mitt batteri samt när jag väl får igång bilen behöver jag åka ett tag för att ladda batteriet igen? Vore tacksam för all hjälp, känner mig som en fullkomlig idiot.

Starthjälp av polares bil funkar, bara ni gör det korrekt.
Citera
2024-10-31, 21:41
Medlem
Be en kompis komma med startkablar. När bilen startar, kör ungefär 30 minuter sen ska det gå bra.

Det kan ta några minuter tills du har ström med startkablar så startar det ej direkt ge inte upp. Och ha igång din kompis bil under tiden så du inte suger ur hans batteri.

Lycka till!
Senast redigerad av Symfonin 2024-10-31 kl. 21:45.
Citera
2024-10-31, 21:58
Medlem
SvenHelsings avatar
Be en kompis komma förbi du, men skaffa både batteriladdare och startkablar så du har. En startare kan vara praktisk det med, men jag hade skaffat laddare och kablar först.

När du ändå fixar det, skaffa en bogserlina också. Ha alltid startkablar och bogserlina i bilen.
Citera
2024-10-31, 22:15
Medlem
Borde räcka gott och väl med en polare som kommer med startkablar och ger lite ström givet att ni gör rätt vid användning av startkablar. Sen är det bara åka en lite längre runda och låta batteriet ladda upp alternativt sätta bilen på laddning med en laddare.
Citera
2024-10-31, 22:17
Avstängd
ziejacools avatar
kom ihåg plus först, minus sedan
Citera
2024-10-31, 22:23
Medlem
Christopher.s avatar
Startkablar alternativt batteriladdare, det går att montera ur batteriet hyfsat enkelt om du har rätt redskap (beroende på bildmodell) och helt enkelt ladda batteriet.
Citera
2024-10-31, 22:25
Avstängd
Lägg i ettan och håll ner kopplingen, be polaren skjuta på bilen och när ni kommit upp i ca 30 så släpper du snabbt kopplingen så startar den säkert.
Citera
2024-10-31, 23:11
Medlem
Tack för all hjälp. Jag fick krypa till korset och fråga pappa om hjälp (hade hoppats slippa men har ingen kompis tillgänglig med bil den här helgen). Efter att han hånflinat lite så sa han att det är bäst om batteriet laddas och att jag får låna hans laddare. Jag har dock läst att det räcker att köra bilen ett tag för att ladda upp bilen, men det kanske är bättre om batteriet får laddas upp helt? det förvårar ju dock proceduren en del eftersom vi måste plocka ur det då. Finns det risk att batteriet har tagit skada av att ha varit helt urladdat och jag försökt starta bilen? Bilen är en Volkswagen Up från 2016 förresten.
Citera
2024-11-01, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krekola
Lägg i ettan och håll ner kopplingen, be polaren skjuta på bilen och när ni kommit upp i ca 30 så släpper du snabbt kopplingen så startar den säkert.
Jag brukar köra 2an blir så jäkla tvärt med 1an, blir som att springa in i en vägg

Citat:
Ursprungligen postat av Kvintol
Tack för all hjälp. Jag fick krypa till korset och fråga pappa om hjälp (hade hoppats slippa men har ingen kompis tillgänglig med bil den här helgen). Efter att han hånflinat lite så sa han att det är bäst om batteriet laddas och att jag får låna hans laddare. Jag har dock läst att det räcker att köra bilen ett tag för att ladda upp bilen, men det kanske är bättre om batteriet får laddas upp helt? det förvårar ju dock proceduren en del eftersom vi måste plocka ur det då. Finns det risk att batteriet har tagit skada av att ha varit helt urladdat och jag försökt starta bilen? Bilen är en Volkswagen Up från 2016 förresten.
Bilbatterier gillar inte att vara urladdade. Dom är speciellt framtagna för att leverera höga strömmar under kort tid(startmotorn). Det har tagit skada men troligen inte så du märker det. Ladda upp det ordentligt med extern laddare så ska det nog klara sig.
Tänk på att ett urladdat batteri bara klarar någon minus grad innan det fryser sönder medan ett fullt laddat batteri klarar mer(mindre) än 50 minus innan det fryser och går sönder.
Citera
2024-11-01, 00:26
Medlem
Kör 5 mil med bilen efter att ni startat den för att ladda upp batteriet.
Citera
2024-11-01, 03:18
Medlem
killawifes avatar
Köp en hjälpstartare. De funkar bra och är mycket vettiga att ha med sig. Köp en liten med lithiumbatteri, inte en stor med kompressor. Läs manualen då de fungerar olika beroende på vilken man köper. Man kan ofta även använda den som powerbank och ladda mobil, padda och annat med den.

https://www.biltema.se/bil---mc/elsy...0-a-2000046404

En sån räcker gott till personbil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in