Citat:
Ursprungligen postat av
krekola
Lägg i ettan och håll ner kopplingen, be polaren skjuta på bilen och när ni kommit upp i ca 30 så släpper du snabbt kopplingen så startar den säkert.
Jag brukar köra 2an blir så jäkla tvärt med 1an, blir som att springa in i en vägg
Citat:
Ursprungligen postat av
Kvintol
Tack för all hjälp. Jag fick krypa till korset och fråga pappa om hjälp (hade hoppats slippa men har ingen kompis tillgänglig med bil den här helgen). Efter att han hånflinat lite så sa han att det är bäst om batteriet laddas och att jag får låna hans laddare. Jag har dock läst att det räcker att köra bilen ett tag för att ladda upp bilen, men det kanske är bättre om batteriet får laddas upp helt? det förvårar ju dock proceduren en del eftersom vi måste plocka ur det då. Finns det risk att batteriet har tagit skada av att ha varit helt urladdat och jag försökt starta bilen? Bilen är en Volkswagen Up från 2016 förresten.
Bilbatterier gillar inte att vara urladdade. Dom är speciellt framtagna för att leverera höga strömmar under kort tid(startmotorn). Det har tagit skada men troligen inte så du märker det. Ladda upp det ordentligt med extern laddare så ska det nog klara sig.
Tänk på att ett urladdat batteri bara klarar någon minus grad innan det fryser sönder medan ett fullt laddat batteri klarar mer(mindre) än 50 minus innan det fryser och går sönder.