Citat:
Ursprungligen postat av
goralux
Jag har tänkt på det en del, och just nu som jag ser igenom Mad Men så har jag märkt hur ofta personer i dessa verk bara avslutar deras samtal genom att lägga på luren. Jag har noterat det förr, så inte bara en Mad Men greja.
För mig blir det lite störande, men jag antar att om man funkar socialt per automatik så kanske man inte noterar och blir konfunderad av detta beteende?
Finns det någon specifik anledning? Är de snåla med som får vara med i scenen och klipper bort det vanliga mänskliga beteendet? Är det någon form av "power move" att lägga på luren? Om karaktärerna är dryga skitstövlar så skulle jag acceptera detta, men i regel är de inte detta.
Bra observation och jag håller med om din reservation mot det. Man gör det för att det anses att artighetsfraser och dylikt hindrar och avbryter berättelsens dramatiska flöde.
Det stämmer ibland att artighetsfraser gör det, men ofta hade det varit att föredra framför att låta bli att ha dem.
Dels lider filmer ofta av mycket annat som stör det dramatiska flödet som oftast är viktigare att undvika, dels har detta sätt att slimma och trimma konversationer och handling blivit sin egen kliché som numera faktiskt går på autopilot, dvs det är så vanligt att man uppenbarligen inte ens reflekterar över om artighetsfraser borde inkluderas eller inte.
Det tar inte fler sekunder i anspråk att säga ett enkelt "hej så länge", eventuellt till och med medan man lägger på en lur, som att inte göra det. För att stryka den artigheten, krävs att filmen levererar något annat som är viktigare, under den sekunden. Oftast gör filmen inte det, och det dramatiska hål du upplever, uppstår.
När tid är pengar och man ska spotta ur sig ett tv-avsnitt i veckan, är det sådana detaljer som stryker på foten. Liksom mycket annan "lazy writing". Och fenomenet finns ofta på biofilm också. En noggrann regissör gör något speciellt med telefonsamtalsavslut och andra artigheter, som Hitchcock och Welles brukade göra. Beteendet kan vara ett power move av karaktären, men den effekten har i princip försvunnit eftersom nästan alla idag gör likadant oavsett situation. Det slarvas alldeles för mycket med denna genvägskonvention.