Flashback bygger pepparkakshus!
2024-10-31, 18:03
Medlem
Jag har tänkt på det en del, och just nu som jag ser igenom Mad Men så har jag märkt hur ofta personer i dessa verk bara avslutar deras samtal genom att lägga på luren. Jag har noterat det förr, så inte bara en Mad Men greja.
De är i regel rätt bra på att svara artigt men att lägga på luren sker ofta rakt från ingenting.
Jag har bott en del i England, och turistat i USA 6-7 månader och min erfarenhet är att folk inte lägger på luren utan att hej då.
Jag har noterat det mer eftersom jag är lite socialt handikappad själv så jag påminner mig själv att göra det som förväntas i sociala interaktioner. Det går inte på automatik för mig själv så jag noterar dessa "felsteg" mer än en vanlig person.
För mig blir det lite störande, men jag antar att om man funkar socialt per automatik så kanske man inte noterar och blir konfunderad av detta beteende?
Finns det någon specifik anledning? Är de snåla med som får vara med i scenen och klipper bort det vanliga mänskliga beteendet? Är det någon form av "power move" att lägga på luren? Om karaktärerna är dryga skitstövlar så skulle jag acceptera detta, men i regel är de inte detta.
Citera
2024-10-31, 18:12
Medlem
oiiihs avatar
Herr Jansson fick telefonsamtal från läkaren hur tror du det gick?
Citera
2024-10-31, 18:12
Medlem
Beror helt enkelt på termen "Avoid small talk" i manus till TV / Film. Det tillför helt enkelt inte handlingen alls att säga hej, hejdå på telefon.
Citera
2024-10-31, 21:08
Medlem
Tänk så här, hur spännade hade porrfilmen varit om snubben och snubbinnan hade stått vid mjölkkylen och pratat creme fraiche jämfört med att dubbla upp intrånget med en banan i andra hålet samtidigt som salladshuvuderna ramlar ner från grönsaksdisken?

Ja, exakt. Inget snick-snack i onödan.
Citera
2024-10-31, 22:17
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zephyr
Beror helt enkelt på termen "Avoid small talk" i manus till TV / Film. Det tillför helt enkelt inte handlingen alls att säga hej, hejdå på telefon.
Precis. Det är ett dramaturgiskt val och inte något mer.

För tretton år sedan roade sig någon med att klippa ihop en mängd kända filmer där detta förekommer. Går att beskåda på Youtube.

Edit: Hittade länken;
https://youtu.be/APUQeQalRsU?si=iymAPSkEr2SvwUrk
Citera
2024-11-01, 09:51
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Precis. Det är ett dramaturgiskt val och inte något mer.

För tretton år sedan roade sig någon med att klippa ihop en mängd kända filmer där detta förekommer. Går att beskåda på Youtube.

Edit: Hittade länken;
https://youtu.be/APUQeQalRsU?si=iymAPSkEr2SvwUrk

I vissa scener som visas i klippet funkar det ju på grund av den situation som utspelar sig
Citera
2024-11-01, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goralux
Jag har tänkt på det en del, och just nu som jag ser igenom Mad Men så har jag märkt hur ofta personer i dessa verk bara avslutar deras samtal genom att lägga på luren. Jag har noterat det förr, så inte bara en Mad Men greja.

För mig blir det lite störande, men jag antar att om man funkar socialt per automatik så kanske man inte noterar och blir konfunderad av detta beteende?

Finns det någon specifik anledning? Är de snåla med som får vara med i scenen och klipper bort det vanliga mänskliga beteendet? Är det någon form av "power move" att lägga på luren? Om karaktärerna är dryga skitstövlar så skulle jag acceptera detta, men i regel är de inte detta.

Bra observation och jag håller med om din reservation mot det. Man gör det för att det anses att artighetsfraser och dylikt hindrar och avbryter berättelsens dramatiska flöde.

Det stämmer ibland att artighetsfraser gör det, men ofta hade det varit att föredra framför att låta bli att ha dem.

Dels lider filmer ofta av mycket annat som stör det dramatiska flödet som oftast är viktigare att undvika, dels har detta sätt att slimma och trimma konversationer och handling blivit sin egen kliché som numera faktiskt går på autopilot, dvs det är så vanligt att man uppenbarligen inte ens reflekterar över om artighetsfraser borde inkluderas eller inte.

Det tar inte fler sekunder i anspråk att säga ett enkelt "hej så länge", eventuellt till och med medan man lägger på en lur, som att inte göra det. För att stryka den artigheten, krävs att filmen levererar något annat som är viktigare, under den sekunden. Oftast gör filmen inte det, och det dramatiska hål du upplever, uppstår.

När tid är pengar och man ska spotta ur sig ett tv-avsnitt i veckan, är det sådana detaljer som stryker på foten. Liksom mycket annan "lazy writing". Och fenomenet finns ofta på biofilm också. En noggrann regissör gör något speciellt med telefonsamtalsavslut och andra artigheter, som Hitchcock och Welles brukade göra. Beteendet kan vara ett power move av karaktären, men den effekten har i princip försvunnit eftersom nästan alla idag gör likadant oavsett situation. Det slarvas alldeles för mycket med denna genvägskonvention.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in