Tisdag 29/10 är det meningen att SL ska ta världens första eldrivna bärplansfärja i trafik.
Det är företaget Candelas passagerarfärja Nova som ska trafikera sträckan Tappström (Ekerö) - Stadshuset. Färjan tar 25 passagerare och hela sträckan beräknas ta 35 minuter, vilket är avsevärt snabbare än med andra trafikslag.
Till att börja med körs tre turer i varje riktning per dag, tisdag till lördag. Eftersom de första sex månaderna är att se som testdrift körs även den vanliga färjan parallellt.
Tillverkaren Candela - ett Stockholmsföretag - har etablerat sig som världens ledande konstruktör av eldrivna bärplansbåtar som tagit fram ett antal avancerade lösningar som t ex möjliggör stabil gång även vid viss sjögång.
Jag tycker detta är mycket spännande, men ser samtidigt några potentiella problem:
- Prislappen: Nova kostar runt 30 miljoner kronor och kan ta 25 passagerare. Även om bränslekostnaden är extremt låg blir det rätt många kronor per tur om man räknar med en livslängd på - säg - 15 år, och en underhålls- och reparationskostnader under livslängden. Kanske ska det till större färjor, för runt 100 passagerare, för att denna typ av båt ska bli ekonomiskt konkurrenskraftig gentemot andra trafikslag?
- Kan en bärplansfärja köra under vintern, när isen lägger sig? Av SLs information förefaller det som om denna första testfärja endast kan köras under isfria förhållanden. Jag gissar att den endast klarar någon centimeter is, och i så fall kan jag tycka att det är litet konstigt att man inleder denna testperiod när vintern står för dörren. Och hur har man tänk hantera vintern i det långa loppet? Måste man ha kvar de gamla fossilfärjorna och köra dem när isen ligger? Det blir dyrt att ha dubbla uppsättningar med färjor.
- Hur många distansminuter kan denna färja avverka mellan 06:00 och 20:00, givet att den måste laddas efter snart sagt varje sträcka (eller efter varannan, om det är korta sträckor).
https://www.mitti.se/nyheter/sa-blir...886.2f04f1afbe
https://sl.se/artikel/barplansbaten-nova