Citat:
Ursprungligen postat av
Martensite
Miljöaktivister i organisationer, såsom Extinction Rebellion och Återställ Våtmarker begår kriminella handlingar gång på gång. Hittills har det varit mindre förseelser, såsom vägblockader och sabotage mot konst. Jag tror dessa avskum dock är beredda att gå längre. När det väl anser att deras vägblockader inte får någon nämnvärd effekt förutom någon notis i tidningen, så kommer de börja med grövre grejer. Sabotage mot kärnkraftverk och oljeanläggningar är nog inte uteslutet . Även attacker på politiker kan säkert bli verklighet. Greta-fansen verkar kunna gå hur långt som helst. De skulle säkert kunna spränga en bilfabrik i luften om det ger lite likes på Instagram.
Så, borde vi terrorstämpla dessa organisationer? De är enligt mig grovt samhällsfarliga.
Den uppdelning vi har i Sverige är att riksdagen bestämmer hur lagen ser ut, sen är det domstolarna som fastställer vad som gäller i det enskilda fallet. Ta mordet på Olof Palme, till exempel. Det är inte riksdagens uppgift att konstatera vem som har mördat Olof Palme. Det riksdagen gör är att de har bestämt att mord är förbjudet. Huruvida ett mord har inträffat, och i så fall vem som ska straffas för det, är en fråga för rättsväsendets aktörer att reda ut. Inte riksdagen.
Samma sak med terrorism. Riksdagen har beslutat vad som klassas som terrorism (se
terroristbrottslagen). Sen är det upp till domstolarna att avgöra vilka organisationer som faller inom den definitionen. Exempelvis har svenska domstolar fastställt att PKK är en terroristorganisation (
tingsrätt,
hovrätt). Det är alltså inte riksdagen som har beslutat att PKK är en terroristorganisation. Det är riksdagen som har beslutat hur definitionen av terrorism ser ut, sen är det domstolarna som har tolkat den definitionen i det enskilda fallet.
Riksdagen får inte säga åt domstolarna hur de ska döma i det enskilda fallet. Där är grundlagen glasklar (
11 kap. 3 § regeringsformen). Jag ser ingen anledning att ändra på den ansvarsuppdelningen mellan riksdag och domstolar bara för att det handlar om grupper som Extinction Rebellion eller Återställ Våtmarker.