2006-09-25, 02:45
Medlem
IbnHazms avatar
Bismillah

Hej Cleopatra
Citat:
Iranier: Iranier är ariska perser, talar persiska, är shiamuslimer samt har en mångtusenårig historia. De dyker upp i historien dels som parther, perser, iranier.
Alla iranier är inte shia, det finns kristna, judar, satanister, sunnimuslimer och dessutom araber.

Citat:
Irakier: araber (semiter eller hamiter), talar arabiska, ca 30% är sunni, 60 % shia, resten kurder och kristna.
Alla irakier är inte araber, kristna kan vara syrianer, keldan, arman. Det finns även judar i Irak. Det finns satanister och mindre raser och religioner där.

MVH/ Ibn Hazm
Citera
2006-09-25, 04:11
Medlem
Har läst igenom tråden *pust* och är fullkomligt fascinerad över hur islams företrädare här gång på gång undviker att ge raka svar och svävar ut i mer eller mindre obegripliga förklaringar. I rättvisans namn är vissa kristna kyrkofantaster som knappt läst vad jesus predikat inte mycket bättre men det är väl en annan tråd.

De som jag tycker är skrämmande i Islam är denna ovilja att tänka själv och överlåta all resonering till en bok. Oviljan är förstås lätt att förklara, en muslim är rädd för gud och vill göra allt för att underkasta sig gud. Därför är det omöjligt för en troende muslim att ifrågasätta koranen. Vilket gör att en diskussion blir väldigt svår. En muslim helt enkelt accepterar kroppsbestraffning som ett legitimt straff, hur vidrigt det än är, helt enkelt för att de tror gud tycker så. Att sedan mordern vetenskap (bla inom psykologi) påvisat att grym kroppsbestraffning såsom stympning /piskning/stening kan frambringar sadistiska tendenser och skapar grymma människor väljer man lätt att se förbi. Gud har ju betämt hur det ska vara, även om det verkar märkligt så är det ju inte vår plats attt ifrågasätta. Där i ligger min rädsa för islam, och självklart för utövare av andra religioner som lagt det kritiskt tänkandet på hyllan.

Varför ska homosexuella straffas så grymt för sina gärningar? Vad rör det er, ni begår dem ju inte själva och som ni själva säger så kommer gud själv att straffa dem.

Varför ska ogifta människor som tycker om varandra och har sex straffas så ohyggligt? Vad rör dessa handlingar er, ni själva begår dem ju inte? Kärlek, även det fyskiska är enligt mig det vackraste som finns, och hur den manifisterar sig mella människor spelar ingen roll så länge de tycker om det och inte skadar varandra.

Något som jag finner väldigt intressant är att muslimer ofta nämner i diskussioner att de ser Jesus som en viktig profet. Men aldrig har jag läst vad Jesus profeten har lärt muslimerna och vad i hans ord som muslimer finner viktigt? "Låt den utan synd kasta den första stenen" verkar ju i varje fall inte vara något man tagit åt sig. Som jag skrev i början så lägger ofta kristna inte så mycket vikt vid Jesus ord heller, lika bra att skriva det så jag slipper försvara dem senare.
Citera
2006-09-25, 04:26
Bannlyst
Snälla du - vi vet - far hem

Tro inte att vi är dumma.
Vi vet vad islam är.
Please GO HOME
Citera
2006-09-25, 04:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Hur kan du säga att det är en frivillig relation när straffet för att vända Allah ryggen är döden? Är det ett förhållande med jämvikt?
Islam står för Ondska. Titta på kvinnornas klädsel. Svart.
Svart står för Djävulen. Islam står för ondska - Läs sep 2001.
Citera
2006-09-25, 04:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CatoHectorian
denna ovilja att tänka själv och överlåta all resonering till en bok
Naturligtvis har muslimer en självständig tankeförmåga. Du tror väl inte att de är några slags robotar med Koranen som styrande datorprogram?
Citat:
en muslim är rädd för gud och vill göra allt för att underkasta sig gud.
Muslimer är ingen homogen massa. De är unika individer, precis som du och jag. Vissa av dem kanske är "rädda" för Gud, precis som en del kristna är det, men det gäller inte alla. Snarare borde man uttrycka det så att de flesta muslimer känner sig trygga med Gud.
Citat:
Därför är det omöjligt för en troende muslim att ifrågasätta koranen.
All text är tolkad text, och det går alldeles utmärkt för muslimer att diskutera och ifrågasätta olika tolkningar av Koranen.
Citat:
En muslim helt enkelt accepterar kroppsbestraffning som ett legitimt straff
Många muslimer tar avstånd från alla former av kroppsbestraffning.
Citat:
Varför ska homosexuella straffas så grymt för sina gärningar?
Ja, det är det många homo-, bi- och transsexuella muslimer som tycker också, se http://ww.QueerJihad.org/
Citera
2006-09-25, 04:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av grifter
Jag antar att Mohamed bör vara förebilden för Islam och Jesus för Kristendomen. Finge jag satsa allt jag hade på vem av dem som är mest fredlig och kärleksfull, vems grundidéer som skulle ha störst chans att leda till världsfred vore valet enkelt trots att jag inte är en extremt ortodox kristen. För den sakens skull behöver inte Mohamed med sina idéer vara onda eller dåliga, har för lite kunskap om detta.

Sen har båda religionerna missbrukats grovt och missuppfattats många gånger genom historien oavsett grundidéerna.
Vi stör ju inte muhammedanerna. Varför i hvete kommer dom hit och stör oss. Jo - dom vill påtvinga oss sin pedofilprpfet. Kära muslimer - lämna oss ifred - låt oss ha vår Jesus.Annars . . . . .
Citera
2006-09-25, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grottis
Naturligtvis har muslimer en självständig tankeförmåga. Du tror väl inte att de är några slags robotar med Koranen som styrande datorprogram?

Min erfarenhet med muslimer är just det. Behöver bara läsa vad muslimerna i detta formum har skrivit så bekräftas det.

Citat:
Muslimer är ingen homogen massa. De är unika individer, precis som du och jag. Vissa av dem kanske är "rädda" för Gud, precis som en del kristna är det, men det gäller inte alla. Snarare borde man uttrycka det så att de flesta muslimer känner sig trygga med Gud.
Självklart är de individer! Men islam är förödande på individuellt kritiskt tänkande eftersom man inte får tänka kritiskt om islam som muslim.

Citat:
All text är tolkad text, och det går alldeles utmärkt för muslimer att diskutera och ifrågasätta olika tolkningar av Koranen.

Många muslimer tar avstånd från alla former av kroppsbestraffning.

Visa mig troende mainstream muslimer som har den uppfattningen, jag har som sagt inte sett dem på detta forum eller i min privata liv. De som tar avstånd är enligt min erfarenhet fd muslimer. Eller någon mer liberal förgrening som verkligen inte kan ses som mainstream.

Citat:
Ja, det är det många homo-, bi- och transsexuella muslimer som tycker också, se http://ww.QueerJihad.org/

Visst existerar det, men det är som sagt långt ifrån huvudelen av Islams utövare, för att vara mer exakt så är det en liten, liten minoritet. Ungeför som organiserade katolska homosexuella. Fråga de muslimska debattörerna på detta forum och se vad du får för svar, jag har läst hela den här tråden och samtliga har varit väldigt liktänkande, och inte en kritisk tanke om koranen.
Citera
2006-09-25, 05:14
Bannlyst
Citat:
Min erfarenhet med muslimer är just det. Behöver bara läsa vad muslimerna i detta formum har skrivit så bekräftas det.
Hur många muslimer är det som postat i denna tråd? En handfull. Mycket imponerande empiriskt underlag för att dra allmänna slutsatser om Sveriges c:a 150,000 muslimer, för att inte tala om de 1,3 miljarderna i hela världen.
Citat:
Men islam är förödande på individuellt kritiskt tänkande eftersom man inte får tänka kritiskt om islam som muslim.
Kolla t.ex. in http://www.liberalislam.net/ , http://www.freemuslims.org/ och http://www.kritiskemuslimer.dk/
Citat:
Visa mig troende mainstream muslimer som har den uppfattningen, jag har som sagt inte sett dem på detta forum eller i min privata liv. De som tar avstånd är enligt min erfarenhet fd muslimer.
Du behöver vidga dina erfarenhetsramar. Studera t.ex. euroislam.
Citat:
Visst existerar det, men det är som sagt långt ifrån huvudelen av Islams utövare, för att vara mer exakt så är det en liten, liten minoritet. Ungeför som organiserade katolska homosexuella.
Det finns ungefär 50 miljoner homosexuella muslimer i världen. Jag tror att flertalet av dem inte accepterar den homofobi som vädras på vissa ställen bland islams texter.
Citera
2006-09-25, 05:27
Medlem
Citat:
Hur många muslimer är det som postat i denna tråd? En handfull. Mycket imponerande empiriskt underlag för att dra allmänna slutsatser om Sveriges c:a 150,000 muslimer, för att inte tala om de 1,3 miljarderna i hela världen.

Varför syns de aldrig då? Vad finns det empiriska underlaget för att mina slutsatser är fel? Jag tolkar det som att du anser att ingen av de muslimska debattörer här inte är representiva för Islam?

Citat:
Kolla t.ex. in http://www.liberalislam.net/ , http://www.freemuslims.org/ och http://www.kritiskemuslimer.dk/

Vissst, det finns massor av små obskyra avgreningar i de flesta religioner, men de representerar knappast den stora populationen inom Islam.

Citat:
Det finns ungefär 50 miljoner homosexuella muslimer i världen. Jag tror att flertalet av dem inte accepterar den homofobi som vädras på vissa ställen bland islams texter.

Det hoppas inte jag heller, men tyvärr så lär de råka riktigt illa ut om de vädrar dessa åsikter offentligt. Gör de det har de enligt Islamsk lag gjort sig skyldiga till två brott, homosexuallitet och hädelse.
Citera
2006-09-25, 05:40
Bannlyst
Citat:
Vad finns det empiriska underlaget för att mina slutsatser är fel?
Här har du empiriska data om vad befolkningen tycker i de muslimska länderna:
http://www.worldvaluessurvey.org/
Där kan du bland annat läsa att en överväldigande majoritet av muslimerna är för demokrati. I muslimska Jordanien, för att ta ett konkret land som exempel, så tyckte (år 2001) 94% av befolkningen att demokrati är mycket bra eller ganska bra, medan ynka 6% tyckte att demokrati är ganska dåligt eller mycket dåligt.

Slutsats: Jordaniens muslimer är anhängare av demokrati.
Citera
2006-09-25, 05:51
Medlem
Citat:
Här har du empiriska data om vad befolkningen tycker i de muslimska länderna:
http://www.worldvaluessurvey.org/
Där kan du bland annat läsa att en överväldigande majoritet av muslimerna är för demokrati. I muslimska Jordanien, för att ta ett konkret land som exempel, så tyckte (år 2001) 94% av befolkningen att demokrati är mycket bra eller ganska bra, medan ynka 6% tyckte att demokrati är ganska dåligt eller mycket dåligt.

Slutsats: Jordaniens muslimer är anhängare av demokrati.

Jätteintressant! Titta på statistiken om vad de tycker om sharialagar, icke religiösa politiska ledare och homosexuella så får du se något otäckt.

edit:

Läser mer och mer statistik och börjar inse att det är värre än vad jag trodde.
Dessutom är det inte säkert att alla tillfrågade är muslimer, skulle inte förvåna mig om de som svara liberalt är sekulariserade eller tillhör annan religiös gruppering.
Citera
2006-09-25, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swanen
Vi stör ju inte muhammedanerna. Varför i hvete kommer dom hit och stör oss. Jo - dom vill påtvinga oss sin pedofilprpfet. Kära muslimer - lämna oss ifred - låt oss ha vår Jesus.Annars . . . . .

Jesus är profet i Islam med. Kristna har alltid stört muslimerna, läs om korstågen mot Islam. Vi muslimer bor här och kommer leva våra liv här vare sig en korkad rasist som du vill det, eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in