2006-09-21, 16:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BSO
Jag vet inte om någon annan religion som så framgångsrikt kan förslava sina tillbedjare, så dessa sedan kan styras och kontrolleras av diverse maktgiriga religiösa/politiska ledare.
Andra religioner som visat sig vara utmärkta redskap att förslava undersåtarna och/eller låta dem "kontrolleras av diverse maktgiriga religiösa/politiska ledare". Konfucianismen i Kina och Korea samt shinto i Japan (fram till 1945).
Citera
2006-09-21, 17:04
Medlem
Citat:
Tss, det är klart det är hans uppgift att förklara hur islam ligger till - om det inte är en våldsam, primitiv religion, som påstås upprepade gånger i tråden - om han vill föra fram en annan tolkning?

Jämförelser i all sin ära, men det är mest käbbel hit och dit från båda sidor. "Ni är såna!" "Ameh ni rå!" Det är sandlåda på hög nivå.

Själv anser jag att en bra muslim är en sekulariserad muslim. Jag vet inte om någon annan religion som så framgångsrikt kan förslava sina tillbedjare, så dessa sedan kan styras och kontrolleras av diverse maktgiriga religiösa/politiska ledare. Ungefär som katolska kyrkan på medeltiden. (Oj, jämförelse )
Pssst..vi talar om en hon inte han.

Jag kallar det nog for att framfora sin asikt, lagga fram synpunkter i forsta hand. Daremot for att bemota det missuppfattningar som rader om Islam.

Ja tyvarr finns det en del debattorer som fort vill kasta sig ner i sandladan, men Ibn Hazm tillhor inte en av dom. Undrade ju redan om du last nagra av henne inlagg? Tror du outtalat redan svarat pa det...

Jo det ar val ganska vanligt att just icke muslimer har asikter om vem som ar bra och dalig muslim. Som muslim foredrar jag att laga det avgorandet till Den som kanner oss bast, Allah SWT.

OM du skulle ha last Ibn Hazms inlagg och mina, sa skulle du se att vi inte alls ar med pa noterna att det ar ledare som vi ar slavar till utan till Allah SWT. Det tror jag framgatt ganska klart. Aven hur vi SER pa ledare som styr och staller.
Citera
2006-09-21, 17:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Jo det ar val ganska vanligt att just icke muslimer har asikter om vem som ar bra och dalig muslim. Som muslim foredrar jag att laga det avgorandet till Den som kanner oss bast, Allah SWT.
Jag har också noterat detta märkliga förhållande. Flertalet icke-muslimska debattörer verkar bergfast övertygade om sin egen förmåga att avgöra vad som är "riktig" islam och vilka som är "sanna" eller "äkta" muslimer.

Så här tycks många islamkritiker och islamofober resonera: Den som stämmer överens med vår stereotypa bild om hur en muslim skall vara, dvs. är våldsam, primitiv och fanatisk, den är en "äkta muslim", den är en "bra representant" för islam. Men den muslim som är god, fridsam och dygdig, den är "oäkta" och "representerar inte" islam.

Med denna förnuftsvidriga logik är det inte underligt att man får en förvänd bild av verkliga förhållanden.
Citera
2006-09-21, 17:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grottis
Jag har också noterat detta märkliga förhållande. Flertalet icke-muslimska debattörer verkar bergfast övertygade om sin egen förmåga att avgöra vad som är "riktig" islam och vilka som är "sanna" eller "äkta" muslimer.

Så här tycks många islamkritiker och islamofober resonera: Den som stämmer överens med vår stereotypa bild om hur en muslim skall vara, dvs. är våldsam, primitiv och fanatisk, den är en "äkta muslim", den är en "bra representant" för islam. Men den muslim som är god, fridsam och dygdig, den är "oäkta" och "representerar inte" islam.

Med denna förnuftsvidriga logik är det inte underligt att man får en förvänd bild av verkliga förhållanden.
Så du antyder att muhammed inte var en äkta muslim? Vi islamkritiker och islamofober baserar bara våran stereotypa bild av en äkta muslim efter muhammed själv, det vill säga: "våldsam, primitiv och fanatisk."

Många muslimer lever upp till den bilden av muhammed än idag, undra varför?
Citera
2006-09-21, 17:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GayMan
Så du antyder att muhammed inte var en äkta muslim?
Det var inte alls vad jag antydde. Om du läser mitt inlägg noga, och alla mina tidigare, så förstår du att jag inte tycker att man överhuvudtaget skall använda sig av sådana termer som "äkta" när man diskuterar religion och religionsutövare. Sådana termer bygger på en essentialistisk uppfattning om verkligheten som jag bestämt avvisar, här och i alla mina tidigare inlägg.
Citera
2006-09-21, 18:28
Medlem
BSOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Pssst..vi talar om en hon inte han.

Jag kallar det nog for att framfora sin asikt, lagga fram synpunkter i forsta hand. Daremot for att bemota det missuppfattningar som rader om Islam.

Ja tyvarr finns det en del debattorer som fort vill kasta sig ner i sandladan, men Ibn Hazm tillhor inte en av dom. Undrade ju redan om du last nagra av henne inlagg? Tror du outtalat redan svarat pa det...

OM du skulle ha last Ibn Hazms inlagg och mina, sa skulle du se att vi inte alls ar med pa noterna att det ar ledare som vi ar slavar till utan till Allah SWT. Det tror jag framgatt ganska klart. Aven hur vi SER pa ledare som styr och staller.

Nu har jag ju inte sagt att varken du eller IbnHazm är slavar under någon ledare, eller att någon annan är det heller. När jag nämnde slavmentaliteten avsåg jag just gud/människa-relationen i islam. Låt mig bryta ner det till ett par punkter så du förstår.

1. Allahs ord kan inte ifrågasättas.
2. Koranen, hadditherna och diverse andra texter är motsägelsefulla på flera punkter, gällande mångt och mycket.
3. En extremist/politiker tar fram de krigiska och oförsonliga bitarna ur texterna och rättfärdigar på så sätt de handlingar denne vill att folk ska utföra.
4. Kaos utbryter.

Sådan är slavmentaliteten, och effekterna av den genomsyrar hela den islamiska världen - för vart är muslimernas protester när extremisterna utför de mest grymma, brutala, blodtörstiga handlingar i Allahs namn? Det går bra att "rasa mot västvärlden" när ett par danskar tecknar en bild på Muhammed, men när kristna skolbarn blir avrättade i Allahs namn på väg till skolan av fanatiker håller ni käften. Det är hyckleri. Det är avskyvärt. Allt pga den slavmentalitet som islam står för, för ni kan inte ifrågasätta Allahs ord, inte ens när det förvrängs av extremisterna.

Visst, ni tar avstånd från sådana handlingar. Gör det. Men jag har inte hört några arga rop när fanatikerna drar er guds namn i smutsen på det sättet.
Citera
2006-09-21, 19:27
Bannlyst
Citat:
1. Allahs ord kan inte ifrågasättas.
2. Koranen, hadditherna och diverse andra texter är motsägelsefulla på flera punkter, gällande mångt och mycket.
3. En extremist/politiker tar fram de krigiska och oförsonliga bitarna ur texterna och rättfärdigar på så sätt de handlingar denne vill att folk ska utföra.
4. Kaos utbryter.
Dessa punkter ser jag som en mycket insiktsfull beskrivning av extremistiska muslimer och militanta islamister. Men att alla 1,3 miljarder muslimer i världen skulle dela på någon slags mentalitet tror jag är felaktigt.

Finns det för resten en svensk mentalitet? Jag har hört utlänningar beskriva svensken som inåtbunden, blyg, fåordig och sexuellt lössläppt. Men vem känner igen sig i det? Exemplet visar bara hur konstigt det blir när man tillvitar stora folkgrupper en viss mentalitet.
Citera
2006-09-21, 19:46
Medlem
BSOs avatar
Citat:
Dessa punkter ser jag som en mycket insiktsfull beskrivning av extremistiska muslimer och militanta islamister. Men att alla 1,3 miljarder muslimer i världen skulle dela på någon slags mentalitet tror jag är felaktigt.

Det tror inte jag. Läs resten av inlägget så förstår du varför. Eller det kanske du gjorde, men valde att inte kommentera det? Det verkar ju vara en ganska känslig fråga för muslimer.
Citera
2006-09-21, 19:51
Bannlyst
Citat:

Finns det för resten en svensk mentalitet? Jag har hört utlänningar beskriva svensken som inåtbunden, blyg, fåordig och sexuellt lössläppt. Men vem känner igen sig i det? Exemplet visar bara hur konstigt det blir när man tillvitar stora folkgrupper en viss mentalitet.

Hur tror du muslim världen skulle reagera om det inte var för det?

1. Danska imamer åker ner med 3 falska nidbilder, utöver de 12 i JP. varför tror du Irans president reagerade 3 månader efter alla andra?

2. Extremister "misstolkar" det som stämmer in på dom och reagerar/agerar, kritik får inte komma från kuffar!

Hörde du om svenskar som startade upplopp med?
Citera
2006-09-21, 20:09
Medlem
Citat:

Visst, men muslimer är ingen folkgrupp. Islam är ett trossystem vars anhängare förutsätts dela vissa gemensamma värderingar som ganska exakt bestäms i Koranen och i Sunna/haditherna.
Citera
2006-09-21, 20:14
Bannlyst
Citat:
Det tror inte jag. Läs resten av inlägget så förstår du varför. Eller det kanske du gjorde, men valde att inte kommentera det? Det verkar ju vara en ganska känslig fråga för muslimer.
Jaså? Har du någon gång aktivt försökt hitta material som motsäger din bild av islam? Nu kan ju inte jag sitta här och skaffa fram sådant åt dig för varje terrordåd som begåtts. Det får räcka med ett exempel på muslimska reaktioner. Följande länk innehåller en lång lista på födömanden av 9/11 i islamiska media: Islamic statements against terrorism in the wake of the September 11 mass murders.

Jag kan ge ett smakprov genom att citera första uttalandet som listas, där ett femtiotal muslimska forskare och politiker fördömer terrordåden:
Citat:
“The undersigned, leaders of Islamic movements, are horrified by the events of Tuesday 11 September 2001 in the United States which resulted in massive killing, destruction and attack on innocent lives. We express our deepest sympathies and sorrow. We condemn, in the strongest terms, the incidents, which are against all human and Islamic norms. This is grounded in the Noble Laws of Islam which forbid all forms of attacks on innocents. God Almighty says in the Holy Qur'an: 'No bearer of burdens can bear the burden of another' (Surah al-Isra 17:15).”
Citera
2006-09-21, 20:32
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
Jaså? Har du någon gång aktivt försökt hitta material som motsäger din bild av islam? Nu kan ju inte jag sitta här och skaffa fram sådant åt dig för varje terrordåd som begåtts. Det får räcka med ett exempel på muslimska reaktioner. Följande länk innehåller en lång lista på födömanden av 9/11 i islamiska media: Islamic statements against terrorism in the wake of the September 11 mass murders.

Jag kan ge ett smakprov genom att citera första uttalandet som listas, där ett femtiotal muslimska forskare och politiker fördömer terrordåden:
...samtidigt som det finns miljoner verser som hävdar motsatsen, att mord är ett måste inom islam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in