Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-10-19, 14:46
Citat:
Ursprungligen postat av Bogandoff
Är det ofrivilliga tankar som uppstår helt spontant så är det väl till viss del inte normalt.
Men att man "talar" till sig själv i tredje person som om man vore en kurator eller liknande, för att analysera ens egna handlingar och på så sätt rannsaka sig själv är inte onormalt.
Snarare tycker jag att fler person bör sitta och dividera med sig själv ibland. Viktigt det där med självinsikt.

Det läskiga tycker jag snarare är när man håller aktiva konversationer med folk, för då känns det inte som att min hjärna hinner resonera bland möjliga svar, och vad dessa kan leda till eller tolkas som, så ibland kan jag sådär en halv minut efter ett samtal komma på precis det rätta svaret, som nu istället ersattes av något generiskt, eller ibland rent av klantigt. Suger att ha självinsikt och inte kunna vara riktigt konsekvent i sitt beteende, men jag kanske lider av något annat än TS, men något oavsett. Fan vet? Blivit kallad schizoid så många gånger att jag kanske börjar ta åt mig.
Citera
2024-10-19, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnasHans
Först och främst kan det vara bra att säga att tar jag Abilify för vanföreställningar.

Har märkt på sistone att jag har något som kommenterar hur jag tänker kring saker och ting. Exempel kan vara ”hur tänkte du nu gällande detta, och hur är min reaktion egentligen och varför?”
Inga direkta röster, utan mer något som är i huvudet och uppmärksammar hur jag tänker. En extra dimension av medvetenhet. Blir trött och lite orolig då jag inte fattar vad som står på.

Är det någon som förstår hur jag menar och är det något att prata med min läkare om?

Jag tycker att det låter klokt att prata med din läkare. Så länge du har hyfsat förtroende för läkaren så kan det väl inte skada att bolla ett extra varv?

Att ha en metanivå inom sig som kommenterar ens tankar låter i sig inte särskilt ovanligt. Men det verkar vara något i de här metatankarnas kvalitet som du reagerar på och då tycker jag att det låter vettigt att bolla med någon professionell som kan ställa rätt följdfrågor och fånga upp om något verkar sticka ut. Om det är ett tidigt tecken på försämring eller någon biverkning så kan ju det vara bra att veta. Och om det inte är det, så kan det ju också vara skönt att bli lugnad och kunna släppa det hela.
Citera
2024-10-20, 20:24
Medlem
DragforADHDs avatar
så länge det bara är tankar så är det ingen fara. men om man hör röster som börjar kommentera då är det psyk som gäller
Citera
2024-10-21, 08:40
Medlem
Bogandoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erik.otuktsson
Det läskiga tycker jag snarare är när man håller aktiva konversationer med folk, för då känns det inte som att min hjärna hinner resonera bland möjliga svar, och vad dessa kan leda till eller tolkas som, så ibland kan jag sådär en halv minut efter ett samtal komma på precis det rätta svaret, som nu istället ersattes av något generiskt, eller ibland rent av klantigt. Suger att ha självinsikt och inte kunna vara riktigt konsekvent i sitt beteende, men jag kanske lider av något annat än TS, men något oavsett. Fan vet? Blivit kallad schizoid så många gånger att jag kanske börjar ta åt mig.
Känner igen mig i det där. Många gånger har jag kommit på ett bättre svar senare när jag fått lite tid att resonera över situationen. I dagens tid så verkar alla vilja stämpla någon med en rad olika mentala sjukdomar men jag finner ingen mening i det. Du och jag är väl helt enkelt bara klumpiga i det sociala, speciellt när det går fort och man inte hinner tänka efter. Behöver ju inte vara psykstörd för det, även om man nu framstår som konstigt för att man inte riktigt hänger med tempot av en normal konversation.
Citera
2024-10-21, 09:02
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnasHans
Först och främst kan det vara bra att säga att tar jag Abilify för vanföreställningar.

Har märkt på sistone att jag har något som kommenterar hur jag tänker kring saker och ting. Exempel kan vara ”hur tänkte du nu gällande detta, och hur är min reaktion egentligen och varför?”
Inga direkta röster, utan mer något som är i huvudet och uppmärksammar hur jag tänker. En extra dimension av medvetenhet. Blir trött och lite orolig då jag inte fattar vad som står på.

Är det någon som förstår hur jag menar och är det något att prata med min läkare om?
En del försvinner inte vaneföreställningarna även med medicin men det går att leva med ändå. Det positiva är att jag tror inte du står på någon hög dosering. Ganska vanligt att uppleva att någon skäl ens tankar. Du bör vara vaksam om det blir värre.
Citera
2024-10-22, 12:41
Citat:
Ursprungligen postat av Bogandoff
Känner igen mig i det där. Många gånger har jag kommit på ett bättre svar senare när jag fått lite tid att resonera över situationen. I dagens tid så verkar alla vilja stämpla någon med en rad olika mentala sjukdomar men jag finner ingen mening i det. Du och jag är väl helt enkelt bara klumpiga i det sociala, speciellt när det går fort och man inte hinner tänka efter. Behöver ju inte vara psykstörd för det, även om man nu framstår som konstigt för att man inte riktigt hänger med tempot av en normal konversation.

Stämmer, men det är ändå jobbigt. Har förvisso de senaste 10 åren inte brytt mig så mycket, men ens avsaknad av vänner gör sig extra påmind när man precis börjat plugga igen och bor på ett campus bland uteslutande andra studenter. Man tänker att det då borde vara enklare att skaffa nya relationer, men på något sätt blir det nästan svårare. Eller så är det ett kvitto på att jag faktiskt är lite fucked up och bara inte har hittat resten av alla oönskade outcasts än, för gud ska veta att min klass är så "normie" det bara blir. 90% svenska tjejer i åldern 18-25, 8% svenska grabbar i åldern 18-25, 1% svensk grabb 30+ och så 1% invandrare. Rätt konstig fördelning sett till Sveriges demografi, men vissa program blir väl så.

Blev som ett jävla blogginlägg här, vilket inte riktigt var tanken. Skyller på en helt meningslös föreläsning som sög lite mycket must ur mig.
Senast redigerad av erik.otuktsson 2024-10-22 kl. 12:59.
Citera
2024-10-22, 15:37
Jag tycker det låter helt normalt. Förstår inte vad det läskiga är. Låter som att du har varit en NPC tidigare och nu fått eget medvetande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in