2006-08-26, 21:03
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacGayVer
Det är riktigt, riktigt gott.

Färska grönsaker är alltid givetvis bättre, men som fattig student svårare och dyrare att ha liggande hemma så enklare med frysta som man alltid kan ha i frysen.

Wooka kan man givetvis göra, vilket jag gör om jag har med kött i då köttet ändå måste wookas, men med frysta grönsaker brukar jag fuska och bara slänga ner det mot slutet så de tinar upp och hinner småkoka lite.

Är man riktigt duktig så ska man ju ha thaibasilika i och även hackad peppar (röd eller grön) men det är också sånt som iaf jag inte alltid har liggande hemma och fisksåsen är även det en smaksak som allt annat
Absolut! Ditt tips skall jag använda mig av imorgon när jag får besök, det kommer gå hem utan tvekan. Lär nog försöka mig på att piffa upp det hela med lite habanero.
Citera
2006-08-27, 01:27
Medlem
IbnHazms avatar
Tabboli, Baba Ghannoj och friterade potatis skivor äts med Libabröd är en favorit här. Mjaddara (Grönalinser och grov bulgur med friterade lökringar) serveras med tomatsallad är också att föredra när apititen lutar åt vegetariskmat.
Citera
2006-08-27, 13:00
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Potatis och purjosoppa, fransk löksoppa, vitloks soppa, nässelsoppa, spenatsoppa, sparris soppa eller max veggo burgare.
Citera
2006-08-27, 15:27
Medlem
wääuus avatar
ok jag är inte köttätare, men ni som vägrar vegmat kommer aldrig att vägra gibaniza!

vispa ägg och blanda i keso och fetaost, (sån som köps på en stor stålcylinder hos turken på hörnet typ hög fetthalt)
köp filodeg där också se till så att den inte är möglig

olja en form och lägg i filodeg, varva smeten med filodeg och olja, ha i ugnen tills den verkar klar

det e najs!
Citera
2006-08-27, 15:40
Medlem
Subb[a]s avatar
Jag tror aldrig jag ätit en helt vegetarisk rätt. Har det inte innehållit ägg, så har det nog innehållit smör.

Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
ok jag är inte köttätare, men ni som vägrar vegmat kommer aldrig att vägra gibaniza!

vispa ägg och blanda i keso och fetaost, (sån som köps på en stor stålcylinder hos turken på hörnet typ hög fetthalt)
köp filodeg där också se till så att den inte är möglig

olja en form och lägg i filodeg, varva smeten med filodeg och olja, ha i ugnen tills den verkar klar

det e najs!

Nej, för det där är inte vegmat.
Citera
2006-08-27, 16:33
Medlem
MacGayVers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Absolut! Ditt tips skall jag använda mig av imorgon när jag får besök, det kommer gå hem utan tvekan. Lär nog försöka mig på att piffa upp det hela med lite habanero.

Hoppas det gick/går bra
Citera
2006-08-27, 17:24
Medlem
wääuus avatar
ok sorry, ska det vara helt veg. då? inte bara utan kött, då ber jag om ursäkt
Citera
2006-08-28, 02:17
Medlem
Soppa på röda linser är riktigt fint, men den ska vara riktigt tjock och med ett fint grovt bröd till.

Annars är Quornfärs riktigt fint.
Citera
2006-08-28, 02:28
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Visst saknar jag en del kötträtter men för mig handlar det om att jag inte anser mig ha en rätt att åsamka djur lidande för att tillfredsställa mina smaklökar.

Du är medveten om att du kan köpa ekologiskt kött och ekologiska mejeriprodukter som garanterar att djuren har haft ett humant och drägligt liv? Oavsett om du inte äter kött så kommer djur fortfarande att slaktas runt om i världen så då kan man ju lika gärna go with the flow så att säga.

OnT: Det enda jag ätit som aldrig innehållit kött eller fisk måste vara pannkakor så det får väl klassas som favoriten. Edit: Detta innehåller ju förvisso mjök och ägg, är detta helt fel då med tanke på att de produkterna kommer från djur?
Citera
2006-08-28, 09:44
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacGayVer
Hoppas det gick/går bra
Det gick riktigt bra, smakade bra även om det blev lite starkt pga mycket kryddor. Får tacka igen, speciellt när jag lyckades imponera lite extra på flickvännens föräldrar
Citera
2006-08-28, 09:46
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Du är medveten om att du kan köpa ekologiskt kött och ekologiska mejeriprodukter som garanterar att djuren har haft ett humant och drägligt liv? Oavsett om du inte äter kött så kommer djur fortfarande att slaktas runt om i världen så då kan man ju lika gärna go with the flow så att säga.
Du har helt rätt i att ekologiska produkter är ett steg i rätt riktning även om det i sig inte garanteras att djuren haft ett bra liv. Bl.a. har studier av kravmärkta gårdar för höns visat att hönorna likväl stressas och att alla inte hinner ta del av sittpinne m.m.

Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
OnT: Det enda jag ätit som aldrig innehållit kött eller fisk måste vara pannkakor så det får väl klassas som favoriten. Edit: Detta innehåller ju förvisso mjök och ägg, är detta helt fel då med tanke på att de produkterna kommer från djur?
Jag är visserligen vegan men min tanke med tråden var vegetarisk mat, vilket får inkludera mjölk och ägg. Annars hade denna tråd blivit ganska kort och innehållsfattig är jag rädd.
Citera
2006-08-28, 10:57
Medlem
MacGayVers avatar
Citat:
Det gick riktigt bra, smakade bra även om det blev lite starkt pga mycket kryddor. Får tacka igen, speciellt när jag lyckades imponera lite extra på flickvännens föräldrar

Lät riktigt bra det dära, kul att lilla köttätarjag kunde hjälpa en vegetarian med mattips
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in