2024-10-15, 08:41
Medlem
Hej,
Jag har en Plexgear moviesaver 600
som funkar utmärkt i PC miljö.
Tacksam för tips på länk till passande program att installera på
MacOS
Senast redigerad av Adawog 2024-10-15 kl. 08:42. Anledning: "passande" tillagt
Citera
2024-10-15, 09:53
Medlem
sommarlovs avatar
Du har redan det som behövs.
QuickTime.
Se bara till att drivrutinen som behövs är installerad.
Sedan kan du välja ny inspelning i QT...
Citera
2024-10-17, 16:11
Medlem
Hej,
Tack för svar. När jag väljer ny filminspelning i Quicktime
så går bara webkameran igång. Jag behöver ju
att signalen kommer in från USB-ingången där
jag har satt i plexgearstickan som lyser rött.
Citera
2024-10-18, 09:19
Medlem
Jag tror inte att det är QuickTime Player du ska använda, utan den lilla appen Bildinsamling (följer också med din Mac).

Bildinsamling kan ta emot bilder och filmer från t.ex. iPhone, andra kameror och scanners. Jag hade för länge sedan något liknande Moviesaver och överförde VHS-band till datorn. Minns inte vad jag använde för programvara då, men jag tror att det var något som följde med apparaten. Blev inget vidare resultat om jag minns rätt.

Prova att ansluta MovieSaver till datorn med en USB-kabel (om det går), starta Bildinsamling och se om MovieSaver dyker upp som ett alternativ i fältet till vänster.
Citera
2024-10-18, 13:16
Medlem
eltonkebabs avatar
Du behöver en drivrutin som fungerar och med tanke på att det gäller nån kinesisk skräppryl så kan jag nästan garantera att det inte finns fungerande drivrutiner.
Citera
2024-10-19, 12:38
Medlem
Hej igen,
Nu har jag kommit så långt att jag kan spela in
ljudet från Video 8 kameran via ett alternativ som heter USB28286 device
men jag kan inte välja bort den inbyggda kameran i Quicktime.
Tacksam för fler tips
Citera
2024-10-23, 20:48
Medlem
citizenofmetropias avatar
Det var ett tag sedan jag gjorde detta själv, men om drivrutinerna är korrekt installerade bör du kunna välja rätt enhet i listan över tillgängliga enheter i QuickTime. Om du saknar de rätta drivrutinerna rekommenderar jag att du kontaktar kundtjänst på Kjell & Company – det är möjligt att de har dem kvar internt. Man brukade lagra drivrutiner, datablad och manualer ett par år för att sådana här frågor dök upp lite då och då.

EDIT: Här är drivrutinerna direkt från Kjelle.
Senast redigerad av citizenofmetropia 2024-10-23 kl. 21:05.
Citera
2024-10-25, 07:15
Medlem
Tack för din hjälp så långt.
Då "unarchiver " inte vill packa upp/köra -exe filerna
är jag tacksam för tips på alternativt uppackningsprogram.
Citera
2024-10-25, 08:43
Medlem
Av ren nyfikenhet försökte jag ladda ner filerna som Citizen länkade till. Av någon anledning gick det inte alls.

Men det spelar egentligen ingen roll: .exe-filer är installationsfiler för Windows och går inte att köra på en Mac. Ett bra försök, men det kommer aldrig att fungera.
Citera
2024-10-26, 15:56
Medlem
citizenofmetropias avatar
Jag laddade aldrig ned filerna själv. Men eftersom jag nu är investerad i detta så gjorde jag det nu.
Det finns en mapp som heter "MAC" i arkivet 99003_updated_2021.zip

I den mappen finns en .pkg-fil som det är tänkt att du skall köra som Mac-användare. Precis som man beskrev ovan så kan Mac inte hantera .exe filer.

Fungerar inte det så finns det ytterligare en mapp som heter "MAC 64bit" som har ett arkiv till du kan packa upp och sedan installera. Finns även en enklare manual i pdf-format i samma mapp.

Eftersom att du öppnar en fil från en overtiferad tredje-part så behöver du godkänna att den körs.
Senast redigerad av citizenofmetropia 2024-10-26 kl. 15:59.
Citera
2024-10-27, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av citizenofmetropia
Jag laddade aldrig ned filerna själv. Men eftersom jag nu är investerad i detta så gjorde jag det nu.
Det finns en mapp som heter "MAC" i arkivet 99003_updated_2021.zip

I den mappen finns en .pkg-fil som det är tänkt att du skall köra som Mac-användare. Precis som man beskrev ovan så kan Mac inte hantera .exe filer.

Fungerar inte det så finns det ytterligare en mapp som heter "MAC 64bit" som har ett arkiv till du kan packa upp och sedan installera. Finns även en enklare manual i pdf-format i samma mapp.

Eftersom att du öppnar en fil från en overtiferad tredje-part så behöver du godkänna att den körs.

Hej,
Jag har gjort allt enl.ovan och det enda som jag kan få in ljudet där jag kan välja mellan
inbyggd mikrofon och USB 28286 device. Jag kan således ine välja bort "inbyggd kamera"
Citera
2025-09-26, 08:35
Medlem
Hittade du någon lösning på detta?

Citat:
Ursprungligen postat av Adawog
Hej,
Jag har gjort allt enl.ovan och det enda som jag kan få in ljudet där jag kan välja mellan
inbyggd mikrofon och USB 28286 device. Jag kan således ine välja bort "inbyggd kamera"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in