• 1
  • 2
2024-10-14, 13:50
Medlem
Beaver14s avatar
https://www.jp.se/2024-10-14/extra-m...teborgsbacken/ (låst artikel men man ser bild på den ena (påkörda) bilen.

https://sverigesradio.se/artikel/all...trafikpaverkan

I riktning mot Göteborg och alltså uppför den långa branta Göteborgsbacken har av någon anledning en bil kört in i en annan bil bakifrån med sådan kraft att föraren av den påkörda bilen fick klippas ut och föras till sjukhus med livshotande skador.

I artikeln (den låsta) står att det ena fordonet tillhörde Jönköpings Energi och föraren av den mår fysiskt ok. Jag är ingen bilexpert men det ser ut som att det rör sig om en Toyota Yaris eller motsvarande bil modell mindre som blivit påkörd och den är ordentligt ihoppressad bakifrån.

Hur har detta ens gått till? Den påkörda bilen måste ju ha stått still? Framkommer inte av artikeln att så skulle vara fallet.
Citera
2024-10-14, 14:27
Medlem
Jag har flera gånger råkat ut för bilar som byter fil illa där, och då kör jag ändå inte den vägen särskilt ofta. Folk råkar hamna bakom nån lastbil i högerfilen som p g a tung last går riktigt långsamt uppför, och när tålamodet tryter så byter de fil utan att se sig för särskilt noga.

Personbilen ser ut att ha träffats av något större fordon, då den har skador bak i hela bilens höjd.
Citera
2024-10-14, 14:55
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamikazeklanten
Jag har flera gånger råkat ut för bilar som byter fil illa där, och då kör jag ändå inte den vägen särskilt ofta. Folk råkar hamna bakom nån lastbil i högerfilen som p g a tung last går riktigt långsamt uppför, och när tålamodet tryter så byter de fil utan att se sig för särskilt noga.

Personbilen ser ut att ha träffats av något större fordon, då den har skador bak i hela bilens höjd.

Ja, det scenariot är ju möjligt och skulle relativt sett motsvara att den påkörda bilden varit "stillastående" i relation till den påkörande bilen från Jönköpings Energi som antagligen höll 90+ km/h.

Den påkörda bilen ser ju inte ut att vara något accelerationsmonster heller.
Citera
2024-10-14, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
https://www.jp.se/2024-10-14/extra-m...teborgsbacken/ (låst artikel men man ser bild på den ena (påkörda) bilen.

https://sverigesradio.se/artikel/all...trafikpaverkan

I riktning mot Göteborg och alltså uppför den långa branta Göteborgsbacken har av någon anledning en bil kört in i en annan bil bakifrån med sådan kraft att föraren av den påkörda bilen fick klippas ut och föras till sjukhus med livshotande skador.

I artikeln (den låsta) står att det ena fordonet tillhörde Jönköpings Energi och föraren av den mår fysiskt ok. Jag är ingen bilexpert men det ser ut som att det rör sig om en Toyota Yaris eller motsvarande bil modell mindre som blivit påkörd och den är ordentligt ihoppressad bakifrån.

Hur har detta ens gått till? Den påkörda bilen måste ju ha stått still? Framkommer inte av artikeln att så skulle vara fallet.

Toyota Aygo skulle jag säga. Den kommer nog inte upp i högre hastigheter än ca 70-80 i den backen, otroligt klen motor (i alla fall i de lite äldre).
Citera
2024-10-14, 19:11
Medlem
volym123s avatar
Jag åkte förbi bilen ca 3 min innan olyckan. Han stod med varningsblinkers på i innersta filen.
Citera
2024-10-14, 19:21
Medlem
Magnums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volym123
Jag åkte förbi bilen ca 3 min innan olyckan. Han stod med varningsblinkers på i innersta filen.

Det förklarar den kraftiga smällen. Inte speciellt ljust vid den tiden heller, kanske dålig sikt. Dumt att sitta kvar i bilen och invänta hjälp såvida han hade kunnat lämna bilen.
Citera
2024-10-15, 08:40
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum
Det förklarar den kraftiga smällen. Inte speciellt ljust vid den tiden heller, kanske dålig sikt. Dumt att sitta kvar i bilen och invänta hjälp såvida han hade kunnat lämna bilen.

Det var dimma på andra håll i området igår morse. Om det var det i backen vet jag inte. Men den svänger ju ganska kraftigt åt höger vilket gör att innerfilen blir skymd.

Kommer det en bil i full ös i innerfil och det plötsligt står en parkerad bil där, syns den sent, beroende vart i backen det är.
Citera
2024-10-15, 09:45
Medlem
Det måste vara en intensiv dödslängtan som får folk att sitta kvar i en havererad bil mitt i trafikflödet.
Citera
2024-10-15, 10:11
Medlem
volym123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det var dimma på andra håll i området igår morse. Om det var det i backen vet jag inte. Men den svänger ju ganska kraftigt åt höger vilket gör att innerfilen blir skymd.

Kommer det en bil i full ös i innerfil och det plötsligt står en parkerad bil där, syns den sent, beroende vart i backen det är.

Det var ingen dimma där igår. Han stod mitt i kurvan där det svänger som mest.
Han kom väldigt plötsligt på något konstigt sett.
Konstigt nog var det inga långtradare när jag kom. Så man trampade på gaspedalen. Kan tänka mig om man flippade med mobilen vid det tillfället så hade man inte hunnit reagera.
Citera
2024-10-15, 11:48
Medlem
416.5hps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volym123

Om det stämmer som volym123 säger, då är det väl den påkörande bilen som är vållande i det här fallet? I alla fall om den stillastående bilen har fått motorhaveri. Om han stannat i en kurva för att ta emot ett telefonsamtal är det en annan femma.
Citera
2024-10-15, 12:09
Medlem
Enligt låst artikel i Jönköpingsposten var påkörande bilen från Jönköping Energi.
Citera
2024-10-15, 12:09
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 416.5hp
Om det stämmer som volym123 säger, då är det väl den påkörande bilen som är vållande i det här fallet? I alla fall om den stillastående bilen har fått motorhaveri. Om han stannat i en kurva för att ta emot ett telefonsamtal är det en annan femma.
är bilen stillastående är det alltid 100% den påkörande bilen som är ansvarig då den inte har haft koll.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in