2024-10-12, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrsusX
Ok, nu är det lite väl mycket skitsnack från självutnämnda förståsigpåare som inte kan ett skit om fallskärmshoppning.

AROS är sveriges största klubb, där görs ojämförligt flest hopp varje år och då är det inte märkligt att det sker flest olyckor där också, det är ren sannolikhetslära.

Det finns inget som tyder på att klubben gjort något fel,

BSBD

3 döda på 2 är är ett extremt "facit".

Klubben gör definitivt något fel, vare sig det handlar om en obefintlig riskmedvetenhet (dvs dålig utbildning/jumpmasters) eller dåligt kontrollerad utrustning.
Citera
2024-10-12, 19:39
Medlem
Fillejubbs avatar
Citat:
Ok, nu är det lite väl mycket skitsnack från självutnämnda förståsigpåare som inte kan ett skit om fallskärmshoppning.

AROS är sveriges största klubb, där görs ojämförligt flest hopp varje år och då är det inte märkligt att det sker flest olyckor där också, det är ren sannolikhetslära.

Sedan, är det inte riskfritt att hopp fallskärm. Om man tar siffror från USA motsvarar ett hopp med fallskärm ungefär tre timmar på motorcykel. Man kan väl gissa att det är ungefär det samma här. Men man väljer sin risknivå när man hoppar.

Hoppar man med andra höjer det risken. Hoppar man en liten, snabbare och mer responsiv skärm höjer det risken. Swoopar man så höjer det risken.

Men vill man ägna sitt liv åt att riskminimera? Förr eller senare ska alla dö. När den stunden kommer vill då då ha spenderat hela ditt liv sittande i en fåtölj stickandes mössor allt medan du bara ätit hälsokost och kruskakli? Hur kul låter det? att hoppa fallskärm är det roligaste man kan göra med kläderna på (och det händer att man gör det med kläderna av också...). Vill man missa det för att man rädd och änslig? i slutet av dagen är det inte timmarna i ditt liv utan livet i dina timmar som räknas. Se till att dina timmar fylls med maximal med liv.

Nu var jag inte där, känner inte killen och går bara på officiella källor, men vad är det troligaste som hänt? Personen skulle göra en swoop, det betyder att man gör en låg, kraftig sväng så att man får upp farten rejält. Denna farten använder man sedan för att glida ut med maken så länge som möjligt. Känslan i att göra detta är UNDERBAR, men det är en riskfaktor just att farten är så hög. En annan riskfaktor är att för att kunna swoopa bra behöver du en mindre snabbare skärm, med mindre utrymme för misstag.

Vad jag har förstått var personen som gjorde detta en erfaren hoppare, men saker kan ändå gå fel. Du kan snubbla i trappa och dö också, ibland blir ett litet misstag fatalt. Det var nog vad som hände här. Av någon anledning planade han inte ut över marken utan gick i med hög fart. Jag har ingen aning om vad som hände just här med det finns ett antal saker som kan gå fel precis i detta momentet. Man kan "ställa upp" på för låg höjd, man kan missa att ta bormshandtagen, eller så kan man bli distraherad av något i precis fel sekund och missa timingen. Detta kan hända även personer med rätt kunskap, träning och erfarenhet. Olyckor händer inte bara i fallskärmshoppning.

Det finns inget som tyder på att klubben gjort något fel, eller att det varit något fel på utrustningen. Är det fel på utrustningen märker man det innan man går in för landning och drar reservfallskärmen och swoopar inte utan gör en vanlig landning.

Så det är sorgligt när någon stryker med. Det enda man kan trösta sig med är att han dog medan han gjorde han älskade, inte långt och utdraget i en sjuksäng.

BSBD

Mycket bra beskrivning, tack för det!
Jag vill tillägga att jag har bara hört gott om Aros från flera håll i landet så ansvaret ligger inte där till 100%.

Men om man glider längst marken i en underbar känsla, hur kan man helt plötsligt skadas så att man dör? Även om man inte hinner parera sväng innan marken kommer så lär man väl bara krascha i och paja benen? Min hjärna reder inte ut detta.
Citera
2024-10-12, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrgauten
någon som vet BO?
Du ställer fel frågor, det viktigaste är väl om man har gripit fallskärmen än.
Citera
2024-10-12, 19:40
Medlem
Citat:

Sedan, är det inte riskfritt att hopp fallskärm. Om man tar siffror från USA motsvarar ett hopp med fallskärm ungefär tre timmar på motorcykel. Man kan väl gissa att det är ungefär det samma här. Men man väljer sin risknivå när man hoppar.

Hoppar man med andra höjer det risken. Hoppar man en liten, snabbare och mer responsiv skärm höjer det risken. Swoopar man så höjer det risken.

Men vill man ägna sitt liv åt att riskminimera? Förr eller senare ska alla dö. När den stunden kommer vill då då ha spenderat hela ditt liv sittande i en fåtölj stickandes mössor allt medan du bara ätit hälsokost och kruskakli? Hur kul låter det? att hoppa fallskärm är det roligaste man kan göra med kläderna på (och det händer att man gör det med kläderna av också...). Vill man missa det för att man rädd och änslig? i slutet av dagen är det inte timmarna i ditt liv utan livet i dina timmar som räknas. Se till att dina timmar fylls med maximal med liv.

Nu var jag inte där, känner inte killen och går bara på officiella källor, men vad är det troligaste som hänt? Personen skulle göra en swoop, det betyder att man gör en låg, kraftig sväng så att man får upp farten rejält. Denna farten använder man sedan för att glida ut med maken så länge som möjligt. Känslan i att göra detta är UNDERBAR, men det är en riskfaktor just att farten är så hög. En annan riskfaktor är att för att kunna swoopa bra behöver du en mindre snabbare skärm, med mindre utrymme för misstag.

Vad jag har förstått var personen som gjorde detta en erfaren hoppare, men saker kan ändå gå fel. Du kan snubbla i trappa och dö också, ibland blir ett litet misstag fatalt. Det var nog vad som hände här. Av någon anledning planade han inte ut över marken utan gick i med hög fart. Jag har ingen aning om vad som hände just här med det finns ett antal saker som kan gå fel precis i detta momentet. Man kan "ställa upp" på för låg höjd, man kan missa att ta bormshandtagen, eller så kan man bli distraherad av något i precis fel sekund och missa timingen. Detta kan hända även personer med rätt kunskap, träning och erfarenhet. Olyckor händer inte bara i fallskärmshoppning.

Det finns inget som tyder på att klubben gjort något fel, eller att det varit något fel på utrustningen. Är det fel på utrustningen märker man det innan man går in för landning och drar reservfallskärmen och swoopar inte utan gör en vanlig landning.

Så det är sorgligt när någon stryker med. Det enda man kan trösta sig med är att han dog medan han gjorde han älskade, inte långt och utdraget i en sjuksäng.

BSBD
Haha alltid samma argument, antingen är man soffpotatis eller astronaut
Näe dessa sporter som leker med döden borde kräva iq test mc, fallskärm etc
Citera
2024-10-12, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fillejubb
Jag vill tillägga att jag har bara hört gott om Aros från flera håll i landet så ansvaret ligger inte där till 100%.

Men om man glider längst marken i en underbar känsla, hur kan man helt plötsligt skadas så att man dör? Även om man inte hinner parera sväng innan marken kommer så lär man väl bara krascha i och paja benen? Min hjärna reder inte ut detta.

Istället för att plana ut i din "swoop" så slår du bara i backen, eller till och med drar en sidledes "loop" och slungas i backen som om du skulle ha skjutits ut ur en katapult som samtidigt rör sig framåt i 100 blås = splatt.
Citera
2024-10-12, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
3 döda på 2 är är ett extremt "facit".

Klubben gör definitivt något fel, vare sig det handlar om en obefintlig riskmedvetenhet (dvs dålig utbildning/jumpmasters) eller dåligt kontrollerad utrustning.

Nej, det är tyvärr bara otur. i detta fallet finns ingen anledning att tro att det hade något med utrustningen att göra. och dessutom, du har ju ingen aning om vad du pratar om... Då kanske man ska vara lite försiktig med sina åsikter?
Citera
2024-10-12, 19:45
Medlem
Citat:

BSBD
Jag lider med klubben i denna stund.. I slutet av 70talet så växte jag i stort sett upp på Johannesbergs flygplats, farsan segelflög till en början, tog sedan cert för motorflyg och sedan drog han upp Segelflyg med lina.. Gjorde ett tandemhopp ifrån 4000 m med en Italiensk insktruktör för 30 år sedan, och det gick bra... Vila i frid grabben ❤️
Citera
2024-10-12, 19:45
Medlem
Citat:
Nej, det är tyvärr bara otur. i detta fallet finns ingen anledning att tro att det hade något med utrustningen att göra. och dessutom, du har ju ingen aning om vad du pratar om... Då kanske man ska vara lite försiktig med sina åsikter?

alltid samma sak i de här trådarna, adrenalinpundarna kommer och försvarar sin egen dumhet/val av sport.

Ps. jag hoppade troligen innan du ens var född, men hade hjärna nog att inte fortsätta med det.
Citera
2024-10-12, 19:47
Medlem
Citat:

Det går jäkligt fort när man swoopar. Har man en lite agressiv skärm kan man komma upp i hastigheter på långt över 100km/ horisontellt och snabbt vertikalt också. Marken blir då som att krascha med en motorcykel in i ett brofundament.
Citera
2024-10-12, 19:47
Medlem
Citat:
Alltså risk för iq-befriad fråga - men hur blir man så svårt skadad så att man avlider av en landning när man ändå har fallskärm och allt? Håller inte fallskärmen dig med överkroppen uppåt? Och därmed typ risk att mosa benen vid en dålig landning? Nej jag kan inget om sånt här men en polare var på plats idag, och det var en medveten sväng vid landning som fuckade upp det för personen i fråga. Men hjälp mig förstå, kommer man in så fort mot mark eller vad är problemet?
När blaskorna först skrev ”svårt skadad” utgick jag från två brutna ben typ!
Tänker mig att om man gör en landning liknande de här:
https://m.youtube.com/shorts/qdUEZQ83pqU

så är det lätt att förstå att det kan gå fel. I aktuella fallet var det väl meningen att genomföra nån cool move och sen rätta till precis i tid. Det blev fel och så smockade han i backen.

En fungerande fallskärm är ingen garanti. Jämför med en cykel. Du dundrar du nerför en brant sluttning och gör lite tricks på vägen. Cykeln och hjälmen fungerar men du riskerar dö ändå om du gör ett litet fel.
Senast redigerad av Mashedpotatoe 2024-10-12 kl. 19:51.
Citera
2024-10-12, 19:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Brottsoffret? Har det begåtts ett brott??

Mord (vållande till annans död) eller självmord. Nått av det...
Citera
2024-10-12, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
alltid samma sak i de här trådarna, adrenalinpundarna kommer och försvarar sin egen dumhet/val av sport.

Ps. jag hoppade troligen innan du ens var född, men hade hjärna nog att inte fortsätta med det.

Du kan inte ha hoppat särskilt mycket med tanke på den monumentala okunskap du uppvisar? Och ja... man skulle kunna förbjuda alla risker. Inga motorcyklar, inga mopeder, inga träningscyklar på vägarna (motionscyklar är ju säkrare), inga mountain bikes, ingen bergsklättring, ingen dykning, sänka hastighetsgränsen till 90 på motorvägen och 30 överallt annars, förbjuda alkohol, socker och fet mat och långdistanslöping osv osv...

Jag är väl medveten om att jag tar en risk. Men en tjockis tar också en risk med att sätta i sig en glass. Jag vill ha roligt i mitt liv. Då kan man inte leva invirad i cellofan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in