Citat:
Ursprungligen postat av
runesstenar
Jag behöver ett på förhand tydligt specificerat och definierat syfte och realistiskt mål att åstadkomma för att ta mig för något. Det är bara upp till mig att bestämma. Något måste anses viktigt av mig för att därefter utföras/göras.
Men alla ni andra som bara lever, hur får ni tiden att gå utan att drabbas av tristess? Vad sysslar ni med varje dag som håller er sysselsatta och hur motiverar ni er till det?
Livet är kort och varje stund på jorden är en gåva. Jag behöver sällan en plan utan det flyter på ändå. Men jag har jobbat med personer som behöver tydliga rutiner och schema på väggen med bilder. Först ska vi borsta tänderna, sen ska vi gå ut på promenad osv. Så det är nog ganska olika det där hur strukturerat det måste vara.
Det kan säkert vara bra att ha en struktur att luta sig mot, tänk munken i klostret som lever ett väldigt inrutat liv, slipper fundera på när man ska äta mat exempelvis och kan fokusera på sin religion. Jag jobbar oregelbundet och tänker att min kompis som jobbar måndag till fredag sju till fyra får en struktur i vardagen som jag kan sakna lite ibland.
Men tristess? Nä, det är sällan. Man behöver inte hålla sig sysselsatt, eller är man sysselsatt när man mediterar t.ex. eller planlöst funderar på boken man läst? Det som motiverar mig är ofta viljan att vara kreativ, t.ex. genom att odla.
Ett normaltillstånd där man ständigt vill vara sysselsatt och få tiden att gå känns inte så sunt.