2024-10-10, 21:17
Medlem
StoreSvartes avatar
Jag har vuxit upp med att höra att det inte riktigt finns några giftiga insekter I Sverige.

Är det verkligen sant? Vilken insekt är den värsta man kan bli biten av i Sverige?
Citera
2024-10-10, 21:19
Medlem
Fästing.
Citera
2024-10-10, 21:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Jag har vuxit upp med att höra att det inte riktigt finns några giftiga insekter I Sverige.

Är det verkligen sant? Vilken insekt är den värsta man kan bli biten av i Sverige?

Det stämmer till viss del så länge du inte är allergisk - stick från getingar och honungsbin kan vara dödliga för en starkt allergisk person.
Citera
2024-10-10, 21:24
Avslutad
Korsspindeln är väl ungefär som en geting, och tekniskt sett ingen insekt. Men det är väl ungefär där det ligger. Sen finns ju förstås getingar och de är spindlar, men där är det ju inte bettet som är giftigt.
Citera
2024-10-10, 21:24
Avslutad
Älglus och den där jävla flugan som sprutar in larver i ögonen, vad den nu heter.
Citera
2024-10-10, 21:25
Medlem
flashmaners avatar
Det faktum att du frågar efter just insekt begränsar det hela så att de giftigaste djuren vi har i Sverige exkluderas.

När det gäller insekter brukar geting och bin räknas som de farligaste särskilt bålgetingen, eftersom de kan ge upphov till allergiska reaktioner som i sällsynta fall kan leda till döden. Det händer väl någon enstaka gång per år om jag inte minns fel.

Det skall dock noteras att bålgetingen är väldigt snäll, och inte alls lika agressiv som vanliga getingar.
Citera
2024-10-10, 21:42
Medlem
Hobo-spindeln finns sen en tid i Sverige och där finns det rapporter om att bettet kan orsaka mer omfattande celldöd.
Citera
2024-10-10, 21:46
Medlem
pn222jws avatar
Bålgeting

Fästing som "har" borelia
Citera
2024-10-10, 21:52
Medlem
Vägglus lär inte va en helt angenäm krabat.
Citera
2024-10-10, 22:04
Medlem
jonte500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Bålgeting

Fästing som "har" borelia
Bålgetingen är väl snäll?
Citera
2024-10-10, 22:23
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Korsspindeln är väl ungefär som en geting, och tekniskt sett ingen insekt. Men det är väl ungefär där det ligger. Sen finns ju förstås getingar och de är spindlar, men där är det ju inte bettet som är giftigt.

Är geting en spindel eller skrev du fel?

Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det faktum att du frågar efter just insekt begränsar det hela så att de giftigaste djuren vi har i Sverige exkluderas.

När det gäller insekter brukar geting och bin räknas som de farligaste särskilt bålgetingen, eftersom de kan ge upphov till allergiska reaktioner som i sällsynta fall kan leda till döden. Det händer väl någon enstaka gång per år om jag inte minns fel.

Det skall dock noteras att bålgetingen är väldigt snäll, och inte alls lika agressiv som vanliga getingar.

Bålgetingen äter till och med andra getingar.
Citera
2024-10-10, 22:27
Medlem
Tycker den enda det rapporteras om är fästingar med TBE.
Så jag tippar på dem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in