• 1
  • 2
2024-10-10, 20:55
Medlem
Sladdarens avatar
Ingen aning. På vintern kan man bege sig till kommunens grillstugor
Är såklart lite mek med att ta med sig sitt kött och rubbet men iaf så är det en sorts lösning

Bor du mer norrut så finns massor med grillstugor / vindskydd under tak med eldstad och skorsten
Du kan starta din egen grill plus kompisen inne i stugan inkl eldstaden med grillstavtiv och eget galler på det "smack in the middle". Se bara till att ni får glöd på totalt 3 grillar och att röken dras ut innan man sätter sig

Min tanke var att man grillar ordentligt när man liks samlas till en grillstuga

Finns inte en chans att du kan skylla på nån kyla då och att du ska vara väl förberedd för kylan
både för grillen och ev snö och dig själv.. finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder ;-) eller grillstugor

Att grillning förknippas till sommaren har inte riktigt landat ännu för mig men
antar att det har att göra med att man tycker de är lite obehagligt å stå still vid minus 10 grader och lägre på vintern under öppen himmel och ingenstans att värma sig direkt med en öppen eld eller väggar som står emot kallblåst eller glöd som utgörs av en större yta i tex en grillstuga. Knappast kallt nånstans heller söder om Sundsvall. Plus att det krävs mer tid och bränsle att få till en glöd

Bekvämligheten med sommargrillningen är att det varmt ute såklart och mer soltimmar och ljus
Annars äre inte så stor skillnad speciellt om man söker sig till en timrad eller knutad grillstuga
utifall man inte har möjligheten att grilla hemma eller nära sitt hem

Att grilla på vintern i grillstuga med kompisar och dricka öl är inte alls tokigt och ta med sig lite led lampor man .. ända in på småtimmarna då det är becksvart ute men det äre ju inte riktigt heller iom att snön är vit.. Sen får man ju ringa efter chaffisen eller att han sitter med och är nykter och är lagomt road :-D
Senast redigerad av Sladdaren 2024-10-10 kl. 20:59.
Citera
2024-10-11, 04:56
Medlem
Sladdarens avatar
Så här kan en vindskydds grillstuga se ut (fast oftast utan bordsram runt själva eldstaden) men som troligen inte heter det, men stugan talar för det. Oftast är det inget trägolv heller utan bara singel -grus spm markunderlag

https://external-content.duckduckgo....ede&ipo=images

Iaf. Om ni har med en nån extra mindre klotgrill som behövs så ställs den alltså längst fram mot antingen vänster eller höger sida mot utgången så man kan ta sig ut från en sida.
Klotgrillen eller tom 2 st bör rymmas utan att vidröra sittbänken som kan ev ta eld

Hoppas att ni har tillgängligheten till såna grillstugor för alla när man pratar om alla, för det är guld värt om man inte vill stå ute eller sitta ute men ändå grilla och ha koll på köttet, glöden hela tiden.

Med liten risk att det är för kallt för medhavande mindre grillar ochså (som får värma av eldstaden) Där klotgrillarna placeras som sagt längst fram vid tröskeln till vänster eller höger om öppningen till vindskydds -eldstaden

De är iaf min ultimata lösning för alla som bor på lite olika sätt i Sverige och kan inte grilla hur som helst under vintern

Själv så föredrar jag i första hand att grilla bara utanför mitt hem vilket jag gör, finns inte så mycket mer och säga om det
Citera
2024-10-11, 11:18
Medlem
klybans avatar
Grillade alltid på vintern när man hade stuga.
Och det fungerar på samma sätt, förutom att det är kallt och man behöver nått lager kläder på sig.
Aldrig tänkt på det, men lång grillning borde kräva lite mer kol/briketter pga man behöver ha högre fart pga kylan och för att få rätt temp i grillen.
Citera
2024-10-15, 16:30
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Tack för uppmuntrande svar!

Behövde nått att se fram emot inför kommande mörkerhelvete.
Ska grilla så in i, i vinter.

Angående belysning så kör jag fullt blås på strålkastarn på terassväggen
Men framförallt är det ju fantastiskt att grilla en helglunch på dagen!
Citera
2024-10-15, 16:46
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Tack för uppmuntrande svar!

Behövde nått att se fram emot inför kommande mörkerhelvete.
Ska grilla så in i, i vinter.

Angående belysning så kör jag fullt blås på strålkastarn på terassväggen
Men framförallt är det ju fantastiskt att grilla en helglunch på dagen!
Testa att grilla helt vanliga rätter, du kommer gilla det.
Mitt exempel som jag brukar dra up här, det är köttfärslimpa som blir fantastisk.
Kör den i engångs aluform, och där jag låter det vara rätt gott om plats på sidorna och för skyn samlas upp där.
Rökspån givetvis.
Annars som en helt vanlig köttfärslimpa.

Så testa lite vanliga vardagsrätter och grilla det som normalt steks, det öppnar upp en helt ny dimension av mat för grillen, som är normalt helt vanliga vardagsrätter.
Citera
2024-10-15, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Testa att grilla helt vanliga rätter, du kommer gilla det.
Mitt exempel som jag brukar dra up här, det är köttfärslimpa som blir fantastisk.
Kör den i engångs aluform, och där jag låter det vara rätt gott om plats på sidorna och för skyn samlas upp där.
Rökspån givetvis.
Annars som en helt vanlig köttfärslimpa.

Så testa lite vanliga vardagsrätter och grilla det som normalt steks, det öppnar upp en helt ny dimension av mat för grillen, som är normalt helt vanliga vardagsrätter.

Åh, lättrökt köttfärslimpa
Bra idéer!
Citera
2024-10-15, 17:00
Medlem
Sladdarens avatar
Personligen är lite förvånad att det inte finns anpassade vinter grilltält som man slår upp enkelt

Dvs nån form av kåta fast raka väggar och sen tak med hål i toppen och nån skyddskåpa ovanför hålet

https://renbiten.se/wp-content/uploa...ommar-w800.jpg
https://external-content.duckduckgo....c66&ipo=images

Förutsatt att tyget är brandsäkert, flamsäkert typ en svetsfilt plus att det ska isolera mot kyla
Finns det nåt sånt :-) ?
Citera
2024-10-15, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Personligen är lite förvånad att det inte finns anpassade vinter grilltält som man slår upp enkelt

Dvs nån form av kåta fast raka väggar och sen tak med hål i toppen och nån skyddskåpa ovanför hålet

https://renbiten.se/wp-content/uploa...ommar-w800.jpg
https://external-content.duckduckgo....c66&ipo=images

Förutsatt att tyget är brandsäkert, flamsäkert typ en svetsfilt plus att det ska isolera mot kyla
Finns det nåt sånt :-) ?

Skulle även kunna användas som portabel bastu
Finns säkert, allt finns
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in