• 1
  • 2
2024-10-06, 11:28
Medlem
feemaxxxs avatar
Jag undrar om alla banker i Sverige är så jävla jobbiga när det gäller banköverföring utomlands (inom EU)?

En kompis till mig behövde låna 45000kr. Jag swishade över dem med "lån" som referens. Vi är båda i samma bank. Nu två månader senare ville han betala tillbaka dessa, men till mitt konto i ett annat EU-Land.

Men, man kan inte föra över någonting genom internetbanken utan "ta kontakt med banken för utlandsöverföringar". Sagt och gjort så kontaktade han banken och bad om att låsa upp funktionen, men banken frågade var pengarna kom ifrån. Han förklarade som det var, det var ett lån som ska betalas till baka. Banken vägrade och begärde att få se var pengarna kommer ifrån, men de kan ju se det på överföringarna/swishen. 45000kr är småpengar i sammanhanget, vi båda har jobbar i 30år och vi båda har en miljon i tillgångar (fonder, aktier, sparande). Anledning till lånet var att polaren inte ville nalla på "sparandet".

Hur ska man visa var pengarna kommer ifrån när man fått en vanlig lön på kontot? Är alla banker så här skitnödiga? Är det normalt att man inte kan göra utlandsöverföringar utan att kontakta banken?
Citera
2024-10-06, 11:35
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Jag undrar om alla banker i Sverige är så jävla jobbiga när det gäller banköverföring utomlands (inom EU)?

En kompis till mig behövde låna 45000kr. Jag swishade över dem med "lån" som referens. Vi är båda i samma bank. Nu två månader senare ville han betala tillbaka dessa, men till mitt konto i ett annat EU-Land.

Men, man kan inte föra över någonting genom internetbanken utan "ta kontakt med banken för utlandsöverföringar". Sagt och gjort så kontaktade han banken och bad om att låsa upp funktionen, men banken frågade var pengarna kom ifrån. Han förklarade som det var, det var ett lån som ska betalas till baka. Banken vägrade och begärde att få se var pengarna kommer ifrån, men de kan ju se det på överföringarna/swishen. 45000kr är småpengar i sammanhanget, vi båda har jobbar i 30år och vi båda har en miljon i tillgångar (fonder, aktier, sparande). Anledning till lånet var att polaren inte ville nalla på "sparandet".

Hur ska man visa var pengarna kommer ifrån när man fått en vanlig lön på kontot? Är alla banker så här skitnödiga? Är det normalt att man inte kan göra utlandsöverföringar utan att kontakta banken?

Låtersom Swedbank, men jo de är meckigt pga problem med penningtvätt. Enklast är väll att föra pengarna via Western union, eller via revolt
Citera
2024-10-06, 11:39
Medlem
Varför gör ni det så krångligt för er? Be honom swisha tillbaka pengarna och för sen själv över dem till ditt utländska bankkonto... Är det någon detalj du inte delar med dig av?
Citera
2024-10-06, 12:36
Medlem
Du har väl varit för snål då du fyllt i KYC dokumenten då det begav sig?, utlandsöverföringar och annat frågas det ju om där, många som har problem tror jag helt enkelt varit alldeles för försiktiga fylla i gällande summor och lagt sig på för låg gräns.

Själv drog jag till med hiskeliga summor och har inte haft ett endaste problem med någonting gällande Swedbank.
Citera
2024-10-06, 13:17
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Det händer allt oftare, detta kopplat till bankernas egna fula affärer med penningtvätt/vapenhandel etc. (som avhandlas i andra trådar).
När de inte själva har sk. rent mjöl i påsen så klämmer de till med att begränsa och kontrollera sina vanliga och hederliga kunder in absurdum för att stolt visa upp för storebror att de har koll på sk. penningtvätt.

Problemet med utlandsbetalningar har kommit upp vid ett flertal tillfällen och bankerna krävt bevis/dokumentation varifrån pengarna som redan finns på kontona kommit när kunden/kontoinnehavaren vill betala något/skicka pengar inom EU.
Men man har aldrig frågat varifrån pengarna kom när betydande summor satts in på kontona!!!
Bankerna tar således gladeligen emot pengarna men vill inte släppa ut dessa.

Att döma av trådstarten så låter det som att TS har att göra med Swedbank som synes vara särdeles besvärliga och nästintill omöjliga gällande utlandsbetalningar/överföringar oavsett vad det än gäller.
Möjligen kan detta ha att göra med skandalerna runt banken och domen mot den fd. VD Bonnesen och att man därför klämmer åt de man kan, (i detta fall de hederliga kunderna) för att visa sig duktiga.
Just gällande Swedbank så är historierna många gällande kunder som lämnat dem till förmån för andra banker efter att ha utsatts för rent dumt otrevligt och oprofessionellt bemötande.
Senast redigerad av RobbanUC 2024-10-06 kl. 13:25.
Citera
2024-10-06, 13:20
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alotraz
Varför gör ni det så krångligt för er? Be honom swisha tillbaka pengarna och för sen själv över dem till ditt utländska bankkonto... Är det någon detalj du inte delar med dig av?

Att han skulle swisha tillbaka var den ursprungliga planen, men eftersom jag ändå hade tänkt att skicka vidare de till mitt bankkonto utomlands, så bad jag honom att skicka pengarna dit…
Pga av strulet så swishade han tillbaka pengarna till mig, så nu får jag ta ta diskussionen med banken när jag vill föra över pengarna till mig utomlands.
Citera
2024-10-06, 13:21
Medlem
feemaxxxs avatar
Som några har skrivit… ja, det handlar om Swedbank.
Citera
2024-10-06, 13:23
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Låtersom Swedbank, men jo de är meckigt pga problem med penningtvätt. Enklast är väll att föra pengarna via Western union, eller via revolt

Revolut har ju ett IBAN i Litauen, så det är ju också en utlandsbetalning.
Citera
2024-10-06, 13:34
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Som några har skrivit… ja, det handlar om Swedbank.
Vi förstod det...
En rekommendation kan vara att kanske bli kund i någon bank baserad i ett grannland söder om Sverige med broförbindelse.
Trevligare bemötande och god support på telefon, och inget av den rena idiotin som många upplever hos Swedbank.
Senast redigerad av RobbanUC 2024-10-06 kl. 13:47.
Citera
2024-10-06, 14:58
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Vi förstod det...
En rekommendation kan vara att kanske bli kund i någon bank baserad i ett grannland söder om Sverige med broförbindelse.
Trevligare bemötande och god support på telefon, och inget av den rena idiotin som många upplever hos Swedbank.

Jag har redan tre konton i landet där jag bor, samt Revolut. Det har aldrig varit något snack o dessa banker att gör överföringar till banker i andra länder. Endast hos Swedbank har jag stött på problem. Jag trodde att det var något fel… men icke sa Nicke. Man blir behandlad som en kriminell.
Citera
2024-10-06, 15:26
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Revolut har ju ett IBAN i Litauen, så det är ju också en utlandsbetalning.

Ja så u för pengarna från ditt svenska konto till fit revolut och från dit revoulot till polarens revoulut
Citera
2024-10-06, 17:02
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Ja så u för pengarna från ditt svenska konto till fit revolut och från dit revoulot till polarens revoulut

Men problemet kvarstår;
att från mitt Svenska bankkonto föra över pengar till mitt Revolut som är i utlandet. Man kan inte göra överföringar till Revolut utan att böna och be till banken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in