• 1
  • 2
2024-09-28, 21:11
Medlem
brukstjacks avatar
Vad jag önskar diskutera kom till mig i tråden om livsmedelsverkets rekommendationer kring intag av rött kött. De flesta diskussioner om rekommendationer kommer förr eller senare att också handla om alkohol, varpå nån torrboll känner sig manad att sticka upp sin lilla hand och säga nåt i stil med:

"alkohol ska konsumeras i små mängder då och då"

Jag ställer mig ytterst reserverad till yttranden av dessa slag. Vad är poängen med att bruka ett berusningsmedel vid en lägre dos än ett rekreationsintag? Finns det nån som drar ladd eller röker en spliff med precis så lite knark att berusning inte uppnås? (Här finns väl visst utrymme för att spåra ur i nån diskussion om microdosing men låt oss hoppa det)

Det är ju gott säger kanske vissa i fallet alkohol? Visst finns det ett gäng (främst äldre män) som faktiskt kan uppskatta en lättöl till lunchen, men i dom stora folklagen är uppenbart alkoholdrycker inte tillräckligt välsmakande för att motivera ett köp av alkoholfritt om alkohol inte kan intas (t ex vid graviditet eller vid intag av vissa mediciner). Försäljning av t ex alkoholfritt vin (att drickas) är i princip obefintligt. Alkohol är främst gott för att det har så starka associationer med berusning, det ska väl inte vara så svårt att erkänna?

Jag vet att supa sig full vid enskilda tillfällen är mer skadligt än en blygsam konsumtion ofta, men jag fattar genuint inte hur man kan tycka att det är rimligt att i små doser konsumera något (som fortfarande är) skadligt över lång tid, du minskar skadorna något men du får ju inte uppleva något av dess positiva effekter. Fullt ös eller inget är väl den enda rimliga skolan?
Senast redigerad av brukstjack 2024-09-28 kl. 21:25.
2024-09-28, 21:22
Medlem
Öhh Fullt ös
2024-09-28, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
skadligt över lång tid, du minskar skadorna något men du får ju inte uppleva något av dess positiva effekter. Fullt ös eller inget är väl den enda rimliga skolan?

Långsökt koppling, men jag kan tycka att dricka med måtta utan att känna berusning är som att köra alldeles för fort med bilen när man ska nånstans, göra några farliga omkörningar, å sen stannar man på en p-ruta för en bensträckare och förlorar all tid man tjänade in på att riskera livet i trafiken.

Typ så är det att hålla igen på drickandet å bara dricka för smaken skull

Måste inte va antingen låta bli eller inte, men nog spelar berusningen in mer än vad folk vill erkänna.
Senast redigerad av Robadido 2024-09-28 kl. 21:27.
2024-09-28, 21:26
Medlem
För en del är det väl ett sätt att visa hur duktig man är, tänker jag. Att man har karaktär, klarar av att jonglera med brinnande facklor utan att bränna sig.

Men annars förstår jag inte heller riktigt poängen. Om man nästa inget dricker är det väl bättre att skippa skiten helt? Min fru kan visserligen ta ett glas vin någon gång i halvåret och fnissa med någon vännina till exempel. Kanske är det så enkelt för de flesta?

(Nykter alkoholist här, så för mig var det "all in" i 20 år och numera ingenting).
2024-09-28, 21:27
Jag dricker 2 öl om dagen
2024-09-28, 21:35
Medlem
1. Supa - att klunkvis hälla i sig sprit för att snabbt uppnå effekt

2. Försäljningen av alkoholfritt vin på Systembolaget första kvartalet 2024, 1113 ( tusen liter ), Vodka 1611 (tusen liter ). Obefintlig försäljning - nej.
2024-09-28, 21:35
Medlem
Damen101s avatar
Ja drack mer förr men slutat pga av ålder. Knarkade också förr men inte ens det nu mera. Kan ta en stor stark ibland eller få återfall men annars skulle jag väl säga att man bör tänka på relaterade sjukdomar som stroke och anpassa sig där efter. Eftersom med åldern blir man känsligare för diverse berusningsmedel.
2024-09-28, 21:40
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
För en del är det väl ett sätt att visa hur duktig man är, tänker jag. Att man har karaktär, klarar av att jonglera med brinnande facklor utan att bränna sig.

Men annars förstår jag inte heller riktigt poängen. Om man nästa inget dricker är det väl bättre att skippa skiten helt? Min fru kan visserligen ta ett glas vin någon gång i halvåret och fnissa med någon vännina till exempel. Kanske är det så enkelt för de flesta?

(Nykter alkoholist här, så för mig var det "all in" i 20 år och numera ingenting).
Dom mitt i ett beroende och dom som självmedicinerar med berusningsmedel är lite av tredje väg förstås, där kan ju en måttfull konsumtion var nödvändig på starten av dagen för att t ex kunna utföra ett arbete utan att förhoppningsvis bli uppsagd. Dessvärre kombineras väl detta oftast med högre doser på kväll och helger.
2024-09-28, 21:43
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
1. Supa - att klunkvis hälla i sig sprit för att snabbt uppnå effekt

2. Försäljningen av alkoholfritt vin på Systembolaget första kvartalet 2024, 1113 ( tusen liter ), Vodka 1611 (tusen liter ). Obefintlig försäljning - nej.
Försäljning av vin på systembolaget: ~550-600 miljoner liter/år. Så jo, obefintligt. Att produkten i princip inte ens saluförs utanför bolaget (som väl mest gör det för syns skull) säger väl allt? Eller har din lokala ICA-handlare en välsorterad avdelning för det alkoholfria vinet?
Senast redigerad av brukstjack 2024-09-28 kl. 21:53.
2024-09-28, 21:48
Medlem
Jag och frugan dricker extremt lite/sällan men håller helt med dig.
Vi dricker kanske 1-4 ggr per år, det har bara blivit så med åren. Vi är nöjda utan liksom.

Men ska det drickas vill jag åtminstone bli salongs.
Ser absolut inte poängen med 1 eller 2 öl. Man hinner få lite pirr och sen bli trött, vad fan är poängen med det?
2024-09-28, 21:49
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damen101
Ja drack mer förr men slutat pga av ålder. Knarkade också förr men inte ens det nu mera. Kan ta en stor stark ibland eller få återfall men annars skulle jag väl säga att man bör tänka på relaterade sjukdomar som stroke och anpassa sig där efter. Eftersom med åldern blir man känsligare för diverse berusningsmedel.
Inte för att du nödvändigtvis säger emot men jag vill upprepa att jag absolut inte ifrågasätter dom som avstår berusningsmedel, i synnerhet inte dom med beroendeproblematik, utan snarast dom som återkommande brukar ett berusningsmedel men i en menlös dos.
2024-09-28, 21:53
Medlem
Treantprotectors avatar
Skit i drickat mannen. Opiater är vägen.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in