Jag har precis sparkat igång min första kur någonsin.
Längd: 2m
Vikt: 115
Ålder: 34
Träningserfarenhet: Gymmat i drygt 14 år. Uppehåll under pandemi pga. Boende utomlands. Kör i dagsläget 5 dagar i veckan styrka, 2 dagar i veckan motion (främst längre promenader).
Dagsform: På grund av barn & pandemi har jag tillåtet mig själv lägga på mig ca. 10kg fett, skulle uppskatta fettprocenten till ca. 20%. Vid 100kg har jag synliga rutor.
Kur/tillskott: 250mg per injektion, tar dem två gånger i veckan (500mg/vecka). Tanken är att köra på i 12v. Clomid & Nolvadex för PCT eller ev. Gynecomastia. Övriga tillskott är Whey, multivitamin, omega 3, kreatin, PWO. Har även ett par burkar fatburners som kan användas.
Målet är att lägga på sig så mycket muskler jag kan utan att dra på mig allt för mycket fett. Jag vill få ordning på kroppen innan man blir gammal & grå helt enkelt. Om energi och återhämtning räcker till, så har jag inga problem att köra 2 pass, eller kombinera gymmet med motion.
Jag har lite svårt att slå fast hur jag bör lägga upp mina macros. Rent generellt föredrar jag en diet av mestdels protein & carbs, finner det helt enkelt enklare att hålla fett borta. Stor i maten rent generellt, men förhåller mig till stordel till rena carbs och bra proteiner.
Det finns naturligtvis en miljard macro calculators att tillgå, men dem känns en smula otillräckliga för mina funderingar.
Hur har ni lagt upp era dieter för att nå främsta resultat under kur? Tacksam för svar.
Jag har precis sparkat igång min första kur någonsin.
Längd: 2m
Vikt: 115
Ålder: 34
Träningserfarenhet: Gymmat i drygt 14 år. Uppehåll under pandemi pga. Boende utomlands. Kör i dagsläget 5 dagar i veckan styrka, 2 dagar i veckan motion (främst längre promenader).
Dagsform: På grund av barn & pandemi har jag tillåtet mig själv lägga på mig ca. 10kg fett, skulle uppskatta fettprocenten till ca. 20%. Vid 100kg har jag synliga rutor.
Kur/tillskott: 250mg per injektion, tar dem två gånger i veckan (500mg/vecka). Tanken är att köra på i 12v. Clomid & Nolvadex för PCT eller ev. Gynecomastia. Övriga tillskott är Whey, multivitamin, omega 3, kreatin, PWO. Har även ett par burkar fatburners som kan användas.
Målet är att lägga på sig så mycket muskler jag kan utan att dra på mig allt för mycket fett. Jag vill få ordning på kroppen innan man blir gammal & grå helt enkelt. Om energi och återhämtning räcker till, så har jag inga problem att köra 2 pass, eller kombinera gymmet med motion.
Jag har lite svårt att slå fast hur jag bör lägga upp mina macros. Rent generellt föredrar jag en diet av mestdels protein & carbs, finner det helt enkelt enklare att hålla fett borta. Stor i maten rent generellt, men förhåller mig till stordel till rena carbs och bra proteiner.
Det finns naturligtvis en miljard macro calculators att tillgå, men dem känns en smula otillräckliga för mina funderingar.
Hur har ni lagt upp era dieter för att nå främsta resultat under kur? Tacksam för svar.
Att hålla fettet borta är riktigt korkat, det är viktigt för din hormonbalans och matsmältningen som upptaget av proteinet.
Och vad är ens bra proteiner? Rent och magert kött är allt som krävs, finns liksom inte sådär jättemycket att välja på.
Ska du böga dig med tex BCAA som endast fyller sin funktion på tom mage så får du tänka om.
Ursäkta om jag framstår som dryg men att ha så dålig koll på kosten efter varit aktiv på gymmet i 14år är anmärkningsvärt.
Inte för att du nödvändigtvis ska deffa men han håller det väldigt simpelt och konkret ang maten, se här:
Du behöver både kolhydrater, protein och fett till varje mål för optimalt näringsupptag och välbefinnande. Kroppen kan inte klockan, och väljer du rätt sorts mat finns det ingen anledning att t ex strypa kolhydratintaget efter en viss tidpunkt, eller t o m sluta äta efter klockan 18:00. Det sistnämnda är en seglivad myt som lever kvar år efter år. Du kan undvika att lägga dagens största intag av kolhydrat vid det tillfället, eftersom detta innebär risk för nybildning av kroppsfett från kolhydrat och minskad frisättning av tillväxthormon under natten, men det är inget som kommer att ha någon avgörande effekt på slutresultatet av dieten. Det är fortfarande energi in minus energi ut över dygnet som helhet som är av vikt. Har du tränat på kvällen finns det bara fördelar med kolhydrater här.
Dina kolhydrater bör till så stor del som möjligt komma från naturliga, oraffinerade livsmedel. Välj gärna fullkornsalternativen, dvs grovt bröd eller knäckebröd framför vitt sådant, fullkornspasta framför Idealmakaroner, kokt potatis framför pulvermos osv.
Glykemiskt Index (GI) på kolhydrat spelar mindre, om någon roll, när det gäller påverkan på fettinlagring och fettförbränning. Vid en normal, blandad kost är den blodsocker- och insulinfrisättning som kolhydraternas GI har inte tillräcklig effekt för att påverka fettinlagring och fettförbränning över dygnet. Det är ingen ursäkt att äta sockersötat skräp – ju mer sådant kosten innehåller, desto mindre kaloriplats blir det över för näringsrika livsmedel som verkligen gör någon nytta för din kropp och dina träningsresultat.
Bra kolhydratkällor är pasta (särskilt fullkornsvarianterna), parboiledris och fullkornsris, kokt potatis, havregrynsgröt, rågflingegröt, All-Bran Plusflingor, grahamsgrynsgröt, müsli, korngryn, kornris, mjukt och grovt flerkornsbröd, matvete, bönor, linser och frukt.
I alla måltider bör du ha en proteinkälla. Det är proteinet som ger dina muskler byggstenar.
Bra protein hittar du i rent, magert kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka, kassler, lövbiff, mager mjukost, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, kalkon, höns, kycklingbröst, keso, kesella, grynost, bland många andra källor.
Fettintaget är inte heller att underskatta. Drar du ner på fettintaget sjunker din fettförbränning och dina hormonnivåer, och du riskerar att minska upptaget av de fettlösliga vitaminerna. Dessutom har fettet fördelen att det ger ett långsammare upptag av maten du ätit och förlänger proteinets aminosyreutsöndring, vilket är en fördel inte minst inför nattens långa fasta. Det är dock en fördel om större delen av ditt fettintag består av omättade fetter istället för mättade, vilka lättare lagras som kroppsfett och sänker insulinkänsligheten, medan de omättade förbättrar den.
Bra fett hittar du i, för att ta några exempel: raps-, oliv-, eller linfröolja, fet fisk som makrill eller sill eller strömming eller lax, nötter, mandlar och avokado.
Välj en kolhydratkälla, en proteinkälla och en fettkälla till varje mål. Komplettera med grönsaker. Ingen speciell mat är bättre vid en viss tidpunkt på dagen, utan det är en smaksak. Gröt passar lika bra till lunch som till frukost, tex, och pasta lika bra till frukost som middag, om man nu känner för makaroner när man vaknar.
Om du orkar räkna på saken är 2 gram protein per kilo kroppsvikt och runt 1 gram fett per kilo kroppsvikt bra siffror att ligga på. För lite protein omöjliggör muskeltillväxt och/eller ökar risken för muskelproteinnedbrytning. Mer protein skadar inte, och kan ge bättre mättnadskänslor. För lite fett innebär också negativ inverkan på de anabola hormonerna. Sedan fyller du på med kolhydrater från näringsrika, oraffinerade källor tills du når det energiintag du siktar på. Varje gram protein och kolhydrat ger 4.1 kcal, medan varje gram fett ger 9.3 kcal.
Och sist men inte minst, kosten är den samma oavsett om det gäller kur eller inte, lycka till!