Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2024-09-25, 04:00
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Har dom inte? Jag har bestämt för mig att en av punkterna när man läser om bipolära är att dom kan ha svårt att relatera till andras behov och det är väl en form av bristande empati?

Har narcissister inga avvikelser när det kommer till empati jämfört med snittet?

Personen du citerar är fascinerande okunnig om narcissism och rör sig med utlåtanden som saknar belägg bland forskningsbaserade studier.

Forskarna Hepper och Urbonaviciute skriver följande i sin forskningsstudie från 2020:

"A core feature of narcissism, which has been proposed to explain some of narcissistic individuals’ interpersonal dysfunction, is low empathy (Hart, Hepper, & Sedikides, 2018). Empathy is the capacity to recognise and understand others’ emotional states and to feel a similar emotion to another person. A lack of empathy in narcissism has long been observed in clinical practise (Kernberg, 1970, Kohut, 1966) and featured in the NPD diagnostic criteria since the third edition of the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-III; American Psychiatric Association, 1980)."

"A lack of empathy in narcissism has been described as early as 43B.C. − 17 A.D., such as in Book 3 of Metamorphoses (Ovid, 1961). Low empathy in narcissism has also been consistently documented in the clinical and forensic literature. The observed correlations in the present meta-analysis uphold the inclusion of low empathy in conceptualisations of narcissism, with important caveats stemming from the small and heterogeneous effect sizes."

https://www.sciencedirect.com/scienc...92656620301252
Senast redigerad av anwe8 2024-09-25 kl. 04:07.
2024-09-25, 04:27
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anwe8
Herregud, sluta sprida villfarelser inför öppen beskådan.

1. Storhetsvansinne är ingen diagnos utan ett psykiatriskt symptom

2. Påståendet att "narcissism har ingenting med brister i empati att göra" är inte korrekt enligt vedertagna psykologiska definitioner. Narcissism, särskilt inom ramen för narcissistisk personlighetsstörning (NPD), är ofta starkt förknippad med bristande empati och utgör en av de centrala egenskaperna för tillståndet enligt den psykiatriska diagnosmanualen, DSM.

De har svårt att känna med andra människor eller förstå deras känslor på ett djupare plan, vilket leder till svårigheter i att skapa genuina och nära relationer. Däremot kan de ibland simulera empati när det gynnar dem eller deras egna behov, vilket kan ge en illusion av empatisk förmåga. Kort sagt, empati och narcissism har ett välkänt samband, och brist på empati är ett av de definierande dragen för narcissism.

Forskarna Hepper och Urbonaviciute skriver följande i sin forskningsstudie från 2020:

"A core feature of narcissism, which has been proposed to explain some of narcissistic individuals’ interpersonal dysfunction, is low empathy (Hart, Hepper, & Sedikides, 2018). Empathy is the capacity to recognise and understand others’ emotional states and to feel a similar emotion to another person. A lack of empathy in narcissism has long been observed in clinical practise (Kernberg, 1970, Kohut, 1966) and featured in the NPD diagnostic criteria since the third edition of the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-III; American Psychiatric Association, 1980)."

"A lack of empathy in narcissism has been described as early as 43B.C. − 17 A.D., such as in Book 3 of Metamorphoses (Ovid, 1961). Low empathy in narcissism has also been consistently documented in the clinical and forensic literature. The observed correlations in the present meta-analysis uphold the inclusion of low empathy in conceptualisations of narcissism, with important caveats stemming from the small and heterogeneous effect sizes."

Helt korrekt.

Narcissism kännetecknas av ett mönster av grandios självbild, behov av beundran och brist på empati för andra.

Dessa egenskaper kan leda till att narcissisten utnyttjar andra för sin egen vinning. Narcissister har svårt att sätta sig in i andras känslor på ett genuint sätt.
2024-09-25, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anwe8
Personen du citerar är fascinerande okunnig om narcissism och rör sig med utlåtanden som saknar belägg bland forskningsbaserade studier.

Tack. Ja jag har noterat att skribenten i fråga ger många tvärsäkra uttalanden inom vitt skilda områden och endera måste vara något slags universalgeni eller som nu missa lite ibland.
2024-09-25, 08:13
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Tack. Ja jag har noterat att skribenten i fråga ger många tvärsäkra uttalanden inom vitt skilda områden och endera måste vara något slags universalgeni eller som nu missa lite ibland.

Besvarar sällan sina inlägg heller när det påtalas att de inte är korrekta som i detta fall:

”Narcissism kännetecknas av ett mönster av grandios självbild, behov av beundran och brist på empati för andra.”
Senast redigerad av Lilett 2024-09-25 kl. 08:32.
2024-09-25, 08:45
Citat:
Det har gått en del intressanta program på p1 om olika psykiska sjukdomar under året. Nu är det bla en serie om dom som hör röster inne i huvudet. Tidigare avsnitt handlade om Narcissism och där berättades det att tidigare fick inte den här gruppen så mycket hjälp men att man nu startat upp projekt bla med gruppterapi som visat vissa mått av framgång.

Kanske kan vara något för ts, om jag inte minns fel var det hämtat från Huddinge sjukhus eller vad det heter det där söder om stan. I alla fall bedrevs verksamheten i sthlm.
Aha det låter ju bra 🙂

Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
En äkta narcissist har ingen insikt om att den är just narcissist.
Ah ok. Men då kan ju inte TS vara en sån då 🫤
2024-09-25, 09:14
fast jag har också schizofreni, min läkare sa jag hade schizofreni. Och det är sant, kom på det nu, Så ni får ursäkta mitt inlägg. min inläggs stil är lite schizo av sig.
2024-09-25, 09:18
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigbelly44
fast jag har också schizofreni, min läkare sa jag hade schizofreni. Och det är sant, kom på det nu, Så ni får ursäkta mitt inlägg. min inläggs stil är lite schizo av sig.
Vi vet. Du kan inte gå runt och skriva samma begrepp och tro att folk inte kopplar. Du lever ett tragiskt Flashbackliv. Jätteobehaglig människa.
2024-09-25, 09:36
Moderator
Maviels avatar
Då trådstartaren nu själv ändrat förutsättningarna för sin egen tråd blir det svårt att diskutera. TS får återkomma med en lite mer tydlig trådstart exakt vad han vill diskutera och ha hjälp med i förhållande till sina diagnoser. Det blir låset på här.

/Moderator
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in