Citat:
Ursprungligen postat av
Minimucher
En stor del av whiskyn har lagrats på amerikanska ex-bourbonfat & en mindre andel av whiskyn har också lagrats på spanska sherryfat (Oloroso).
Det som är med Sherryfat är att dem alltid innehåller lite sherry i botten för att faten inte ska torka sönder under frakt till Sverige. Det finns inga regler som reglerar hur mycket sherry som får finnas kvar på faten innan spriten tillkommer. Förstår du?
HC Berg har lika mörk whisky som en Spansk whisky som har legat 14 år på ett liknande XP fat.
Trots HC Berg bara legat 5 år totalt på fat.
Inget mig emot, det är en god produkt till ett överkomligt pris

Vet inte vart du fått den informationen ifrån, men rent generellt är det en hel del sherry kvar i faten hur mycket du än försöker tömma det då det tränger in i eken.
Sen lakas det ur mer och mer för varje användning, därför används nya sherryfat oftast enbart till slutlagring av whisky i några månader, annars får whiskyn alldeles för mycket smak av sherryn.
Nu börjar svensk whisky få lite ålder på sina håll, men vi ser ännu inte så många 10+ åriga buteljeringar och framförallt inga till humana priser, så vi får nog vänta ett tag till på "god" svensk whisky tyvärr!
Men jag tycker personligen att både High Coast/Box och Smögen lyckats ganska bra med sina unga utgåvor. Jag hoppas dock på att vi får någon vettig svensk standardwhisky med lite ålder inom en snar framtid.
Vad gäller Agitator så har dom väldigt ren råsprit samtidigtsom dom lägger på fat vid 50% vilket gör att du får en ganska snabb lagringstid, på gott och ont.
Mycket av det de släpper smakar rätt trevligt men blir lite tunt för min smak. Är nästan så man måste upp på fatstyrka för att få lite fyllighet. Men absolut ett intressant destilleri att hålla ögonen på.
Ska bli intressant att se vilka destillerier som klarar sig dom kommande åren. Min gissning är att många av de mindre som inte redan har ett starkt varumärke kommer lägga ner om man inte lyckas gå runt med andra produkter som Gin, Vodka, öl, mm?!