• 8
  • 9
2024-09-24, 21:06
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Wikipedia är inte beviset på vedertagen fakta. Utgå från Wiki hurmycket du vill men försök inte lura i folk att det är källan till kunskap. Det finns en eller två källor där och om någon brydde sig skulle de kunna skriva om hela sidan med andra källor.

Oerhört Meta.

Återigen:

Du har din egen uppfattning och du gillar wikipedias definition.

Jag har min egen uppfattning.

TS måste definiera så kan vi fortsätta.
Varsågod.
Citat:
Ursprungligen postat av godbitman
Libertarismus definition är vad jag tänker gå efter. För mig handlar ekonomiskt oberoende om att ha tillräckligt med kapital för att ha en trygghet för resten av sitt liv. Men inte att man måste kunna köpa vad som helst, för det är varken rimligt eller behövligt.
Citera
2024-09-28, 11:39
Medlem
Staten behöver ju dessvärre desperata arbetare för att kapitalismen ska gå runt. Det enda som kommer hända om var och varannan arbetare blir FIRE är att skatten på ISK kommer höjas så extremt mycket, och den allmänna pensionen kommer tas bort för "du har ju pengar sparade".
Citera
2024-09-28, 17:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av spacebubble
Staten behöver ju dessvärre desperata arbetare för att kapitalismen ska gå runt. Det enda som kommer hända om var och varannan arbetare blir FIRE är att skatten på ISK kommer höjas så extremt mycket, och den allmänna pensionen kommer tas bort för "du har ju pengar sparade".
Eeeeh dit är det nog jääävligt långt kvar. Det råkar inte vara så att du är en väldigt sofistikerad sosse långt på vänsterkanten som är avundsjuk med att andra blir ekonomiskt oberoende?
Citera
2024-10-02, 12:39
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godbitman
Cirka 10k går till annat och 3k sparar jag i ett riskfritt sparkonto så jag slipper sälja fonder ifall bilen behöver service. Tanken är att leva ungefär som nu med de kostnader jag har. Jag har aldrig varit dyr så förmodligen är jag inte det i framtiden heller.

Mellan 35 och 40. För att fonder ger avkastning och avkastning är vad som behövs för att bli rik. Ränta på ränta är otroligt.

Cirka hur mycket för att klara sig med dagens inflation? Någon med fem miljoner borde väl kunna klara sig på avkastningen?

Det jag har i kostnader per månad är i genomsnitt cirka 10.000. Jag har inga lån.

Inkluderar dessa tiotusen matkostnader? Svårt att förstå vad kostnader betyder om man inte beskriver exakt vilka kostnader det gäller.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in