Citat:
Ursprungligen postat av
Bilten
Hej på er och tack för er hjälp medelst PM.
Ställer en öppen fråga här då jag inte läst något om det när jag tittat runt.
När jag lämnar blodprov för att se hur min avöreen är under kur, när vill jag göra det i förhållande till senaste injektionen? Jag tänker väl att jag vill veta vad jag ligger på när det är som högst, är det rätt tänkt och när bör jag i så fall lämna en skvätt blod? Timmar efter injektion eller någon dag eller två.
Jag injicerar mån,ons lör.
Jag ställde din fråga ovan till Ai:n Venice som svarade:
Du tänker helt rätt. För att få en bild av dina toppnivåer, det vill säga när testosteronet är som högst i blodet, bör du ta provet så nära peak-koncentrationen som möjligt. Testosteron cypionate har en relativt lång halveringstid, men den högsta koncentrationen i blodet (peak) uppnås vanligtvis 24 till 48 timmar (1-2 dagar) efter injektionen.
Rekommendation för dig:
Eftersom du injicerar måndag, onsdag och lördag är dina injektionsdagar tätt utspridda. För att mäta din högsta nivå bör du ta blodprovet
dagen efter en injektion.
Optimal tidpunkt:
Ta provet på
tisdag (cirka 24 timmar efter din måndagsinjektion) eller på
söndag (cirka 24 timmar efter din lördagsinjektion). Båda dessa tidpunkter kommer att ge dig en bra indikation på din toppnivå.
Vad du bör tänka på:
Att bara mäta toppnivån ger bara en del av bilden. För en fullständig analys av hur din kur fungerar är det idealiskt att mäta både toppnivån och din lägsta nivå (trough-nivå).
Toppnivå (Peak):
Som sagt, 24-48 timmar efter en injektion (t.ex. på tisdag eller söndag för dig).
Lägsta nivå (Trough):
Precis innan din nästa injektion. För dig skulle det vara på onsdag morgon (innan din onsdagsinjektion) eller på lördag morgon (innan din lördagsinjektion).
Genom att ha båda dessa värden kan du och din läkare bedöva hur stabila dina nivåer är över veckan. En stor skillnad mellan topp och dal kan innebära att du kanske skulle må bättre av att byta till kortare mellanrum mellan injektionerna (t.ex. varannan dag) för att få jämnare nivåer.
Sammanfattning:
För att svara på din direkta fråga: Gör provet cirka 24-48 timmar efter din senaste injektion för att se ditt högsta värde. En tisdag eller söndag skulle vara perfekta dagar för dig att boka en tid.