Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-09-20, 14:18
Medlem
Hej,
På jobbet vill vi förbättra och minska antalet meter/steg man avverkar per dag, och jag kommer ihåg att vi på en annan arbetsplats för länge sedan fäste nån typ av sensor eller liknande på kroppen, som sedan registrerade hur långt man gått och även ritade ut var man gått den dagen. Datat kunde man sedan tanka ner i datorn och använda till att se var man kunde t.ex. flytta en förvaringsplats till ett annat ställe där man sparade steg.

Medverkandet ska självklart vara frivilligt och anonymt.

Vet någon var jag kan hitta ett liknande system/program?
Citera
2024-09-20, 14:22
Medlem
Vill man inte att folk ska röra sig mer på jobbet istället för mindre? Kan tänka mig, åtminstone för kontorsjobb, att cheferna kan få för sig att flytta saker längre bort så personalen sträcker på benen riktigt mycket. Eller du kanske jobbar på fysisk arbetsplats där personalen redan rör sig mycket under dagen?
Citera
2024-09-20, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SManhood
Hej,
På jobbet vill vi förbättra och minska antalet meter/steg man avverkar per dag, och jag kommer ihåg att vi på en annan arbetsplats för länge sedan fäste nån typ av sensor eller liknande på kroppen, som sedan registrerade hur långt man gått och även ritade ut var man gått den dagen. Datat kunde man sedan tanka ner i datorn och använda till att se var man kunde t.ex. flytta en förvaringsplats till ett annat ställe där man sparade steg.

Fråga Chatgpt 4o så får du många förslag. Flashback har regler mot att citera långa texter från chatgpt, men här är en sammanfattning över de alternativ den föreslår:

* Zebra Technologies RTLS – Ett realtidslokaliseringssystem (RTLS) som använder sensorer för att spåra rörelser inom arbetsplatsen. Genererar detaljerade kartor över en grupp människors rörelser i realtid,
* Ubisense – Ett positioneringssystem som kan användas både inomhus och utomhus för att spåra rörelser i realtid. Kan skapa en karta över hur en grupp människor har rört sig inom en lokal och används ofta i industriella miljöer.
* Garmin wearables – GPS-baserad bärbar teknik som kan spåra rörelsemönster och analysera data.
* Fitbit och Apple Watch – Bärbara enheter som mäter steg och distans, med möjlighet att exportera data för analys.
* Mi Band och Withings – Stegräknare och bärbara sensorer för enklare rörelseövervakning.
* Wi-Fi-baserad spårning – Spårar anställdas rörelser baserat på deras Wi-Fi-anslutna enheter.

Exempel på appar och mjukvaror som kan spåra människors rörelser genom mobilens wifi, ev i kombination med Bluetooth, och olika sensorer:
* Smaply – En mjukvara för analys av rörelsemönster och logistikoptimering.
* IndoorAtlas
* MapsIndoors
* Wifarer
* Cisco DNA Spaces
* Movin
Senast redigerad av guru1966 2024-09-20 kl. 14:32.
Citera
2024-09-20, 14:25
Medlem
trasig-axels avatar
I varje smartphone sedan 10 år tillbaka.
Citera
2024-09-20, 14:29
Avstängd
lasse-bengtssons avatar
Varför vill man att ni skall gå MINDRE?
Citera
2024-09-20, 14:31
Medlem
Skelett-Kents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasse-bengtsson
Varför vill man att ni skall gå MINDRE?
effektivitet i ett lager t.ex
Citera
2024-09-20, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trasig-axel
I varje smartphone sedan 10 år tillbaka.

Nä. Google Maps är inte det mest lämpliga verktyget för att kartlägga rörelser inomhus men funkar bra för resor inom en stad, eller runt om i världen.
Citera
2024-09-20, 15:42
Medlem
Det där är väl ganska uppenbart vad det ska vara bra för, att kunna se vad personalen har för sig, knappast för att effektivisera.
Sånt där kan väl knappast vara lagligt?
Citera
2024-09-20, 15:53
Medlem
Kottkompotts avatar
Åh äntligen ett område som tangerar vad jag faktiskt pluggat någorlunda hyfsat!

Det finns olika lösningar, beroende på vilken precision man vill ha och var det händer. Jag vet inga färdiga lösningar, men kan beskriva principiellt hur det kan fungera.

Rör man sig utomhus och lite större avstånd, där enskilda meter inte spelar roll, så är det absolut billigaste GNSS-moduler. Finns tonvis av sådana färdiga.
Man har en gps i fickan eller någonstans, och detta kan loggas till en central databas.

Är det inomhus, och man vill ha ha siffror ner till enskilda meter eller bättre, så är det annat som gäller. Då kan det vara användbart med RTK, vilket principiellt är samma teknik som GPS/GNSS, men kan användas utan satelliter. Då sätter man istället upp moduler inuti fabriken, med kända koordinater, som sänder ut signaler som den bärbara modulen kan känna av och triangulera position från.

Som sagt, jag kan inga färdiga enheter för det här på rak arm som jag kan säga om de är bra eller dåliga. Men kan se efter lite snabb sökning att det finns Pozyx, Ubisense, Quuppa, Sewio och InfSoft som du kan kolla upp.

Annars om du vill ha det riktigt billigt och vill lägga ett tag på att koda så finns det ESP32 med RTK-moduler. Lär vara ganska meckigt att få att fungera
om man är ovan vid just sådant, men oerhört billigt att expandera när det väl gör det.

PS: Ni som rekommenderar gratisversionen av ChatGPT, släpp det. Skaffa konto på Poe.com istället, då har man gratis, men dagsbegränsad, tillgång till nästan alla existerande AI-modeller. Med prenumeration så har man rätt rejäl full tillgång, utom kanske till någon väldigt nischad eller ny grej.
Claude 3.5 Sonnet är bland de bästa just nu, även om GPT o1 är rätt vass också, om än mycket dyrare än så länge.
Senast redigerad av Kottkompott 2024-09-20 kl. 15:59.
Citera
2024-09-20, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Det där är väl ganska uppenbart vad det ska vara bra för, att kunna se vad personalen har för sig, knappast för att effektivisera.
Sånt där kan väl knappast vara lagligt?

Så kan det vara men om vi talar logistik så är detta normalt, om du har 100 plockare på ett lager så gäller det att placera godset så effektivt som möjligt, Sällanköp skall ligga längre bort än ofta plockade artiklar. Kan skapa enorma tidsvinster att optimera plockmönster och har inte ett skit med övervakning att göra.
Syftet är att minimera tidsplill vid förflyttningar
Citera
2024-09-20, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bubbacelo
Så kan det vara men om vi talar logistik så är detta normalt, om du har 100 plockare på ett lager så gäller det att placera godset så effektivt som möjligt, Sällanköp skall ligga längre bort än ofta plockade artiklar. Kan skapa enorma tidsvinster att optimera plockmönster och har inte ett skit med övervakning att göra.
Syftet är att minimera tidsplill vid förflyttningar

Kan vara, men då behövs väl inga GPS och datorprogram för att stalka anställda, nog vet man väl vad som säljs mest och mer sällan utan detta system, och kan därefter placera objekten lämpligt.
Citera
2024-09-20, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SManhood
Hej,

Sjukt! Låter som arbetsgivaren vill äga arbetskraften och frivilligt säger du. Några kanske har svårt att säga nej. Inte samma sak som att det är okej alls.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in